>

مطالعه تاثیرات زیست محیطی بر زمین فوتبال

خلاصه ای از مطالعه

برنامه کیفیت زمین فوتبال ، برای استفاده از چمن مصنوعی ملاک های استانداردی قرار داده. بررسی های انجام شده در حوزه صنعت ورزش، هدفی برای جایگزین مناسب چمن طبیعی درست درزمانیه که قابل استفاده نیست. دو نوع گواهینامه فیفا داریم: گواهینامه کیفیت در سطح بالای فیفا برای سطوح حرفه ای و گواهینامه کیفیت در سطح متوسط برای سطوح انجمن.

به صورت کلی از سال2006 از 149 کشور، 3437 زمین گواهینامه گرفتن. با افزایش تعداد جایگزین های زمین در سراسر جهان و عدم نتیجه گیری از چمن طبیعی، فیفا در تلاشه تا با دیدی جدید و متفاوت راهی پیدا کنه تا از زمین های بلا استفاده، زمینی با کیفیت تولید کنه و از این مطالعات برای بررسی تاثییرات محیطی بر زمین و از بین بردن زمین مصنوعی به عنوان زباله بازیافتی و استفاده ی مجدد از آن به وجود بیاره. درحالی که که محصولات مصنوعی سه بعدی در طراحی و تولید خیلی متنوعن، و به طورکلی همه ی اجزای اون باهم مشترکه. توده ی علف چمن مصنوعی عمدتا از پلی اتلین PE با مواد اولیه پلی پروپیلن PP ساخته و تراکم بافت بالایی داره. پلی اورتان مایع PU یا لاستیک خام هم جز مواد اولیه حساب میشه که برای چسبوندن علف به کف استفاده میشه. برای ثابت کردن لایه های چمن مصنوعی معمولا از شن استفاده میشه که شن با وزنی که داره مانع بلند شدن چمن  از زمینه در حقیقت شن همون عملی رو که در چمن طبیعی میکنه تو مصنوعی هم انجام میده. تو بعضی موارد، تشکی عایق وجود داره که میزان علمکرد رو کاهش میده.

سه عامل خیلی مهم که روی تاثیرات محیطی چمن مصنوعی تاثیر میزاره، عبارت اند از:

  • انتخاب مواد برای پر کردن فضای خالی لایه ها
  • تصمیم برای استفاده کردن یا نکردن از تشک عایق یا
  • نوع درمان مورد استفاده در اخر عمر چمن

برای انتخاب موادی مناسب برای زیرساخت و فضای خالی لایه ها چندین نکته وجود داره:

  • مواد زیرساخت پلی مری برعکس زباله های بازیافتی بیشترین تاثیرات محیطی رو میزاره.
  • مواد زیرساخت طبیعی نسبت به مواد زیرساخت پلی مری تاثیر کمتری میزاره
  • نصب تشک عایق می تواند تا حد زیادی تاثیرات محیطی در هنگام استفاده از زیرساخت های پلی مری با کیفیت پایین تر کاهش بده و این به دلیل کاهش نیاز به مواد زیرساخت تا 50-60% است.

توصیه هایی برای اخر عمر چمن هم وجود داره:

  • وقتی تشک عایق استفاده میشه، برای نصب یه چمن مصنوعی جدید بهتره که تشک قبلی رو برای استفاده مجدد در محلی رها کنید.
  • اگه بازیافت کردن مواد ممکن نباشه، راه حل مناسب برای مواد پلیمری دفن کردن اونه درحالی که برای مواد طبیعی سوزاندن بهترین گزینه است.

استفاده از چوپ پنبه بهترین جایگزین محیطی به جای زیرساخت های پلاستیکیه که تعدادی از کشور های مدیترانه ای با تولید این مواد هم از لحاظ محیطی و اقتصادی سود بیشتری میکنن چون این کشور ها مزرعه های چوب پنبه دارن. بازیافت چمن مصنوعی راهکار متداولی نیست. اکثر تولید کننده های چمن مصنوعی مورد مصاحبه قرار گرفتن و ادعا کردن که محصولی که تولید میکنن بازیافتیه اما هیچ کدوم از تولید کننده ها این ادعارو در عمل نشون ندادن.

درحال حاضرتکنولوژی حذف، جداسازی و تمیز کردن اجزای چمن مصنوعی عملکردی عالی داره و درحال حاضر بهترین راه بازیافته. روند بازیافت بسته( یعنی تولید محصولات دیگه از بازیافت چمن) هنوز به مرحله قطعی نرسیده و نیاز داره که توسط تولیدکننده های چمن مصنوعی حمایت بشه.

علارغم این مسائل، بازیافت در اروپا روش های مختلفی داره. مهمترین دلیل بازیافت، اینه که سوزاندن هزینه های بیشتری داره  پس چمن های مصنوعی که قابل بازیافت هستن،نیازی به سوزاندن ندارن. درجاهای دیگه از کره زمین، دفع زباله به نسبت بسیار کمتر و ارزان تره و چون دسترسی به امکانات بازیافتی سخته، پس عمل دفن زباله رو انجام میدن.  

مقدمه

این مطالعه درست در زمانی انجام شده که استفاده از چمن مصنوعی به عنوان زمین فوتبال  در صنعت ورزش رشد بی سابقه ای داشته. فیفا مرکز اصلی استاندارد کیفیت قرار داره، پس صاحبان و تولیدکننده ها اطلاعات کافی از تاثیرات محیطی روی سیستم سه بعدی چمن مصنوعی ندارن و ما اینجاییم تا به شما اطلاعات کافی در این زمینه بدیم. افزایش تعداد نصب این چمن مساوی با تولید زباله بیشتره که باید مورد بررسی قرار بگیره. درحال حاضر زمین هایی که تو دهه پیش به عنوان زمین مصنوعی نصب شدن، تبدیل به زباله ای شده که الان باید مورد رسیدگی قرار بگیره. پس چرخه بازیافت این محصول باید سرتاسر جهان گسترده تر شه. این مطالعه به منظور تاثیرات محیطی بر مواد و سیستم چمن مصنوعیه، سوالی که به وجود میاد اینه که گزینه های دردسترس چیه؟ و چه طور میشه بهترین تصمیم رو برای ده سال گرفت؟

این گزارش به دست اومده به چهار دسته تقسیم میشه:

  • بخش اول: کاربرد جهانی گواهینامه فیفا

این بخش بررسی های آماری از اطلاعات جمع آوری شده از سوی فیفاست که نشون میده چمن مصنوعی کجا نصب شده و چه نوع از زمین بازی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیره.

