>

‌موارد و کاربرد های جالب استفاده از چمن مصنوعی

باید قبل از شروع بگویم هر کاری که می خواهید انجام دهید ، چمن مصنوعی برای آن وجود دارد. با توجه به خشکسالی طولانی مدت و عوامل دیگر ، منابع آبی یک دارایی مهم است . همچنین چمن مصنوعی به طرز شگفت آوری همه کاره است. چمن مصنوعی کاملاً از لحاظ رنگ و نوع بسیار متنوع است و تقریباً در هر مکانی قابل استفاده است. به طور سنتی چمن مصنوعی برای زمین های ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است ، اما اکنون در باغ ها، خانه ها، تالار ها، فضاهای داخلی محبوبیت پیدا کرده است. یک چمن مصنوعی باکیفیت را می توان جایگزین چمن طبیعی خسته کرد ، فضای بیرونی خود را روشن تر کرد و همچنین می‌توانید در طول سال از فضای سبز برخوردار باشید. استفاده از چمن مصنوعی در بالکن یا تراس، جلوه زیبایی به فضای شما می‌بخشد. چمن مصنوعی حتی برای استفاده در داخل خانه نیز بسیار عالی است ، جایی مانند مکان های تجاری و شرکتی رواج پیدا کرده است . چمن مصنوعی برای نمایش ها و نمایشگاه های تجاری ایده آل است زیرا یک نقطه‌ای برای صحبت موضع شما ایجاد می کند. چمن مصنوعی اکنون در کافه و فضای داخلی مغازه محبوبیتی را ایجاد کرده است . حال به موارد استفاده از چمن مصنوعی می‌پردازیم :

 

1-چمن مصنوعی برای زمین های فوتبال

هرچه تکنولوژی پیشرفته تر شد چمن مصنوعی نیز در نوع خود در مقایسه با سال های گذشته پیشترفته قابل توجهی را داشته؛ بطوری که برای تشخیص طبیعی و مصنوعی بودن چمن نیاز به دقت زیاد است، همچنین امروزه جهان با بحران کم آبی مواجه است و باید منابع آبی را حفظ کرد . چمن طبیعی آب فراوانی را نیاز دارد تا رشد کند با این حال در طول سال سرسبزی خود را ندارد . ولی چمن مصنوعی کاملاً برعکس است نیاز به آب فراوان ندارد و همچنین مقرون به صرفه است ، برا زمین های ورزشی از جمله ورزش فوتبال چمن مصنوعی انتخابی مناسب است چرا که سرسبزی خود را همیشه دارد و همچنین فشارهای بالا، ناشی از ورزش های سنگین را تحمل می‌کند و از مقاومت قابل توجهی برخوردار است.

به کارگیری چمن مصنوعی در زمین فوتبال باعث می‌شود تا زمین فوتبالی هموار و یکنواختی را داشته باشید که بازیکنان در آن می‌توانند به راحتی توپ خود را کنترل کنند و عملکرد آن ها در مسابقات بالاتر خواهد رفت و همچنین هنگام بارش باران زمین گل‌آلود نخواهد شد و از لغزنده شدن زمین جلوگیری می کند ، این امر باعث می‌شود بازیکنان بهتر بازی کنند و همچنین همیشه زمین چمن مصنوعی آماده تمرین و اجرا مسابقات در اختیار دارید .

 2-چمن مصنوعی برای فوتسال

یکی از پرکاربرد ترین چمن مصنوعی ، چمن مصنوعی زمین فوتسال است چرا که متراژ زمین فوتسال نسبت به زمین فوتبالی کمتر است. از این رو هزینه های کمتری در برمی‌گیرد. چمن مصنوعی فوتسال یکی از مقاوم ترین چمن مصنوعی ها است و همچنین زیرسازی متفاوتی نسبت به چمن مصنوعی فوتبال دارد، چمن مصنوعی  فوتسال بر روی آسفالت نیز نصب می‌شود البته باید دارای شیبی ملایم باشد تا آب را از خود عبود دهد.

ابعاد استاندارد زمین چمن مصنوعی فوتسال  در طول حداقل 25 متر و حداکثر42 متر و همچنین در عرض حداقل 15 متر و حداکثر25 متر است.

3-استفاده چمن مصنوعی در سالن های بدنسازی

چمن مصنوعی بدنسازی برای استفاده در تمریناتی از جمله کشیدن ، رها کردن ، اصطکاک شدید یا وزن های سنگین طراحی شده است.

