>

مقایسه پارکت لمینت و چوبی

آیا می‌دانید تفاوت پارکت لمینت و چوبی چیست؟ پارکت لمینت و چوبی به عنوان پوشش کف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی و مزایای خاص و منحصر به فردی هستند. برای این که بتوانید هنگام خرید کفپوش‌ها یک انتخاب هوشمندانه و راحت‌تر داشته باشید، در ادامه مطالب به بررسی تفاوت پارکت چوبی و لمینت می‌پردازیم و اصلی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را از نظر نصب، ساختار، طول عمر و قیمت مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی پارکت لمینت و پارکت چوبی

قبل از این که در مورد تفاوت پارکت لمینت و چوبی صحبت کنیم، ابتدا بایستی با این دو متریال کاربردی و بسیار مهم آشنا شوید. پارکت چوبی نوعی کفپوش زیبا و مدرن است که برای ساخت آن فرآیند خاصی صورت نمی‌گیرد و تنها پس از تبدیل چوب‌های طبیعی به الوار، آن‌ها را به صورت ابعاد کوچک در می‌آورند. پارکت‌های لمینت از چندین لایه چوب فشرده تولید می‌شوند و مانند پارکت‌های چوبی از چوب طبیعی درختان ساخته نمی‌شوند، اما سطح خارجی آن‌ها همچون طرح چوب است. پارکت لمینت جزو بهترین و محبوب‌ترین کفپوش‌ها محسوب می‌شود که دارای مزایای بسیار متعددی است.

 

 

تفاوت پارکت چوبی و لمینت از نظر ساختار

از اصلی‌ترین تفاوت پارکت لمینت و چوبی می‌توان به جنس و ساختار آن‌ها اشاره کرد. در واقع پارکت‌های چوبی با استفاده از چوب درختان طراحی و تولید می‌شوند و به دلیل ساختارشان، مراقب و نگهداری از آن‌ها تا حدودی سخت و دشوار است. اما پارکت‌های لمینت با ضخامتی ۸ میلی متری، جنس آن‌ها از الیاف فشرده چوب (HDF) است. از لحاظ ظاهری پارکت‌های چوبی همان طرح اصلی چوب را دارند، در نتیجه طرح‌های آن نسبت به پارکت‌های لمینت از تنوع کمتری برخوردار است.

مقایسه پارکت لمینت و چوبی در نحوه نصب

مهم‌ترین تفاوت پارکت لمینت و چوبی در نحوه نصبشان است. پارکت چوبی با استفاده از چسب مخصوص نصب می‌شود و در مرحله آخر پس از اتمام فرآیند نصب توسط لاک و ساب پولیش، سطح پارکت را صاف و صیقلی می‌کنند. اما پارکت‌های لمینت بدون چسب نصب می‌شوند. در واقع دور تا دور لمینت‌ها شیارهایی به نام کلیک وجود دارد که به طور ماده و نر داخل هم قرار گرفته و به آسانی قفل می‌شوند. از این رو می‌توان بدون کثیف کاری و در سریع زمان ممکن، سطح وسیعی را لمینت کرد.

علاوه بر این با توجه به این که هنگام نصب پارکت‌های لمینت نیازی به چسب نیست، می‌توان با جمع آوری تایل‌ها در محیط دیگری آن‌ها را دوباره نصب نمود. دقت داشته باشید که پارکت‌های چوبی از قابلیت نصب مجدد برخوردار نیستند. دیگر تفاوت پارکت لمینت و چوبی در این است که اگر قطعه‌ای از پارکت لمینت معیوب شد می‌توان آن را تعویض نمود، اما پارکت چوبی از چنین قابلیتی برخوردار نیست.

 

 

تفاوت پارکت چوبی و لمینت از نظر قیمت

همان طور که در مطالب قبلی هم ذکر شد، پارکت‌های چوبی از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شوند؛ بنابراین در مقایسه با پارکت‌های لمینت و کفپوش‌های دیگر قیمت بالاتری دارند. اما پارکت‌های لمینت با استفاده از مشتقات چوب ساخته می‌شوند، در نتیجه نسبت به پارکت‌های چوبی، یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه محسوب می‌شوند.

 

 

تفاوت پارکت لمینت و چوبی از نظر مقاومت در برابر ضربه و طول عمر

اگر بخواهیم از لحاظ مقاومت، تفاوت پارکت لمینت و چوبی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که هر کدام از این کفپوش‌ها در مقابل خط و خش و ضربه، مقاومت بالایی دارند. اما پارکت‌های چوبی پس از مدت زمان خاصی، به لاک مجدد و ساب پولیش نیاز خواهند داشت. پارکت‌های لمینت توسط برندهای معتبری تولید می‌شوند و همچنین دارای استانداردهای خاصی هستند، از این رو دوام و طول عمر بالایی دارند. پارکت‌های چوبی نیز اگر تمدید ساب پولیش و لاک آن‌ها به موقع (چند سال یکبار) انجام شود، در مقایسه با پارکت‌های لمینت از دوام و طول عمر بالاتری برخوردار خواهند بود.

تفاوت پارکت لمینت و چوبی از نظر کاربرد

پارکت‌های لمینت و چوبی به دلیل مقاومت بالایی که دارند، یک گزینه عالی برای محیط‌های اداری و مسکونی به شمار می‌آیند. اما پارکت‌های چوبی بیشتر در محیط‌های مسکونی مدرن و لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا قیمت آن‌ها نسبت به سایر کفپوش‌ها بیشتر است. مقاومت هر کدام از کفپوش‌ها (لمینت و چوبی) در مقابل رطوبت و آب متوسط است و به مراقبت و نگهداری زیادی در برابر رطوبت نیاز دارند؛ بنابراین نمی‌توان از آن‌ها برای پوشش کف مکان‌های مربوط مانند حمام استفاده کرد.

به طور کلی بهتر است برای تمیز کردن پارکت‌های چوبی و لمینت، از یک تی نمدار یا دستمال مرطوب استفاده کنید؛ زیرا همان طور که گفته شد این دو نوع کفپوش در برابر رطوبت و آب از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

 

 

جمع‌بندی پایانی

 

 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در مورد تفاوت پارکت لمینت و چوبی ارائه دهیم. با توجه به این که نصب و نگهداری پارکت‌های چوبی کمی دشوار است و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با سایر کفپوش‌ها بیشتر است؛ بنابراین بیشتر در محیط‌های مسکونی لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از چندین سال لازم است که ترمیم شوند. اما با توجه به این که طراحی و ساخت پارکت‌های لمینت با استفاده از مشتقات چوب انجام می‌شود، قیمت آن‌ها به صرفه‌تر و نصب و نگهداری آن‌ها نیز آسان‌تر است. در نتیجه همین امر باعث شده تا پارکت‌های لمینت یکی از بهترین و محبوب‌ترین پوشش‌های کف به شمار آیند. اگر قصد خرید این محصول را دارید، می‌توانید ابتدا به سایت داچ فلور مراجعه کنید و سپس کفپوش مورد نیاز خود را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع انتخاب و خریداری نمایید.