  • بخش دوم: اثرات زیست محیطی زمین فوتبال مورد تایید فیفا

در این بخش ما به ارزیابی چرخه بازیافت ( LCA) تاثیرات زیست محیطی بر زمین های فوتبال پرکاربرد می پردازیم.

  • بخش سوم: راه کارهایی برای زمانی که عمر زمین تموم شده

این بخش وقتی که عمر زمین به عنوان زمین فوتبال تموم میشه هزینه ها و مزایای زیست محیطی رو درنظر میگیره.

  • بخش چهارم: بهترین مثال های عملی

این بخش راهنمایی برای دارنده ها و تولیدکننده های زمینه که میخوان بهترین تصمیم زیست محیطی رو بگیرن که این بخش با سایر بخش ها راهنمایی برای تصمیم گیریه. اگه باز هم نیاز به راهنمایی داشتی شبکه جهانی ورزش اینجاست تا به شما کمک کنه Glspn.com

بخش اول: کاربرد جهانی گواهینامه فیفا

چمن مصنوعی از سال 1966 در هاستون، تکزاس شروع به تولید شد که تولید نسل سوم این چمن در اواخر قرن مورد تایید جهان در زمینه فوتبال قرار گرفت. تشخیص چمن مصنوعی به عنوان بهترین جایگزین چمن طبیعی باعث شد تا فیفا برنامه کیفیت رو با روندی به سوی استاندارد صنعتی در سال 2001 راه اندازی کنه. در سال 2005، استاندارد های لازم برای استفاده های خاص و عمومی تهیه شد. باتوجه به آخرین نسخه از قوانین، دونوع کیفیت( کیفیت درسطح بالا و کیفیت درسطح متوسط) نتیجه ی دو دهه بررسی و آزمایش بوده.

از سال 2001 که اولین تاییده در فرانسه صادر شد، برنامه کیفیت فیفا هم در تعداد (شکل2) و هم لحاظ گستردگی جهانی رشد کرد( شکل3).ودر سال 2016 زمین دارای تاییده درقاره هایی مثل آسیه و آفریقا نصب شد. این تجارت زیر سلطه ی اروپایی ها و همچنین ترکیه قرار داشت چراکه سه چهارم زمین های نصب شده در این محدوده بوده. بسیاری از تولیدکننده ها و نصاب ها تحت نظر اروپا هستن. به صورت کلی 149 کشور زمین با کیفیت فیفارو نصب کردن که 87 کشور کمتر از 5 زمین ورزشی دارن.

از سال 2006، 3437 زمین با کیفیت در 149 کشور نصب شده.
شکل 3 : تعداد زمین های دارای کیفیت و تاییده در هر کشور

1.1اجزای زمین فوتبال 

محصولات سه بعدی چمن مصنوعی در طراحی و تولید خیلی متنوعن اما همه ی آنها اجزای مشترک رو دارن( شکل5). علف چمن مصنوعی معمولا از پلی اتیلن (PE) با مواد اولیه پلی پروپیلن(PP) ساخته و تراکم بافت بالایی داره. دومین ماده، پلی اورتان مایع (PU) یا لاستیک خامه که برای چسبوندن علف به مواد استفاده میشه.

مستحکم کردن زیرساخت تاثیر مستقیم بر عمود و بدون زاویه بودن تارهای فیبر داره که هرچه عملکرد زیرساخت ها بهتر باشه، میزان آسیب بازیکن کمتر میشه. تو بعضی از موارد، تشک عایق برای کاهش میزان عملکرد زیرساخت ها استفاده میشه. زمین مصنوعی ابعادی در 106 در71 متر داره که از زیرساخت لاستیک استایرن بوتادین(SBR) ساخته شده که وزنی معادل 36 کیلوگرم درهر متر مربع داره. این به این معناست که وزن کلی چمن مصنوعی حدود 274 تنه. همونطور که تو شکل 4 میبینید، حدود نیمی از این وزن شن برای ثابت نگه داشتن چمن استفده شده که چیزی حدود44% زیرساخت SBR تشکیل شده.

تاثیرات محیط زیستی این اجزا – که در بخش 3 بحث شد – تحت شرای مواد زیرساخت قرار داره.

همچنین، استفاده از تشک عایق نیاز به مواد زیرساخت رو کاهش میده که به دنبال آن کاهش تاثیرات زیست محیطیه.

این درحالی است که شن بزرگترین جز سیستم چمن سه بعدیه که به انرژی کمی نیاز داره و روند اون با دیگر مواد مثل فسیل ها مقایسه میشه. عملکرد بازار زیرساخت ها برپایه SBR هست – نخ های لاستیکی از تایرها ساخته میشه – که چیزی حدود 83% از نصب ترکیبی از این مواده( شکل 6). هم EPDM ( مونومراتیلن پروپیلن دیئن) وهم TPE ( الاستومر ترموپلاستیک) ترکیبی از پلاستیک مصنوعین که برای ساخت مواد زیرساخت استفاده میشه. EPDM چیزی شبیه SBR هست که در اولی پلاستیک ترموست استفاده شده که شکل پذیر نیست درحالی که TPE از ترموپلاستیکه که مایع میشه و قابلیت شکل پذیری داره. این ویژگی ها کمک میکنه تا درمورد انواع روش های بازیافتییا راه  های شدنی این کار برای حذف چمن مصنوعی که عمری نداره، صحبت کنیم.