بسیاری از سالن های ورزشی امروزه در حال اجرای چمن مصنوعی در مناطق آموزش مهارتهای چابکی هستند تا ورزشکاران علاوه بر داشتن سالن بدنسازی با ظاهری زیبا و احساس حضور در چمن طبیعی را داشته باشند. ورزش کردن درفضا های سبز و پر شور باعث ایجاد حس طراوت و انگیزه در ورزشکاران می‌شود، این نوع آموزش در مربیان و مربیان شخصی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته است که به دنبال ایجاد انگیزه و فشار آوردن بر روی ورزشکاران و علاقه مندان به آمادگی جسمانی آماتور هستند

 

4-چمن مصنوعی در اطراف استخر

چمن مصنوعی کنار استخر مدت طولانی نیست که رواج پیدا کرده است ولی در این  مدت کوتاه توانسته طرفداران زیادی را متوجه خود کند. استفاده از چمن مصنوعی باعث می‌شود علاوه بر اینکه فضای زیبا تری درکنار استخر داشته باشید امنیت هم برایتان به ارمغان می‌آورد چرا که هنگام خروج از استخر پاهایتان خیس است و امکان دارد شما لیز بخورید و به زمین بیفتید و دچار آسیب شوید ولی زمانی که چمن مصنوعی نصب می‌شود از این اتفاق جلوگیری می‌کند، شما می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی بعد از شنا کنار استخر راه بروید.

چمن مصنوعی کنار استخر را به دو صورت مورد استفاده قرار می‌دهند:

1-دور استخر

2-محوطه کنار استخر

چمن مصنوعی برای دور استخر بسیار مناسب است چرا که چمن طبیعی زمانی که مدام در تماس با آب باشد پوسیده می‌شود و باید در زمان های مخصوصی آبیاری شود ولی چمن مصنوعی در تماس مستمر با آب دچار آسیب نمی‌شود، همچنین چمن طبیعی به کود و سمی نیاز دارد و استفاده از آن در کنار استخر مضراتی به همراه می‌آورد، این سموم باعث ایجاد حساسیت بر روی چشمان و پوست می شود.استفاده از چمن مصنوعی بهترین گزینه است.

5-چمن مصنوعی برای مدارس

یکی از کاربردهای چمن مصنوعی استفاده آن در مدارس است. استفاده از چمن مصنوعی یک فکر کاملاً سنجیده است ؛ حال شما مدرسه ای با تعداد دانش‌آموز بالا تصور کنید که در زنگ تفریح در حال جنب و جوش هستند و همچنین در زنگ های ورزش در حال ورزش کردن و تمرین هستند و در این بین امکان دارد یکی از دانش آموزان به زمین بخورد دچار سانحه و آسیب شود. چمن مصنوعی میتواند  از دانش آموزان در برابر ضربات احتمالی  محافظت کند، چمن مصنوعی مدارس علاوه بر اینکه ضربه پذیر است در برابر رفت و آمد های زیاد نیز مقاوم است و همچنین طول عمر بالاتری نیز دارند.

با نصب چمن مصنوعی و ایجاد فضای سبز در مدارس دانش آموزان را به ورزش و تندرستی ترغیب خواهید کرد و از این رو نشاط و انگیزه یادگیری در دانش آموزان افزایش می‌یابد .

6-حیاط مهد کودک و زمین های بازی کودکان

مهد کودک و مکان های بازی کودکان اولین مکان هایی هستند که کودکان در آن قرار می‌گیرند ، بهتر است فضای مهدکودک گرم و صمیمی باشد تا کودک در آن حس غریبی نداشته باشد و احساس راحتی در آن داشته باشد و همچنین با ایجاد فضای سبز علاوه زیبایی ،فضای بازی و تفریح را برای کودکان تداعی ‌می‌‌کند.

و همچنین کودکان در مهد کودک و زمین های بازی کودکان در حال فعالیت هستند و از این سمت به آن سمت می‌دوند، نصب چمن مصنوعی باعث می‌شود که از خطر های احتمالی و آسیب‌ها جلوگیری کند. استفاده از چمن طبیعی در مهد کودک دردسرهایی را به همراه می‌آورد بطور مثال هنگام بازی در چمن طبیعی لباس های کودک گلی و کثیف خواهد شد ولی چمن مصنوعی این گونه نیست.

استفاده از چمن های مصنوعی در مناطق بازی دارای یک مزیت است. این مزیت این است که از آلرژی های احتمالی جلوگیری می‌کند

7-برای زمین های گلف ، تنیس ، هاکی، مینی گلف و باشگاه های پینت بال

مساحت زمین های گلف حدود ۳۰ الی ۴۰ هکتار است و به همین دلیل استفاده از چمن طبیعی در این حجم از مساحت بسیار پر هزینه خواهد بود علاوه بر هزینه باید آب زیادی را جهت نگهداری از چمن مصرف کنید، چمن مصنوعی بهترین گزینه برای شما خواهد بود .

