>

نحوه نصب پارکت روی موزاییک

 

پارکت‌ها یکی از جدیدترین کفپوش‌هایی هستند که امروزه برای کف‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً برای نصب پارکت از چسب و انواع میخ‌های مختلف استفاده نمی‌کنند. این نوع کفپوش‌ها امکان نصب روی هر نوع سطوحی؛ از جمله سطوح سیمانی، موزاییکی و سرامیکی را دارند. پارکت‌ها امروزه به عنوان جایگزینی برای فرش و موکت شناخته شده‌اند و به راحتی قابلیت نصب و اجرا بر روی هر نوع سطوحی را دارند. اجرای پارکت روی موزاییک، علاوه بر ظاهر بسیار زیبایش، بر روی دکوراسیون داخلی هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با نحوه نصب پارکت روی موزاییک، ادامه مطلب را از دست ندهیم.

آیا امکان اجرای پارکت روی موزاییک امکان‌پذیر است؟

پارکت‌ها یکی از مدرن‌ترین کفپوش‌هایی هستند که امروزه در بازار مصرف در دسترس قرار دارند و قابلیت اجرا روی هر نوع سطوح صاف را دارند. به همین دلیل امکان اجرا و نصب پارکت روی موزاییک وجود دارد. کف ساختمان با هر نوع کفپوشی که پوشانده شده باشد، در صورتی که صاف و یک دست باشد، می‌توان آن را با پارکت پوشش داد؛ چرا که استفاده از این مواد هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

هنگامی که کف ساختمان خود را به وسیله موزاییک پوشانده باشید، با توجه به اینکه سطح زمین کاملا صاف و یک دست است، پس به راحتی می‌توان پارکت را روی آن اجرا کرد و هیچ‌گونه نیازی به تخریب موزاییک نخواهید داشت. بر اساس مراحل خاص، می‌توان به راحتی پارکت را بدون هیچ گونه زحمت اضافی روی موزاییک اجرا کرد.

مزیت نصب پارکت روی موزاییک

موزاییک در چند سال گذشته جزو موادی بود که برای کف‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در اکثر ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری برای کف‌سازی استفاده می‌شد. اما با توجه به اینکه امروزه انواع کفپوش‌های مختلف طراحی شده‌اند، پس به عنوان جایگزین موزاییک مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارکت جزو جدیدترین کفپوش‌هایی است که هنگام اجرا به عنوان جایگزین موزاییک و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که مزیت‌های بسیار زیادی دارد. برخی از مهمترین مزیت‌های نصب پارکت روی موزاییک، عبارت است از:

  • اجرای کفپوش پارکت روی کف ساختمان، باعث می‌شود که تاثیر بسیار زیادی روی دکوراسیون داخلی داشته باشد؛ در نتیجه باعث می‌شود که محیط داخلی ساختمان زیباتر از قبل شود.
  • پارکت‌هایی که امروزه طراحی شده‌اند و در بازار وجود دارند، معمولاً عایق خوبی در برابر سرما و گرما هستند؛ به همین دلیل از هدر رفتن انرژی صرفه‌جویی کرده و بسیار مقرون به صرفه محسوب می‌شوند.
  • معمولا ساختمان‌ها در معرض انواع رطوبت قرار دارند، اما با نصب پارکت روی کف ساختمان، می‌توان از تاثیرات مخرب رطوبت پیشگیری کرد.
  • وزن پارکت بسیار کم است و با اجرای آن روی کف، می‌توان وزن کلی ساختمان را کاهش داد.
  • معمولا نصب و اجرای پارکت روی کف ساختمان بسیار آسان است و کار چندان سختی نیست.