زیرساخت طبیعی تشکیل شده از چوب پنبه طبیعیه و بقیه انوع ساخته شده از ترکیب چوب پنبه و الیاف نارگیل که این مواد برای هر تولید کننده متفاوته. اگرچه تصور میشه این تجارت رشد کنه، درحال حاضر تنها3% از تجارت چمن مصنوعی فیفا رو دربرمیگیره.

تشک عایق برای جذب ضربات در طول بازیه. فراموش نکنید که زیر دو سوم از نصب از تشک عایق استفاده نکنید. نصب SBR به طور کلی نیازی به تشک عایق نیست چون هزینه های لایه های ضخیم کم و همون کار تشک عایق رو انجام میده. EPDM و TPE بیشتر به تشک عایق نیاز دارن البته هزینه ها هم نسبتا بالا میره. با توضیحاتی که برای تشک عایق گفتیم متوجه شدید که این تشک عملکرد زو حفظ میکنه. زیرساخت های طبیعی ممکنه نیاز به تشک عایق داشته باشن. انتخاب مواد برای زیرساخت متنوعه، اگرچه ترکیبی از PU/SBR کمتر استفاده میشه که ممکنه به خاطر مسائل محیط زیستی و سلامت که نتیجه ی استفاده از زیرساخت طبیعی و ارگانیک باشه.

2.تاثیرات زیست محیطی چمن مصنوعی تاییده شده ی فیفا

هدف و چشم انداز

هدف از این مطالعه بررسی کلی تاثیرات زیست محیطی چمن مصنوعیه. این بررسی کلی تجزیه و تحلیل کلی ویژگی های محیطی در روند طول عمر چمن مصنوعی انجام میشه. این بررسی شامل تشخیص مواد، فرایند و مراحل چرخه بازیافت ( مواد خام، تولید، حمل و نقل، دردسترس بودن و غیره) میشه که همه ی مراحل تاثیرات زیست محیطی رو دربرمیگیره. کسانی که نصب چمن مصنوعی انجام میدن بهتر درک میکنن که تصمیاتشون تاثیرات رو به حداقل میرسونه( اگه دنبال یه متخصص برای نصب زمین میگردی میتونی با شبکه جهانی ورزش در تماس باشی Glspn.com). چشم اندازاین مطالعه ، تنها به بررسی چمن مصنوعی که با کیفیت بالا و یا کیفیت متوسط فیفا تحت نظارت استاندارد فیفا مطابقت داره، میپردازه. که نشون میده بالاتراز حد بازاره و چون چمن مصنوعی کیفیت اصلی رو داره، تاثیرات زیست محیطی با عملکرد چمن مصنوعی قابل مقایسه است( محصولات با کیفیت بالا و پایین باهم قابل مقایسه هستن).

نتایج به دست اومده ممکنه فراتر از بررسی های این مقاله باشه اما کیفیت هایی که در گروه کیفیت فیفا قرار نمیگیرن متغیره و برای بررسی نتیجه آن مقایسه تاثیرات زیست محیطی سخت و نشدنیه، و اینکه قطعا عملکرد مشابه مواد نام برده شده رو نداره.

توجه داشته باشید که این مطالعه تاثیرات مختلف زیست محیطی بین چمن مصنوعی و طبیعی رو ثبت نمیکنه.

اطلاعات محصول برای تشخیص موادیه که از بررسی های فیفا به دست اومده است که تا به امروز 3500 زمین دارای کیفیت فیفا گزارش شده. این اطلاعات به صورت میانگین برای تشخیص مواد و نصب هر کدوم در هر متر مربع از زمینه. بنابراین مهم که بدونید این مطالعه برای مقایسه زمین ها و یا محصولات از یه تامین کننده خاص نیست، ما به دنبال فهمیدن تفاوت های بین انوع اصلی اجزای معمولی چمن مصنوعی هستیم تا بررسی های کلی در زمینه تاثیرات زیست محیطی چمن مصنوعی نصب شده انجام بدیم.

هر یک از مواد و فرایند خروجی که دارن برپایه هر متر مربع از چمن نصب شده اندازه گیری میشه. وقتی همه ی این اعمال (نگهداری و نصب) روی همه ی زمین پیاده شد، هر یک از مواد طبق استاندارد زمین ( 106*71 متر=7526متر مربع) تقسیم میشه. تصور میشه که طول عمر زمین 10 سال باشه.

2.2نتیجه گیری

سه عامل اصلی وجود داره که بیشترین تاثیر زیست محیطی بر روی زمین مصنوعی میزاره:

  • انتخاب مواد زیرساخت
  • تصمیم برای استفاده ویا عدم از تشک عایق
  • نوع رسیدگی به زمین وقتی که زمین طول عمری نداره

شکل 8 نتایج مقایسه بین فرمول های مختلف زمین رو نشون میده، که هر کدوم شامل یکی از پنج مواد اصلی زیرساخت در دسترسه. این مواد میزان گاز گلخانه ای یا کربن در طول عمر محصول در هر متر مربعی که نصب میشه رو نشون میده. اگرچه راه های زیادی برای مقایسه تاثیرات زیست محیطی وجود داره اما انتشار کربن مثالی جامع از تمام مواردیه که بر زیست محیط تاثیر میزاره مثل آلودگی و سموم انسانی یا اکوسیستمی. این چرخه شامل مواد خام، تولیدکننده، نصب، نگهداری و گزینه های دردستره.

