>

نکات کلیدی در دکوراسیون داخلی مدرن

مقدمه

حتماً لازم نیست برای چیدمان منزل یا محل کار از طراح داخلی یا دکوراتور استفاده کنیم تا بتوانیم فضایی شیک و خاص داشته باشیم. اصولا یک سری نکات طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک زیادی به طراحی یک دکوراسیون  می کند.

لازم به ذکر است که باید تمام طراحان داخلی یا دکوراسیون این اصول اولیه طراحی داخلی را به ‌طور کامل بدانند و از آن ‌ها استفاده کنند. در ادامه به معرفی این اصول می ‌پردازیم و سپس شما می‌ توانید نگاهی به دکوراسیون خانه تان بیندازید و ببینید که آیا این اصول را در دکوراسیون منزلتان رعایت شده است یا خیر؟

اگر رعایت نشده است با توجه به نکاتی که در مورد اصول طراحی داخلی منزل در این مقاله برایتان توضیح می‌ دهیم تغییرات لازم را انجام دهید تا زیبایی خانه ‌تان دوچندان شود.

 

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. پس بهتر است که یک نوع چیدمان و تم مشترک را برای کل خانه انتخاب کنید. البته منظور ما این نیست  که همه المان های طراحی داخلی باید یکسان باشند، بلکه باید که از المان ها و تم‌ هایی استفاده شود که در کنار یکدیگر ترکیب خوبی را تشکیل می دهند.

رنگ یکی از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. در حقیقت از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی، رنگ بصورت عمومی بهترین راه یکسان سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. بطور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ را انتخاب و از آنها بصورت تیره و روشن در قسمت های مختلف منزل استفاده کنید. دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است

 

نکات اساسی طراحی داخلی

 

 ۱-توازن یا بالانس

به‌ صورت خلاصه بالانس یا توازن، به توزیع برابر اجسام در اتاق به لحاظ بصری گفته می‌شود. بالانس و توازن نیز خود به سه دسته جداگانه شامل بالانس متقارن، نامتقارن و شعاعی تقسیم‌بندی می‌شود.

 به طور معمول در طراحی های سنتی بالانس متقارن به چشم می‌خورند.

 اما این روز ها ، بالانس نامتقارن روش متداول طراحی داخلی است که در سبک‌های مدرن زیاد دیده می‌شود. در این نوع طراحی توازن با استفاده از قرار دادن اشیایی متفاوت، اما از لحاظ بصری هم‌وزن به دست می‌آید؛ یعنی به طور کلی تقارنی بین اجسام و حالات و مکان قرارگیری آن‌ها مشاهده نمی‌ شود، اما در کل هارمونی زیبایی بین آن‌ها ایجاد شده است. در واقع می‌توان گفت بالانس نامتقارن خودمانی‌تر است، اما سخت‌تر به دست می‌آید.

 

 ۲-نقطه کانونی

اگر اصول اولیه طراحی داخلی در یک سالن یا اتاق به خوبی رعایت شود، همیشه می‌توان یک یا چند  نقطه کانونی جذاب و جالب در آن پیدا کرد. نقطه کانونی، در حقیقت نقطه‌ای است که در ابتدای ورود به اتاق یا سالن، توجه شما را به خودش جلب می‌کند و همچنین به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود بیننده کنجکاو بشود و حتی به اطراف آن نیز نگاهی بیاندازد. شومینه یا یک تلویزیون ال سی دی بزرگ مثال‌های اولیه از نقطه کانونی هستند. ویترین وسایل تزئینی و نوع مبلمان به‌خصوص در فضاهای کوچک نیز از دیگر نقاط کانونی جذاب می‌باشند که در ابتدای ورود بسیار چشم‌نواز خواهند بود.