 

مراحل نصب پارکت روی موزاییک

در صورتی که قصد داشته باشید پارکت را روی موزاییک نصب کنید، معمولاً به میخ و پیچ نیاز ندارید و تمامی مراحل نصب آن بسیار آسان‌تر از تصور شما عزیزان به پایان می‌رسد. ممکن است تصور کنید که پارکت‌ها را با استفاده از چسب روی موزاییک می‌چسبانند؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. قطعات پارکت به وسیله شیارهایی که در اطراف آن وجود دارد به یکدیگر متصل می‌شوند و طبق مراحل خاص روی موزاییک نصب خواهند شد. مراحل نصب پارکت روی موزاییک، عبارت است از:

  • زیرسازی و یکدست کردن کف ساختمان
  • تعویض یا تعمیر موزاییک‌های آسیب دیده
  • پاکسازی سطح موزاییک‌ها
  • پهن کردن فوم پارکت
  • نصب پارکت
  • نصب قرنیز
  • چسب زدن کناره‌های پارکت

زیرسازی و یکدست کردن کف ساختمان

یکی از مراحل اساسی و بسیار مهم در نصب پارکت روی موزاییک، فراهم کردن یک سطح کاملاً صاف و یکدست برای نصب پارکت روی کف است. با توجه به اینکه موزاییک سطح کاملاً صاف و یکدستی دارد، پس زیرسازی و یکدست کردن کف ساختمان بسیار راحت صورت می‌گیرد. ممکن است قسمت‌هایی از موزاییک دچار شکستگی شده باشد که در این موارد باید با استفاده از سیمان این قسمت‌ها را یکدست کنید.

بندهایی که بین موزاییک‌ها قرار دارند را هم مورد بررسی قرار دهید، در صورتی که بندکشی آن‌ها کامل نیست با استفاده از دوغاب بندکشی را تکمیل کنید و هیچ‌گونه شکافی در بین موزاییک‌ها جا نگذارید. در این صورت هنگام نصب پارکت روی موزاییک، باعث می‌شود که هیچ‌گونه رطوبتی به پارکت منتقل نشود و یک گونه عایق بسیار مناسب در کف ساختمان ایجاد می‌شود.

 

تعویض یا تعمیر موزاییک‌های آسیب دیده

برای این منظور که سطح کاملاً ترازی برای نصب پارکت روی موزاییک ایجاد شود، باید تمامی موزاییک‌هایی که شکسته شده‌اند را تعمیر کنید یا آن‌ها را تعویض نمایید. علاوه بر موزاییک‌هایی که دچار شکستگی شده‌اند، برای اطمینان از کیفیت کار بهتر است موزاییک‌هایی که دچار ترک هم شده‌اند را تعمیر یا تعویض کنید.

موزاییک‌هایی که دارای ترک خوردگی هستند، ممکن است در اثر زمان شکسته شوند و زیرسازی پارکت کیفیت خود را از دست دهد. در نتیجه عایق‌بندی کف ساختمان با استفاده از پارکت به خوبی انجام نمی‌شود و بعد از چند وقت ممکن است که پارکت هم به تعویض نیاز داشته باشد.

 

پاکسازی سطح موزاییک‌ها

بعد از اینکه مرحله زیرسازی پارکت را انجام دادید، بهتر است که سطح موزاییک‌ها را به طور کامل پاکسازی کنید تا در زیر کفپوش هیچ‌گونه ناهمواری، پستی و بلندی مشاهده نشود. در این مرحله شما باید تمامی گرد و خاک‌ها، سنگریزه‌ها، دوغاب و سیمان‌هایی که اضافه هستند را از روی موزاییک به خوبی پاک کنید. در این صورت کف ساختمان برای اجرای پارکت کاملاً آماده بوده و هیچ‌گونه عیب و نقصی نخواهد داشت.