نمودار به توصیف تشک عایق و نقش و تاثیر اون در کاهش عملکرد زیرساخت ها میپردازه. و توضیح میده که زمین های EPDMو TPE اگه از تشک عایق PE استفاده کنن ، میزان انتشار GHG رو کاهش میده. برعکس زمینهایی که بازیرساخت چوب پنبه باشه، این زمین ها تنها از تشک عایق برای بهبود محیط زیست وبازیافت استفاده میکن (اطلاعات کافی برای زیرساخت از جنس نارگیل وجود نداره). پس با توضیحات مشخص میشه که تشک عایق بازیافتی و حداقل دو بار به صورت مستقیم قابل استفاده است. باتوجه به نمودار تصور میشه با دفن و سوزاندن چوب پنبه تشک عایق از بین بره در حالی که بهترین راه اینه که درجای خود باقی بمونه.

این درحالیه که SBR به عنوان زیرساخت پلیمر درنظر گرفته شده و اگه با پلی اورتان پوشش داده شه، میزان تاثیرات دوچندان و سوزاندن در پایان عمر زمین جزء ارزن ترین راه هاست. زمانی که چمن مصنوعی بازیافت میشه، با بررسی ها میفهمیم که اگه این عمل بازیافت موثر باشه بسیاری از زیرساخت ها به جز TPE تاثیر یکسانی بر زیست محیط میزاره. همچنین نتیجه گیری شد که لاستیک خام به عنوان زیرلایه دوم به مراتب از لحاظ زیست محیطی از پلی اورتان بهتره.و برای اینکه به همین عملکرد برسیم باید از لاستیک خام بیشتری استفاده کنیم. تفاوت های زیست محیطی تا زمانی که تاثیرات دیگه کاهش پیداکنه، میزان کمی داره.

2.3جایگزین طبیعی

از انجایی که ما به دنبال تاثیرات زیست محیطی قابل اندازه گیری هستیم،لازمه ما موارد تاثیرگذار دیگه رو هم بشناسیم. بعضی وقتا جایگزین طبیعی مشکلات خاص خودش رو داره برای مثال محصولات غیرغذایی میتونه جایگزین محصولات غذایی شه که با اینکار تقریبا حوزه ی کشاورزی بیشتر میشه و درنتیجه باعث کاهش تنوع زیست محیطی میشه. این به همین دلیله که نمیشه همه ی پلاستیک های نفتی جایگزین بیوپلاستیک ( پلاستیکی که از چربی های گیاهی و روغن، نشاسته ذرت، نی، خرده چوب، زباله های مواد غذایی ساخته میشه) بشه.

چوب پنبه بهترین جایگزین اصلی به عنوان ماده ای طبیعی حساب میشه به. این ماده سالیان ساله که در پرتقال و اسپانیا برای مصرف در قوطی ها کشت میشه. برخلاف محصول یه درخت معمولی، چوب پنبه هر 9 تا 12 سال برداشت محصول داره و تعداد نفراتی که در این زمینا کار میکنن بالای 100 هزار نفر هستن.

زمین های زراعی چوب پنبه یکی از انبوه ترین تنوع زیستی در میان زیستگاه های جنگلیه که شامل حیوانات درخطر انقراضی مثل گربه وحشی جنوب غربی اروپا، عقاب اسپانیایی و گوزن آفریقای شمالی هست.

صنعت چوب پنبه در این منطقه از سوی بازار به عنوان جایگزین مناسب برای بست پلاستیکی یا سرپیچه. اگه چوب پنبه کشت نشه، جنگلا در خطر آتش سوزی، چرای بی رویه، فرسایش و تجزیه قرار میگیرن. WWF تاکید میکنه که کاهش کشت چوب پنبه منجر به کاهش تقاضا، اثرات منفی مثل بیابان زایی ، کاهش تنوع زیست محیطی و گونه های در خطر انقراض. استفاده از چوب پنبه به عنوان زیرساخت، ممکنه به تنهایی جایگزین مناسبی به جای زیرساخت پلاستیکی نباشه اما میتونه منافع بیشتری از لحاظ زیست محیطی و اجتماعی برای کشورهای مدیترانه ای داشته باشه.

 

 

2.4میکروپلاستیک دریایی

یکی دیگر از تاثیرات کمتر قابل اندازه گیری، مسئله ی میکروپلاستیکه ( ذرات ریز پلاستیکی 5 میلی متری). این موارد جزء مشکل اصلی اکوسیستم  های آبزی حساب میشه. با توجه به علم درحال حضور، بررسی این مسائل سخت و مشکله، اما تشخیص دادن که این ذرات ریز قابل بررسی هستن که توسط حیوانات آبزی مصرف میشن که میتونه زنجیره غذایی به وجود بیاره که موجب اثرات مختلف شیمیایی و فیزیکی شه.

بسیاری از زیرساخت های پلاستیک مثل SBR ،TPE ، EPDMبه عنوان منبع آلودگی میکروپلاستیک دریایی حساب میشه. زیرساخت ها در طول روزهای بارانی شسته میشن. درکشورهای با آب و هوای سرد، همچنین در زمان بارش برف هم تمیز میشه که تخمین زدن 1 تا 4% از پلاستیک زیرساخت با توجه به دلایل گفته شده ازبین میره.

زیرساخت های پلاستیکی و ضایعات فیبری برای تمامی زمین های نصب شده فیفا ( 3283 زمین) بین4400 – 16500 تن به صورت سالیانه تخمین زده شده. با این اعداد و ارقام میشه نتیجه گرفت که زمین مورد تایید فیفا کمتر از 10% رو به زمین ورزشی اختصاص داده.

اما این اعداد و ارقام مقداری نیست که در رودخونه ها و اقیانوس ها پراکنده شه بلکه به صورت کلی تخمین زده شده. پس بررسی های بیشتری نیازه تا  میزان مواد مورد نیاز در مناطق دریایی تخمی زده شه.