برای زمین بازی گلف بهتر است چمن مصنوعی های با ارتفاع کوتاه و تراکم بسیار بالا انتخاب شود. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید چمن مصنوعی با ارتفاع کم و تراکم بسیار بالا برای زمین گلف انتخاب کرد؟ چون که باید زمینی یکنواخت و همواری برای ضربه زدن داشته باشید تا باعث کند شدن حرکت توپ و احیاناً باعث تغییر مسیر نشود.

8-چمن مصنوعی برای ایجاد فضای سبز کارخانجات

فضای سبز بر روحیه انسان تأثیر میگذارد علاوه بر روحیه، سلامت جسمی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد ، فضای سبز انرژی مثبتی را به همراه خواهد داشت، ایجاد فضای سبز در اطراف کارخونه و همچنین در قسمت ادرای کارخانه باعث می‌شود کارکنان شاداب تر و با نشاط تر باشند و حس خواب آلودگی در ابتدای صبح را نداشته باشند . هرچه کارکنان جسمی سالم تر و روحیه بهتری داشته باشند و همچنین سر زنده تر و بانشاط تر باشند بر عملکرد و راندمان بازدهی سازمان و کارخانه تأثیر خواهد گذاشت.

شما می‌توانید برای بهتر شدن فضا ،زمان نصب چمن مصنوعی از گل های طبیعی استفاده کنید. ترکیب چمن مصنوعی و گل های طبیعی فضای زیبایی را به همراه خواهد داشت. و همچنین استفاده از گل‌های طبیعی بو های خوشایندی را هم به همراه دارد.

9-ایجاد فضای سبز در شهر

شهرهای جهان به طور فزاینده ای متراکم و آلوده است . ایجاد فضاهای سبز شهری باچمن مصنوعی و گل های طبیعی طیف گسترده ای از خدمات اکوسیستم را ارائه می دهد که می تواند به مبارزه با بسیاری از بیماری های شهری و بهبود زندگی برای ساکنان شهر کمک کند. فضاهای سبز عمومی با طراحی چمن مصنوعی  باید در مرکز محله باشد و برای بیشتر ساکنان ، ساختمان‌های عمومی یا مغازه ها بیش از پنج دقیقه پیاده روی نباشد . بنابراین دسترسی و نزدیکی عوامل بسیار مهمی است که باید در طول برنامه ریزی و طراحی چمن مصنوعی شهری مورد توجه قرار گیرد

در فضاهای شهری استفاده از چمن مصنوعی بسیار مقرون به صرفه است ، چمن مصنوعی گاهی اوقات نیاز به تمیز کردن و آبپاشی دارد ؛ که  برای آبیاری و تمیز کردن 170متر چمن مصنوعی در سال 380هزار لیتر آب مصرف می‌شود . در صورتی که استفاده از چمن طبیعی نیاز به آب فراوان و نیاز به کود دهی دارد که برای شهر هزینه های گزافی را به همراه می‌آورد و همچنین چمن طبیعی در طول سال سرسبزی خود را ندارد. اما استفاده از چمن مصنوعی، فضای شهر در طول سال سرسبزی  خود را دارد و در هر نوع اقلیم آب و هوایی مقاوم است.

10-در پارک ها

استفاده از چمن مصنوعی در پارک ها و مراکز تفریحی انتخاب مناسبی است و این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که چمن مصنوعی در تردد بالا بسیار مقاوم است ولی چمن طبیعی اینگونه نیست در رفت و آمد ها بالا آسیب می‌بیند، البته به این موضوع نیز باید دقت داشته باشید هنگام انتخاب چمن مصنوعی، چمن مصنوعی با مقاومت بالا انتخاب کنید ( جای هیچ نگرانی نیست تیم ما اینجاست تا به شما بهترین ها رو معرفی کنه )گزینه دیگری که باعث می‌شود چمن مصنوعی انتخاب مناسبی باشد این است که که در فصول گرم و داغ تابستانی چمن مصنوعی همچنان سرسبزی خود را حفظ می‌کند اما اگر به چمن طبیعی دقت کرده باشید که در فصل گرم دچار سوختگی و رنگ پریدگی می‌شود.

11-تراس ها و بالکن و یا پشت بام خانه ها( روف گاردن)

بسیاری از افراد برای طراحی و دیزاین تراس ، روف گاردن های خود از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. ما در این روزها به سمت زندگی ماشینی و شهری رفته است و برای اینکه بتوانیم آخر هفته هایی با نشاط و آرامی داشته باشیم باید کیلومترها رانندگی کنیم تا به مقصد مورد نظر برسیم، اما شما می‌توانید با اجرای چمن مصنوعی در تراس و روف گاردن خود فضای آرام و سرسبز برای استراحت را محیا کنید، که آخر هفته خود را در آن سپری کنید.