 

پهن کردن فوم پارکت

قبل از اینکه برای نصب پارکت روی موزاییک اقدام کنید، در ابتدا باید فوم‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند را در زیر آن پهن کنید. معمولا این فوم‌ها را با استفاده از مواد پلی اتیلن طراحی می‌کنند و ضخامت آن‌ها تقریباً ۲ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

فوم‌های پارکت معمولاً به شکل رولی تولید شده و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. برای پهن کردن فوم پارکت معمولاً آن را به صورت یک لایه در بین موزاییک و پارکت نصب می‌کنند که مزیت‌های بسیار زیادی برای کفپوش دارد. این فوم‌ها باعث می‌شود که صدای پا هنگام راه رفتن کاهش پیدا کند و یک نوع ضربه گیر هم محسوب می‌شود. علاوه بر این فومی که در زیر پارکت نصب می‌شود، عایق حرارتی و صوتی محسوب می‌شود و در نتیجه طول عمر پارکت به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

 

چسب زدن کناره‌های پارکت

بعد از اینکه فوم بر روی سطح اجرا شد، باید برای نصب پارکت‌ها اقدام کنید. بعد از اینکه پارکت‌ها را به طور کامل نصب کردید، نوبت به این مرحله می‌رسد که تمامی پارکت‌ها در کنار یکدیگر ثابت شوند. در این مرحله شما باید تمامی قطعات و تکه‌های پارکت را بدون اینکه هیچ‌گونه فاصله از همدیگر داشته باشند، در کنار یکدیگر نصب کنید. این کار را باید با استفاده از چسب زدن کناره‌های پارکت انجام دهید. این عمل باعث می‌شود که به مرور زمان پارکت‌ها از مکان اصلی خود جابجا نشده و تمامی فواصل آن‌ها با چسب پر شده باشد؛ در نتیجه طول عمر پارکت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

هزینه‌های مورد نیاز برای نصب پارکت روی موزاییک

یکی از سوالاتی که اکثر افراد هنگام نصب پارکت با آن مواجه می‌شوند، این است که مراحل نصب پارکت به چه هزینه‌ای نیاز دارد. توجه داشته باشید که هزینه نصب پارکت روی موزاییک، به عوامل متعدد بستگی دارد و برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ابعاد کف ساختمان یکی از مواردی است که در ارتباط مستقیم با تعیین هزینه‌ها قرار دارد. هر اندازه که ابعاد کف ساختمان افزایش پیدا کند، به همان اندازه به مواد بیشتری نیاز دارید و در این صورت هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.
  • معمولا پارکت‌ها را در کیفیت‌ها و جنس‌های متغیر طراحی و تولید می‌کنند؛ به همین دلیل با توجه به نوع پارکتی که انتخاب می‌کنید، قیمت‌ها متغیر خواهد بود.
  • در بعضی از ساختمان‌ها موزاییکی که در سطح ساختمان وجود دارد، نیاز به زیرسازی و تعمیر دارد. در این صورت باید هزینه ناشی از تعمیرات را هم در نظر بگیرید.
  • برخی از افراد علاوه بر نصب پاکت روی موزاییک، کف ساختمان را هم عایق کاری می‌کنند. در این صورت هزینه‌های لازم برای فوم هم شامل هزینه‌های نصب پارکت می‌شود.
  • با توجه به ابعادی که برای پارکت خود در نظر می‌گیرید، معمولاً راه‌اندازی آن‌ها آسان‌تر یا سخت‌تر می‌شود که این عامل هم در ارتباط مستقیم با هزینه‌های لازم برای نصب پارکت قرار دارد.
  • امروز افراد زیادی در زمینه نصب پارکت روی سطوح مختلف فعالیت دارند که هر کدام دستمزدهای جداگانه‌ای را برای کار خود در نظر می‌گیرند. به همین دلیل دستمزد اجرای پارکت هم جزو هزینه‌های لازم در این زمینه هستند.

سخن پایانی

 

پارکت‌ها یکی از باکیفیت‌ترین کفپوش‌هایی هستند که امروزه در اکثر ساختمان‌ها برای عایق کاری کف ساختمان از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر اینکه با استفاده از پارکت می‌توان کف ساختمان را پوشش داد، تاثیر بسیار زیادی هم روی جذاب‌تر شدن دکوراسیون داخلی دارد. پارکت‌ها را بر اساس مراحل خاص بر روی موزاییک نصب می‌کنند؛ به همین دلیل شما برای نصب پارکت روی موزاییک باید بر اساس این مراحل عمل کنید تا بتوانید کیفیت کار خود را افزایش دهید.