اندازه گیری هایی که برای کاهش ضایعات انجام شد، شامل اصلاح برف پاک کن و روش های ذخیره سازی زیرساخت در ناحیه داخلی و تمیز کردن و دردسترس بودن رخت کنه. که همه ی این موارد به کاهش از بین رفتن زیرساخت در محیط کمک میکنن. زیرساخت های ارگانیک هم جایگزین مناسبی برای زیرساخت های پلاستیکیه که راه حلی مناسب برای زمین هاییه که میخوان از این مواد استفاده کنن.

2.5نتیجه گیری

از این جایی که هدف این پروژه جمع آوری اطلاعات فیفا در حوزه ی صنعت ورزش و استاندارد کیفیت زمینه، نتیجه ی این آزمایشات نباید به عنوان اندازه گیری در زمینه ی تاثیرات زیست محیطی استفاده بشه. علارغم این موضوع، مشاهدات و نتایج این مطالعه میتونه به افرادی که قصد تشخیص زمین فوتبال رو دارن کمک خوبی باشه:

  • محصولاتی که شامل زیرساخت پلیمری هستن، تولیدکننده ماده و دردسترس بودن ماده بیشترین تاثیر زیست محیطی رو میزاره.
  • زیرساخت های پلیمری خالص(بازیافت شده) نسبت به SBR تاثیر زیست محیطی بیشتری داره.
  • زیرساخت ارگانیک نسبت به زیرساخت پلیمری تاثیر کمتری میزاره.
  • نصب تشک عایق وقتی که با زیرساخت پلیمر خالص استفاده شه، تاثیرات زیست محیطی رو کاهش میده و منجر به کاهش نیاز به زیرساخت تا 50 -60% میشه.
  • اگه از تشک عایق استفاده میشه راه به صرفه تر اینه که برای استفاده مجدد در زمین جدید تشک رو در محل نگه دارید. استفاده مجدد از تشک تاثیری رو کیفیت زمین نداره. و زمانی که زمین جدید رو این تشک نصب شه که برای مطمئن شدن از این موضوع زمین رو آزمایش میکنن.
  • نسبت به پارامتر های دیگه، لاستیک خام نسبت به پلی اورتان برای زیرلایه دوم بهتره.
  • زیرساخت SBR با پوشش PU از لحاظ زیست محیطی مناسب نیست چون SBR بدون پوششه ولی بازم از زیرساخت خالص بهتره.
  • بازیافت برای همه ی محصولات بهترین راهه، اگرچه در مورد زیرساخت های طبیعی و ارگانیک در مقایسه با سوزاندن کمتر این اتفاق میوفته.
  • اگه بازیافت غیرممکن بود، بهترین راه برای مواد پلیمری دفن کردن و برای مواد طبیعی، سوزاندنه چون سوزاندن مواد طبیعی روی تغییرات آب و هوا تاثیر میزاره.

3.0راه حل هایی برای عمر به پایان رسیده ی زمین فوتبال

چهار راه حل مهم و کاربردی برای زمین هایی که کاربردی نیستن و به معنای دیگه طول عمری ندارن نام برده شده:

  • استفاده مجدد از زمین
  • دفن
  • سوزاندن
  • بازیافت

در مناطقی مثل آمریکا،منظورازاستفاده مجدد از زمین معمولا بازیافته. اما این موضوع در مورد LCA ( ارزیابی چرخه زندگی) قابل تشخیص و ارزیابی نیست ( با توجه به نتایج و شواهدی که به دست اومده).

3.1استفاده مجدد

استفاده مجدد معمولا با بازیافت توسط بسیاری از مشاغلی که تو زمینه ی جابه جایی زمینن اشتباه گرفته میشه. تو این متن استفاده مجدد یعنی وقتی که زمین حذف میشه و تو نصب جدید دوباره استفاده میشه ( با عملکردی مشابه قبلی). بازیافت مواد، پروسه شکل گیری مواد قبل از اینکه دوباره مورد استفاده قرار بگیره است. بعضی از کمپانی ها روش های نوآورانه ی خودشون رو تو زمینه ی حذف و بسته بندی چمن مصنوعی طراحی کردن که تجهیزات این روش ها در سالهای اخیر قابل دسترس شده. برای مثال ماشین چمن خور( ماشینی مخصوص زمین های چمن مصنوعی) زمین چمن رو لول میکنه و زیرساخت ها از بین میبره و در قیفی نگه میداره.

از بین بردن زیرساخت ها در محل، یه کار معموله، اما مشکلات خودش رو هم داره. وقتی که با چند تا از بزرگترین تولیدکننده ها صحبت کردیم، اونا طبق تجربه ای که داشتن گفتن که ازبین بردن زیرساخت در محل میتونه به راحتی برای یه زمین دیگه درست در همون جا استفاده شه. یکی از مسائل مهم تو بازیافت و استفاده مجدد، آلوده شدن توسط زیرساخت شنیه چون پاک کردن این ذرات ریز حتی تو مراحل صنعتی هم کار سختیه. معمولا زیرساخت SBR در محل ازبین میره که ممکنه با شن ترکیب شده باشه و جداسازی این دو جزء کار موثر و شدنی نیست. این موضوع خیلی عجیبه که بازار دوم زیرساخت (ذرات لاستیکی) با کیفیت پایین رو قبول میکنه در صورتی که میدونه مناسب زمین فوتبال نیست. شورای چمن مصنوعی لیستی از تعداد کاربردهای زیرساخت های لاستیکی مثل کفپوش های مختلف یا عایق صدا در مکان های صنعتی یا سازه ای، تهیه کرد. این موارد به عنوان تحلیل بازار لیست شد اما درواقع شواهدی از بازار مواد موجود در ماورای استفاده مجدد از زمین در مطالعاتی که کالیفرنیا انجام شده وجود نداره که بررسی ها نشون میده که 25 -50% از زیرساخت SBR استفاده مجدد و بقیه دفن شده.