 

 ۳- ریتم

شاید اسم ریتم را همیشه برای آهنگ‌ها و ورزش‌ها شنیده باشید. به‌طور کلی ریتم به معنی تکرار موزون یک الگو، حرکت، نوشته و سایر موارد از این‌دست می‌باشد که زیبایی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. در اصول طراحی داخلی منزل نیز ریتم به تکرار الگوی بصری گفته می‌شود. برای دسترسی به این حالت در طراحی، باید به نوع تکرار، گذار و کنتراست فکر کنیم. استفاده از این مکانیزم باعث انتقال حس سیال یعنی حالت حرکت در فضای شما می‌شود و نگاه مخاطب را از المانی به المان دیگر سوق می‌دهد.

در نتیجه، فضای کل خانه زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین باید توجه داشته باشید که تکرار به استفاده از یک عنصر، بیش از یک بار در فضای مورد نظر اطلاق می‌شود. این تکرار می‌تواند الگوی رنگی، بافت، خط یا هر المان دیگری باشد.

 

 ۴- مقیاس و نسبت

مقیاس و نسبت دو اصل از اصول اولیه طراحی داخلی هستند که کاملاً به هم وابسته هستند و می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در دکور فضای داخلی خانه داشته باشند؛ زیرا هر دوی آن‌ها به اندازه و شکل اشیای به‌کاربرده شده و متراژ فضا وابستگی مستقیم دارند. قیاس و نسبت هر المان می‌تواند بر اساس مقایسه یک شیء با دیگری یا با کل فضا سنجیده شود.

 

 ۵- رنگ

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، یکی از اصول طراحی داخلی بسیار مهم است. بسته به تأثیری که می‌خواهید در فضا ایجاد کنید، می‌توانید از تم‌های رنگی متفاوتی استفاده نمایید. برای آشنایی با اثربخشی رنگ‌ها می‌بایست مطالعات کامل و دقیق‌تری در این خصوص داشته باشید؛ اما در کل باید بین رنگ‌ها توازن قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد شود تا حس بهتری نسبت به دکوراسیون منزلتان داشته باشید.

 

۶- وسایل تزیینی

در اصول طراحی داخلی، استفاده هوشمندانه از وسایل تزیینی نقش بسزایی در زیباسازی دکوراسیون شما دارد. این وسایل، با ارتفاع، شکل و مدل‌های متنوع، جذابیت خاصی را برای فضای شما به ارمغان می‌آورند. اما به خاطر داشته باشید که بهتر است این عناصر، متضاد باشند و تنها یک یا دو ویژگی مشترک را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این می‌تواند به شما کمک کند تا طراحی خاص و منحصر به فردی ایجاد کنید.

 

۷- روشنایی منزل

یکی از اصول حائز اهمیت در طراحی معماری داخلی، توجه به نورپردازی مناسب در فضای داخلی منزل است. شما با سه نوع نور به صورت کلی در طراحی دکوراسیون منزل مواجه هستید: نور عمومی، نور فعالیت و نور تاکید.نور عمومی، که در واقع نور سقف است، فضای کلی اتاق را به طور یکنواخت روشن می‌کند. نور فعالیت برای فعالیت‌های خاص طراحی شده است، به عنوان مثال چراغ‌های زیرکابینت در آشپزخانه که در طراحی داخلی منزل نقش مهمی ایفا می‌کنند. نور تاکید در روشن کردن شیء خاصی مانند تابلو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

با رعایت اصول طراحی نورپردازی داخلی، شما می‌توانید یک فضای کوچک را به طرزی طراحی کنید که بزرگتر به نظر برسد. نور طبیعی نقش مهمی در روشنایی منزل ایفا می‌کند، اما با استفاده از محصولات مانند آباژور، لوستر، چراغ‌های ال ای دی و دیواری، می‌توانید ضمن افزایش روشنایی داخلی منزل، زیبایی و جذابیت بیشتری را به فضا ببخشید.  

همچنین، با استفاده از نوع‌های مختلف نور، می‌توانید جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد ایجاد کنید.