>

چرا پارکت لمینت صدا می‌دهد؟

پارکت لمینت‌ها جزو کفپوش‌های بسیار باکیفیت به حساب می‌آیند و دارای ویژگی‌های عالی هستند. اما سرو صدای پارکت لمینت جزو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در هنگام استفاده از این نوع کفپوش با آن مواجه می‌شوند. سوالی که در این هنگام در ذهن مخاطبان به وجود می‌آید این است که چرا پارکت لمینت صدا می‌دهد؟ می‌توان گفت که صدا دادن این نوع کفپوش همواره دارای دلایل مختلفی است و نمی‌توان یک دلایل خاص را برای آن بیان کرد. برای اینکه بدانید علت صدا دادن این نوع کفپوش چیست، در ابتدا باید دلایل آن را جویا شوید تا بتوانید برای رفع آن راهکارهایی را پیدا کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

علت‌های صدا دادن پارکت لمینت

شاید شما در رابطه با این موضوع اطلاعاتی نداشته باشید، اما لازم است بدانید که پارکت لمینت‌ها جزو کفپوش‌هایی هستند که از چوب درختان ساخته می‌شوند. این موضوع بیانگر آن است که صدا دادن پارکت لمینت یک موضوع کاملا عادی است. یعنی هنگامی که روی کفپوش راه می‌روید، صداهایی ایجاد می‌شود. اما این نوع صداها آنقدر زیاد نیست که موجب آزار و اذیت اعضای خانواده شود.

البته این مورد را نیز مدنظر داشته باشید که اگر نصب پارکت لمینت به درستی انجام نگیرد، هنگام راه رفتن روی کفپوش صداهای بسیار آزار دهنده‌ای ایجاد می‌شود. با توجه به این مسئله می‌توان گفت که صدای پارکت لمینت یک موضوع بسیار مهم است و بایستی علت‌های آن را مورد بررسی قرار داد. این دلایل عبارتند از:

  • تغییرات دمایی بسیار بالا

یکی از مواردی که باعث ایجاد سروصدای پارکت لمینت‌ها می‌شود، مربوط به تغییرات دما است. جالب است بدانید که تغییرات دمایی هوا باعث می‌شود تا پارکت لمینت صدا بدهد. یعنی اگر شما جزو افرادی هستید که در فصل زمستان دمای منزل را بسیار بالا می‌برید و یا در فصل تابستان دمای منزل را بسیار کاهش می‌دهید، مطمئنا با این مشکل مواجه می‌شوید.

تغییر دمای محیط علاوه بر این مورد مشکلات متعدد دیگری را نیز برای پارکت شما به وجود می‌آورد. تغییرات دما باعث می‌شود تا تایل کفپوش دچار ترک خوردگی و خرابی شود که این مورد نیز مانند صدا دادن پارکت، موضوعی ناراحت کننده است. برای حل این مشکل لازم است تا دمای محیط را در یک حالت مطلوب قرار دهید، به طوری که دمای محیط نه بسیار زیاد باشد و نه بسیار کم. با انجام این کار می‌توانید تا حدودی صدا دادن پارکت لمینت را کاهش دهید.

  • ناهمواری سطح ساختمان

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود تا پارکت لمینت صدا بدهد، مربوط به ناهمواری سطح ساختمان است. همانطور که می‌دانید پارکت لمینت‌های امروزی با استفاده از چسب نصب می‌شوند. به همین دلیل بایستی سطح ساختمان کاملا صاف باشد.

اگر دقت کنید، نصابان قبل از نصب پارکت لمینت تاکید می‌کنند که سطح ساختمان مسطح باشد. این موضوع به خاطر آن مهم است که هنگام راه رفتن روی کفپوش پارکت لمینت، سروصدا ایجاد نشود. اگر قبل از نصب پارکت لمینت به این مورد توجه نداشته باشید، بعد از نصب کفپوش با مشکل جیر جیر کردن پارکت و صداهای آزار دهنده هنگام راه رفتن روی پارکت مواجه می‌شوید. اما اگر فکر می‌کنید که مسطح‌سازی کف ساختمان را به درستی انجام داده‌اید و سروصدای پارکت لمینت به این خاطر نیست، بایستی علت‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به دلیل صدا دادن کفپوش پی ببرید.

  • نفوذ رطوبت

نفوذ رطوبت به داخل پارکت لمینت می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد. یکی از این مشکلات، صدا دادن کفپوش است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا پارکت لمینت صدا بدهد، مربوط به نفوذ رطوبت به داخل تایل‌ها است. اگر رطوبت به داخل تایل‌های پارکت نفوذ کند، تایل‌ها دچار تغییر اندازه و حجم می‌شوند که در این صورت مشکل صدا دادن پارکت لمینت به وجود می‌آید.

اما در نظر داشته باشید که می‌توانید به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید؛ زیرا امکان تعویض تایل‌های پارکت لمینت وجود دارد و شما می‌توانید تایل‌های این نوع کفپوش را به آسانی تعویض کنید. اما قبل از هر اقدامی لازم است مطمئن شوید که صدا دادن پارکت لمینت به خاطر تایل‌ها است؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است که شما هزینه‌ای را بابت تعویض تایل‌های پارکت صرف نمایید و مشکل شما برطرف نشود.

  • نصب غیر اصولی

نصب غیر اصولی کفپوش جزو مواردی به حساب می‌آید که باعث می‌شود تا پارکت لمینت صدا دهد. این مورد را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل سروصدای پارکت لمینت دانست. نحوه نصب پارکت لمینت شاید از نظر برخی از افراد کاری راحت و آسان به نظر برسد، اما حقیقت این است که نصب این نوع کفپوش کاری نسبتا دشواری است و بایستی توسط افراد ماهر صورت گیرد.