همچنین این مطالعه مثال دقیقی از ذرات لاستیکی بازیافتی که در تولید محصول جدید استفاده میشه، پیدا نکرده پس نتیجه گیری میشه که اطلاعاتی که در مورد زمین جمع شده کافی نیست و اینکه چگونه باید به طور موثر و کارآمد در پایان عمر زمین اقداماتی انجام داد، وجود نداره.

اگرچه استفاده مجدد به جای بازیافت در بسیاری از محصولات گزینه ی بهتریه ولی تو چمن مصنوعی فرق داره. شواهد کافی برای بررسی بازار وجود نداره و واقعیت ظاهری نشون میده که هر استفاده مجدد حتی با کیفیت پایین محصول به این معنیه که بحث و بررسی در مردش ضعیف کارشده. استفاده مجدد از زمین با برش زدن زمین به قسمت های کوچیکتر برای استفاده های داخلی معمولا گزینه مناسبیه، اما وقتی که با بازیافت مورد مقایسه قرار میگیره گزینه مناسبی نیست. وقتی که زمین برش میخوره، درست بعد از بازیافت مورد استفاده قرار نمیگیره. چون نگه داری دشواری داره و در اندازه های بزرگ بازیافت میشه بنابراین، نصب زمین در مقیاس کوچیک بازیافت نمیشه. به این معنیه که مواد یا دفن میشن یا میسوزن. استفاده مجدد از زمین فوتبال تنها درصورتی قابل قبوله که گزینه ای برای بازیافت وجود نداشته باشه.

3.2بازیافت

تحقیقات نشون میده که تعداد زمین های چمن مصنوعی با کیفیت بالا کمه.و آلودگی موادی که اززیرساخت شنی به وجود میاد به مراتب سخت تر تمیز میشه چون جدا کردن شن از زمین کار دشواریه. زمین فوتبال از ترکیب و فشرده شدن چند نوع پلاستیک ساخته میشه، یعنی مواد بازیافتی اغلب برای زمین های درجه پایین استفاده میشه.دونوع بازیافت داریم: بازیافتی که به تولید همون محصول ختم شه(بازیافت بسته) و بازیافتی که به تولید محصولات دیگه ختم شه( بازیافت باز).

این مواد بازیافتی درجه پایین برای ساخت مانع های مخروطی مورد استفاده در جاده ها، تشک ضدضربه و تخته های پهن و جعبه مناسبه که معمولا از نمونه های بازیافت شده و یا جایگزین درجه پایین استفاده میشه.

هدف نهایی ایجاد مسیرهایی منحصر به فرده که مواد برای تولید یه چمن جدید استفاده بشه. البته درحال حاضر این امر منجر به محدودیت های فنی نمیشه و ساختار چمن همیشه ترکیبی از مواد مختلفه.

جدیدا زیرلایه مایع برای پرکردن چاله های فیبریه. این تکنولوژی باعث شده تا مواد به راحتی در طول بازیافت با عمل مایع مجدد شدن از هم جدا شن، اما این نوع عمل و ساخت و ساز هنوز اثبات نشده.

گیاهان بازیافتی هم در آمریکای شمالی و هم در اروپا ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت که منجر به:

  • مسائل مربوط به آلودگی
  • عدم داده های ورودی
  • رقابت با سایر کاربردهای دردسترس
  • عدم حمایت از تولید کننده چمن مصنوعی(که باعث بسته شدن بیشتر کارخانه ها شده).

ثابت شده که پروسه های معمول بازیافت چمن مثل برش و قیچی کردن فیبرها، به دلیل سطح بالای آلودگی با شن برای چمن مناسب نیستن.

 

مطالعه آزاد – بازی برگشت

بازی برگشت تیم دانمارک توی زمین بازیافت شده ی چمن مصنوعی برگزار شد که با این کار ثابت کردن تا 99% از مواد مورد استفاده در زمین، بازیافت پذیره. پروسه بازیافت شامل چهار ماده است:

  • شن
  • زیرلایه(معمولا SBR)
  • پلی پروپیلن و پلی اورتان/ لاستیک خام در زیرلایه
  • پلی اتیلن/ پلی پروپیلن

این پروسه از مراحل کلی به جزئیه، اول خشک کردن مواد،و بعد جداسازی که برای این مرحله از فرایند سانتری فیوژ سیلیکونی استفاده میشه که با توجه به ضخامت مواد از هم تفکیک میشن.

مواد حاصله از ترکیب PE وPP  ساخته شده و موادی جدا از PP با زیرلایه لاستیک خام تشکیل داده اند. هیچ کدوم از این مواد درجه پایین جایگزین مناسبی برای مواد خالص نیستن، و زیرساخت SBR اغلب دارای کیفیت بوده که درحال حاضر به عنوان زیرساخت در زمین فوتبال کاربرد داره.

به دلیل ماهیت ابداعی تکنولوژی و پرده برداری از زمین به صورت غیرقانونی، تو بازی برگشت تصمیم گرفته شد  که ادعای خودشون رو تحت برنامه اروپا رسیدگی کنن: ارزیابی فناوری زیست محیطی ( ETV). درحال حاضر استانداری برای زمین فوتبال بازیافتی وجود نداره و برنامه های این چنینی باعث افزایش پروسه بازیافت میشه ( که در حال حاضر قانونی وجود نداره). این امر به دارنده های زمین کمک میکنه تا مسئولیت زمین هاشون رو به عهده بگیرن اما این استانداردها از صنعت امروزی دوره.