 هرکدام از ما در زندگی مشغولیت هایی داریم ،به همین دلیل زمان زیادی را نمی‌توانیم صرف نگهداری چمن طبیعی کنیم ، چمن مصنوعی اینجاست تا تمامی مشکلات مان را حل کند، چمن مصنوعی اصلاً نیاز به نگهداری ندارد فقط گهگاهی باید برس بزنید تا ایستادگی خود حفظ کند.

 12-حیاط خانه ، برج های مسکونی، تجاری و اداری

در سال های اخیر همانگونه که گفته‌ایم توجه زیادی به چمن مصنوعی شده است که یکی دیگر از موارد پرکاربرد چمن مصنوعی، استفاده آن در حیاط خانه ها، برج های مسکونی و تجاری و مکان های تفریحی می‌باشد، اجرای چمن مصنوعی در این مکان ها باعث می‌شود شما بطور دائم فضای سبزی را داشته باشید و بر روحیه شما تأثیر مثبت می‌گذارد علاوه بر روحیه بر جسم شما نیز اثر گذار است .

با استفاده از چمن مصنوعی در حیاط خانه، برج های مسکونی و تجاری و مکان های تفریحی شما می‌توانید جلوه های طبیعی و پرنشاط و سرسبز را برای خود و اطرافیان فراهم کنید.

چمن مصنوعی برای این مراکز را می‌توانید بر روی خاک باغچه نیز نصب کنید، البته باید توجه داشته باشید با زهکشی اصولی می‌توانید در باغچه خود فضای سبز با چمن مصنوعی ایجاد کنید.

13-در تالارها و باغ ها

بی شک انتخاب چمن مصنوعی برای طراحی و دیزاین باغ و تالارها انتخاب هوشمندانه ای است، حال با این سؤال روبه رو می‌شویم چرا باید از چمن مصنوعی در باغ و تالار استفاده کنیم؟

1)مقرون به صرفه است

2) چمن مصنوعی به رسیدگی چندانی نیاز ندارد

3) چمن مصنوعی برای  باغ و تالارها نمای زیبا و یکدست ایجاد می‌کند.

4) تمیز کردن و شست و شو آن بسیار آسان است

5)همچنین زمان اجرا تا بهره برداری چمن مصنوعی بسیار کم است.

14- استفاده از چمن مصنوعی در بین سنگ‌ها

چمن مصنوعی بین سنگی امروز مورد توجه قرار گرفته است این روش یکی از تازه‌ترین روش برای زیبا سازی حیاط و ورودی ها است که توجه طرفداران چمن مصنوعی را به خود جلب کرده است . در گذشته فضای خالی بین سنگ های را از شن و سنگ ریزه پر میکردند ولی امروزه برای ایجاد فضای دلچسب تر و سرسبز از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند که زیبای محیط را چند برابر میکند.

هنگام نصب چمن مصنوعی بین سنگی باید به این نکات توجه داشته باشید از جمله فاصله بین سنگ ها با یکدیگر حداقل 10 سانتی متر باید باشد، هرچه فضای بین سنگ ها بیشتر باشد و فضا برای چمن مصنوعی بیشتر باشد جلوه‌ی زیبایی را به محیط میدهد چمن‌ مصنوعی باید کمی از سنگ ها بالاتر باشد تا نمای زیبا تری را ایجاد کند پس حداقل عمق بین سنگی باید 4 سانتی متر باشد .

15-استفاده از چمن مصنوعی بر روی دیوار و راه پله

شاید همگی شما ها این تصور را داشته باشید که چمن مصنوعی بر روی دیوار  نصب نمی‌شود. باید همین جا به شما اعلام کنم خیر اینگونه نیست چمن منصوعی بر روی دیوار نیز نصب می‌کنند که جذابیت خاصی را به دیوارتان می‌دهد . اجرا چمن طبیعی بر روی دیوار در دراز مدت به دیوار شما آسیب می‌رساند چرا که چمن طبیعی نیاز به آبیاری دارد و آبیاری به بافت دیوار صدمه می‌زند و دیوار شما دیگر مستحکم نخواهد بود.

علاوه بر روی دیوار، در راه پله ها نیز از چمن مصنوعی استفاده می‌شود، ایجاد چمن مصنوعی بر روی راه پله امنیت را به همراه خواهد داشت علی الخصوص برای کودکان، چرا که چمن مصنوعی قابلیت ضربه پذیری دارد و از کودک شما در برابر ضربات احتمالی محافظت می‌کند.