>

 پارکت بهتر است یا سنگ؟

هنگام ساخت یا بازسازی ساختمان، انتخاب یک کفپوش مناسب بسیار حائز اهمیت است و باید علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت محیط خانه، سطحی صاف، با دوام، غیر قابل نفوذ، رنگارنگ، محکم و… را فراهم کند. از گذشته تاکنون سنگ و چوب به عنوان دو متریال محبوب و کاربردی مورد استفاده قرار گرفته اند، از این رو همیشه سردرگمی بین انتخاب سنگ و پارکت وجود خواهد داشت. به طور کلی این دو نوع کفپوش دارای مزایا و معایب خاصی هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم تا شما بتوانید هوشمندانه تصمیم بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مزایای پارکت نسبت به سنگ

پارکت لمینت از HDF یا همان خرده‌های چوب ساخته می‌شود، از این رو نسبت به سنگ دارای نرمی خاصی است. علاوه بر این هنگام افتادن اجسام شکننده و سنگین، هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

با توجه به این که پارکت یک عایق بسیار عالی برای سرما و گرما محسوب می‌شود، بنابراین در تمامی فصول سال می‌توان از آن استفاده کرد. به طور مثال در فصول سرما گرمای محیط خانه را از کف ساختمان به طبقات پایین منتقل نمی‌کند. در حقیقت این کفپوش علاوه بر این از لحاظ دمایی عایقی بسیار مطمئن است، نسبت به صدا نیز یک عایق بسیار عالی به شمار می‌آید.

نصب سریع و راحت یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای پارکت لمینت نسبت به سنگ است. به عنوان مثال نصب این کفپوش در یک ساختمان ۱۰۰ متری در عرض یک روز انجام می‌شود و پس از پایان کار می‌توان با یک دستمال کشیدن سطح زمین را به راحتی تمیز کرد. اما نصب سنگ کمی زمان بر است و پس از آن بایستی صاب زدن یا همان صیقل دادن سنگ‌ها صورت بگیرد.

از مزیت دیگر پارکت نسبت به سنگ می‌توان به امکان نصب مجدد آن اشاره کرد. در واقع می‌توان این کفپوش را به آسانی از کف ساختمان جدا کرد و آن را در محیط دیگر نصب نمود.

اما اصلی‌ترین مزیت پارکت لمینت در مقایسه با سنگ جذابیت و زیبایی آن است که فضای منزل را کلاسیک و مدرن جلوه می‌دهد. همچنین به دلیل استفاده از مشتقات چوبی در ساخت این کفپوش، فضای خانه جلوه زنده‌تری دارد.

مزایای سنگ نسبت به پارکت لمینت

سنگ‌ها سختی بیشتری دارند، به همین دلیل نسبت به پارکت لمینت از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خط و خش برخوردار هستند.

سنگ‌ها به نگهداری زیادی نیاز ندارند و لکه‌های ایجاد شده روی سطح آن را می‌توان به آسانی تمیز کرد.

انعکاس نور بالا یکی از مزایای اصلی سنگ‌ها است، در صورتی که از رنگ روشن آن استفاده کنید، انعکاسی عالی ایجاد می‌کند که علاوه بر روشنایی، فضای منزل را نیز بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

امروزه اکثر افراد قبل از خرید این کفپوش‌ها قیمت آن را جویا می‌شوند. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که اختلاف قیمت این دو نوع محصول برای شما اهمیت دارد، بهتر است بدانید که هر دو نوع آن‌ها از لحاظ قیمت در یک سطح قرار گرفته‌اند و معمولا با توجه به کیفیت و جنسشان، قیمت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

برای مثال سنگ مرمر جزو سنگ‌های مرغوب و با کیفیت محسوب می‌شود که در مقایسه با سنگ گرانیت، قیمت بسیار بالاتری دارد. در پارکت نیز با توجه به نوع کیفیت و طرح هزینه‌ها متفاوت است.

مقایسه سنگ و پارکت از نظر کاربردها

پارکت

این نوع کفپوش بیشتر در بخش‌های داخلی منزل که گرما لازم است مانند اتاق خواب و اتاق‌های نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این در مکان‌هایی مانند تالارهای رقص و سالن‌های کنفرانس که آکوستیک بسیار قوی لازم است، از آن استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که پارکت لمینت یک گزینه مناسب و ایده آل برای مناطق سردسیر است؛ چرا که به خوبی گرما را در کف محیط نگه می‌دارد.

علاوه بر موارد فوق، پارکت‌ها از مزایا و کاربردهای بسیار متعدد دیگری نیز برخوردار هستند که همین امر موجب شده جزو کفپوش‌های محبوب و پر طرفدار به شمار آیند. در واقع این نوع کفپوش فضا را سنتی و کلاسیک جلوه می‌دهد و با هر نوع دکوراسیونی تناسب دارد. دقت داشته باشید که اگر بچه کوچک در خانه دارید، بهتر است از این کفپوش‌ها استفاده کنید؛ زیرا نسبت به سرامیک و سنگ ایمن‌تر است.

سنگ

با توجه به نوع سنگ می‌توان در بخش‌های داخلی و خارجی از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال در آشپزخانه، قاب درب و پنجره ها، قفسه‌ها و غیره از سنگ گرانیت و مرمر استفاده می‌شود. علاوه بر این به عنوان کفپوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در محوطه خارجی منزل، سنگ آهک و سنگ‌های تخته‌ای به کار می‌روند. به طور کلی می‌توان گفت که سنگ برای مناطق پرتردد و همچنین آشپزخانه، مناسب‌تر است؛ زیرا به آسانی تمیز می‌شود و دارای قدرت بیشتری است.

سنگ‌ها بسیار مقاوم و با دوام هستند و در حال حاضر در بازار طرح و الگوهای متنوعی از آن‌ها وجود دارد. همان طور که گفته شد سنگ‌ها به آسانی تمیز می‌شوند؛ زیرا دارای سطحی براق هستند و آب بسیار کمی را جذب می‌کنند.

 

سخن پایانی

 

 

پارکت لمینت به دلیل این که از چوب فشرده ساخته می‌شود، در برابر رطوبت و ضربه دارای مقاومت کمتری است. اما در کنار این عیب ناچیز، دارای مزایای بسیار زیادی مانند سرعت نصب بسیار بالا، قیمت مناسب، خاصیت عایق در برابر گرما و صدا است. از این توانسته توجه طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کند و به مرور جای سنگ را بگیرد. اگر قصد خرید این محصول را دارید، می‌توانید به سایت داچ فلور مراجعه کنید. محصولات این فروشگاه دارای ویژگی و مشخصات منحصر به فردی هستند که باعث افزایش طول عمر و دوام آن شده است.