به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل و مصرف و همچنین نبود دانش کافی درمورد اینکه از زمین بلااستفاده چطور استفاده کنیم، سوءاستفاده های زیاد شده. از آنجایی که هزینه ی مصرفی زمین بین 10هزار تا 50 هزار دلاره، فشار زیادی برای کاهش این هزینه وجود داره. اگه مصرف بی رویه کمپانی ها حذف شه وبرای رسیدگی به زمین  به هر تن آن 30 دلار اختصاص داده شه( حدودا 8000 دلار برای هر زمین)، این کاهش هزینه ها اتفاق میوفته. این براورد قیمت در مناطقی از اروپا گزارش شد که زمین ها با دفن و یا سوزاندن نابود نمیشن و خیلی بعیده که عمل بازیافت شدنی باشه. این یعنی مسائل مهمی درمورد مصرف غیرقانونی از زمین های بلااستفاده وجود داره و این مسائل تنها تعداد زمین ها رو در سال افزایش میده.

3.3دفن زباله و سوزاندن

متاسفانه اطلاعاتی که نشون بده که چمن مصنوعی کجا ازبین میره وجود نداره،و خیلی بعیده که بخشی از مواد زائد در کشور و روی سطح زمین بمونه. هم  سوزاندن و هم دفن زباله در بیشتر کشورها وجود داره اما روش های دفع زباله ای که در بیشتر کشورها استفاه میشه، دفن زبالست.

خارج از اروپا و بیشتر در اروپای شرقی – دفن زباله روش معمول و همیشگی برای دفع انواع مواد زائده. بقیه کشورها تو زمینه نصب چمن مصنوعی مثل کانادا، آمریکا و استرالیا، کمتر از روش سوزاندن استفاده میکنن و اینکه درکل میزان بازیافت زباله های خانگی کمی دارن. مراکش و ترکیه تعداد زمین مصنوعی نصب شده ی زیادی دارن، اما بیشتر محل های دفن زباله شون کنترل نشده هست. اگه دفن زباله مشمول مالیات نشده باشه و اگه دفع  در محل دفن زباله مجاز به انجام باشه، هزینه این دفع خیلی کم میشه. در اینجور موقعیت ها، محرک هایی در زمینه صنعت چمن مصنوعی وجود داره که عمل بازیافت رو تبلیغ میکنه و زمین هایی که پروسه دفن از بین میرن، بسیار کم هزینه هستن.

بیشتر کشورهایی که بیشترین میزان زمین نصب شده رو دارن، اروپای غربی بوده که از اول برنامه ی سوزاندن رو برای مواد زائد غیرقابل بازیافت داشتن. این نتیجه گیری، افزایش مالیات دفن زباله و ممنوعیت هاست که اغلب مشترکه ولی بعضی وقتا به تنهایی و یا به عنوان مکانیزم رانندگی استفاده میشه.

چندین کشور اروپایی مثل دانمارک، سوئد، نوروژ، اتریش، بلژیک و هلند ممنوعیت اجرایی دفن زباله روی بیشتر مواد زائد رو دارن، و ازآنجایی که مالیات دفن زباله از این ممنوعیت حمایت میکنه، پس بیشتر این مواد که بازیافتی نیستن، سوزانده میشن. آلمان همه ی مواد زائد رو با اینکه مالیاتی هم نداره از روش دفن کردن منع کرده که این نتیجه با تکیه کامل بر جایگزین کردن  پروسه سوزاندن به جای دفن برای مواد زائدی که بازیافت پذیر نیستن.

بریتانیا بیشترین میزان مالیات در جهان رو داره که چیزی حدود 100 دلار در هر تن هست. این یعنی نیازه که سوزاندن جایگزین دفن شه. بعضی از ایالت های استرالیا مثل نیو سوث ولز هم مالیات زیادی بابت دفن زباله پرداخت میکنه اما به خاطر اینکه در همسایگی ایالت کویینزلند قرار داره، یا مالیات کمتری میده و یا کلا پرداخت نمیکنه که برای اینکار مواد زائد به بیرون از ایالت برده میشه.

بیشتر کوره های آتش سوزی، انرژی رو از موائد زائد تولید میکنن و معمولا این انرژی رو به مصرف کننده میفروشن، قیمتی که برای این مواد زائد بکار میره معمولا با عنوان هزینه درو یا هزینه سربار شناخته میشه که کاملا بستگی به سود فروش این انرژی داره. این سود بالای به دست اومده از انرژی، هزینه های درو در زمینه ی تجارت رو کاهش میده. معمولا انرژی حاصل از سوزاندن برای تولید انرژی تجدید پذیر کاربرد داره که این مقدار بازده و سود به دست اومده معمولا با دخالت دادن انرژی های اضافی سوخت مثل سوخت های گرمایی افزایش پیدا میکنه درحالی که گرمای آزاد شده از مواد زائد با هر میزان مالیات تولید شده است.

3.4هزینه های دفع زباله

هزینه های دفع مواد زائد در عمل دفن و سوزاندن تو هر نقطه از جهان متفاوته و تاثیر مهمی روی سرنوشت چمن میزاره. همونطور که گفته شد، زمین استاندارد شامل زیرساخت SBR با وزنی معادل 274 تن هست. این میزان مواد رو برای دفع و یا بازیافت درست وقتی که زمین قابل استفاده نیست، نیاز داریم. شکل 12 براورد کلی از هزینه های دفع تو هر تن از مواد رو با توجه به هزینه درو، مالیات عمومی و حمل و نقل مواد نشون میده. راه های دفع با توجه به نوع و سطح تکنولوژی در پایین گروه بندی شده:

دفن زباله

تا اواخر 1970 دفن زباله رایج ترین راه برای دفع کردن مواد زائد با توجه به غیرقابل بازیافت بودن آنها بود که امروزه نیز در کشورهای درحال توسعه نیز رواج داره. این همان دفن زباله است که هزینه ای جز پرداخت اجاره به صاحب زمین برای اجازه ی دفن زباله در اون محل رو نداره. و اینکه هیچ قانون تصویب شده از سمت دولت هم وجود نداره.

گورستان زباله – با سطح تکنولوژی پایین

این گروه شبیه به قبلیه با این تفاوت که در بعضی از کشورها، این مکان ها فقط برای دفن زباله کاربرد داره و اینکه ممکنه دارای جواز قانونی باشه یعنی کلیه کارها و عملیات روی این زمین نظارت میشه.