پارکت‌های لمینت دارای شیارهای مختلفی هستند که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در یکدیگر کلیک می‌شوند. اگر انجام این فرایند به درستی صورت نگیرد و پارکت‌ها به درستی کنار یکدیگر قرار نگیرند، مشکل صدا دادن پارکت لمینت به وجود می‌آید. اگر پارکت لمینت خود را به تازگی خریداری نموده‌اید و می‌خواهید که با این مشکل مواجه نشوید، بهتر است که در ابتدا فرایند نصب پارکت لمینت را به درستی انجام دهید و انجام این کار را به افراد ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید.

  • بی‌کیفیت بودن پارکت لمینت

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود پارکت لمینت صدا بدهد، مربوط به بی‌کیفیت بودن و نا مرغوب بودن پارکت لمینت می‌شود. اگر کفپوش شما دارای جنس مناسبی نباشد نمی‌تواند به خوبی روی زمین قرار بگیرد و فرایند نصب آن نیز با مشکلات متعددی همراه است. علاوه بر این مورد اگر پارکت لمینیت دارای کیفیت مناسبی نباشد، خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهد و به صورت تکه تکه از زمین جدا می‌شود. این امر باعث می‌گردد تا هنگام راه رفتن روی پارکت لمینت صداهای آزار دهنده‌ای به وجود آید. به همین علت لازم است تا در خریداری کفپوش مناسب دقت و توجه بالایی داشته باشید تا با این مشکل مواجه نشوید.

علت صدا دادن پارکت لمینت را کشف کنید

پیش‌تر درمورد اینکه پارکت لمینت‌ها چرا صدا می‌دهند، صحبت کردیم. اما مسئله بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که بایستی قبل از انجام هرکاری، علت صدا دادن پارکت لمینت را جویا شوید. صدا دادن پارکت لمینت می‌تواند به خاطر دلایلی باشد که شرح دادیم. برای اینکه بتوانید سروصدای پارکت را رفع کنید، لازم است بدانید که صدا دادن پارکت لمینت به خاطر چیست. برای انجام این کار بایستی تمامی موارد موجود را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال اگر کفپوش شما به صورت اصولی نصب نشده باشد، از طریق مشاهده درزهای میان پارکت لمینت می‌توانید به این موضوع پی ببرید که کفپوش شما به خاطر نصب نادرست صدا می‌دهد.

جدا از این مورد می‌توانید دمای محیط را متعادل کنید. اگر متوجه شدید که دمای محیط شما طبیعی است و بیش از حد کم یا زیاد نیست، باید دیگر علت‌های صدا دادن پارکت لمینت را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر تصور می‌کنید که کف ساختمان شما هموار است و مسطح نیست، می‌توانید پارکت‌های لمینت را از کف زمین جدا کنید. سطح زمین را هموار ساخته و پس از آن دوباره کفپوش خود را نصب کنید. اما بهتر است که برای انجام این کار از افراد ماهر و با تجربه کمک بگیرید؛ زیرا ممکن است که نتوانید انجام این فرایند را به درستی انجام دهید.

رفع صدای پارکت لمینت

پس از اینکه علت صدا دادن پارکت لمینت را جویا شدید باید یک راه حل مناسب برای رفع این مشکل پیدا کنید. برای رفع صدای پارکت لمینت در ابتدا لازم است تا علت آن را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید. ممکن است که با انجام چندین راهکار صدا چون، هموار کردن سطح زمین، متعادل‌سازی دمای محیط و… بتوانید، به رفع صدای پارکت لمینت بپردازید. اما اگر تمامی این کارها را انجام دادید و مشکل مورد نظر، برطرف نشد باید از یک راهکار اساسی کمک بگیرید.

تنها گزینه‌ای که در این هنگام باقی می‌ماند این است که پارکت لمینت خود را تعویض کنید. ممکن است که طول عمر پارکت لمینت شما تمام شده باشد. در این مواقع کفپوش نمی‌تواند عملکرد صحیح و مناسبی را ارائه دهد که در این صورت مشکلات متعددی چون صدا دادن پارکت لمینت به وجود می‌آید. از این رو لازم است که در ابتدا راهکارهای ذکر شده را انجام دهید. اما اگر نتیجه خوبی را به دست نیاوردید، بهتر است که جهت خرید کفپوش مناسب و باکیفیت اقدام نمایید. تنها با انجام این راهکارها می‌توانید از شر صدا دادن پارکت لمینت خلاص شوید.

سخن پایانی

 

پارکت لمینت چرا صدا می‌دهد؟ این جزو یکی از سوالاتی به شمار می‌آید که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. بسیاری از افراد در استفاده از پارکت لمینت با این مشکل اساسی مواجه هستند. برای اینکه بتوانید به رفع صدای پارکت لمینت بپردازید، در ابتدا باید علت آن را مطلع شوید. با داشتن اطلاع در رابطه با این موضوع می‌توانید، مشکل سروصدای پارکت لمینت را از بین ببرید. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی علت‌های صدا دادن پارکت لمینت را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید و به فکر رفع آن هستید، خواندن مطالب ذکر شده می‌تواند برای شما مفید باشد. امیدواریم مطالبی را که ذکر کردیم در بالا بردن اطلاعات شما مفید بوده باشد.