گورستان زباله – با سطح تکنولوژی بالا

این زمین ها دارای قوانین دقیقی از سوی دولته پس باید پساب زمین ( آب جمع شده از مواد شیمیایی که از زیرساخت ها بیرون میاد) مورد نظارت قرار بگیره. این مکانیزم ها برای جمع آوری گازهای تولید شده از فرایند فرسایش به دست میاد. سیستم ضبط گاز میتونه از متان در بیوگاز استفاده کنه که در تولید برق کاربرد داره یا ازسوزاندن متان ، گازهای گلخانه ای(ربن دی اکسید) تولید میشه. شخصی که دفن زباله رو انجام میده، مسئولیت زمین برای اینکه چه میزان مورد استفاده قرار گرفته، داره. این نوع باعث زیاد تر شدن هزینه های درو میشه. این عمل نشان تمام اتحادیه اروپا و آمریکای شمالیه که قوانین این اتحادیه زیاد و در عین حال متنوعه. همونطور که در بالا گفتیم، مالیات دفن تو بعضی از کشورها پرداخت میشه ولی درحال حاضر این نکته تنها تو اروپا اتفاق میوفته. هزینه های نهایی دفع، مقدار هزینه درو و مالیات قابل اجراست.

سوزاندن

سوزاندن مواد زائد در بیشتر کشورهای توسعه یافته انجام میشه که به مراتب از دفن زباله پرهزینه تر و ساخت کوره های آتش زنی سخت تره. پایین ترین حد هزینه های دروّ معمولا با امکاناتی جدیدتر، یعنی مصرف هزینه کمتر، کارآمدبودن برق و تولید گرما، با کمک گرفتن از دولت( به صورت جزئی یا کلی) هست. بیشترین اجاره ای که پرداخت شده بابت امکاناتیه که به صورت شخصی پرداخت شده که نشون داده سود و بازده انرژی تولید شده کم بوده. نوع سرمایه گذاری و درآمد از فروش انرژی میتونه دلیل هزینه های دروّ باشه و به اندازه یک چهارم یک کشورمتنوع. پی به خاطر همین موضوع تعمیم دادن هزینه ها به صورت کلی کار سختیه.

 

 

 

بازیافت

بازیافت چمن براساس هزینه های دروّ از بازی برگشت حاصل میشه. آنها هزینه ها رو بین 30 تا 60 دلار درهرتن شارژ میکنن که بستگی به کشور مبدا تولید چمن داره ( هزینه های دروّ برای رقابت بازار مثل بازار آمریکا است که هزینه های حمل و نقل دریایی محاسبه شده).

حمل و نقل

حمل و نقل مواد برای پروسه بازیافت خیلی مهمه که متاسفانه امکانات بازیافتی عمومی در خارج از اروپا وجود نداره. هزینه های حمل محموله اقیانوسی چمن با 40 فوت ظرف، متنوعه. اما حدودا بین 50 تا 80 دلار در هر تن با مقیاس حدود 10 تا 15 ظرف در هر زمینه. حمل و نقل زمینی هم مثل دریایی متنوعه و چون وزن مواد بالاست پس هزینه ها هم نسبت به وزن بالا میره پس به نسبت حمل دریایی گرون تره که حمل مواد به نزدیک ترین محل دفن و یا آتش سوزی حدود 100 کیلومتر(0.15 دلار در هر تن/کیلومتر) پیش بینی شده.

3.5هزینه های زیست محیطی

هزینه های زیست محیطی از ضرب GHG در رفتار مواد زائد با هزینه های عمومی کربن(SCC) به دست میاد( شکل 8). SCC روشی از USEPA هست که به ارزش های آسیب دیده به جامعه ناشی از تاثیرات تغییرات آب وهوایی مربوط میشه. که چیزی حدود 42 دلار درهرتن از کربن دی اکسید در سال 2020 پیش بینی شده.

همانطور که در شکل 13 میبینید، بازیافت چمن مصنوعی برخلاف چمن طبیعی مزایای زیادی داره. به این دلیله که گازهای گلخانه ای از فرایند زیرساخت ارگانیک تولید میشه و با جداسازی از چمن مصنوعی به وجود میاد که نتیجه ی بازیافت مواد و جایگزینی مناسب به جای کوده.

اما تاکنون گزارشی از زمین هایی با زیرساخت ارگانیک بازیافت شده وجود نداشته. بیشترین مزیت TPEو EDPMوقتی که بازیافت جایگزین سوزاندن شه. که اینکار به خاطر تولید زیاد دی اکسید کربن در حین سوختن( مخصوصا سوختن نفت) و ماهیت انرژی طبیعی در تولیدشونه.

چیزی که مهمه، اینه که مزایای عمومی رو مثل هزینه های مستقیم دفن در بازیافت اعمال کنی. مثلا، تو امریکا، هزینه زیرساخت حدودا 50 دلار درهرتن و هزینه حمل با کشتی تا اروپا حدودا100 دلاردرهرتن میشه و هزینه ی بازیافت بیشتراز 50 دلار تخمین زده شده( شکل 12). اگه هزینه های اجتماعی که تو شکل 13 نشون داده شده رو حساب کنیم، بازیافت چمن با زیرساخت TPEو EPDMو ارسال به اروپا بین 8 تا 73 دلار تخمین زده شده.

3.6نتیجه گیری

از شواهد به دست اومده مشخصه که بازیافت چمن مصنوعی در صنعت ورزش کار رواج یافته ای نیست. با بیشتر تولیدکننده ها در این مطالعه مصاحبه کردیم که همشون ادعا داشتن چمنی که تولید کردن، بازیافتی هست، اما برای اثبات این حرف دلیل محکم پسندی نداشتن.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ورزش عمل حذف،جداسازی و تمیز کردن اجزای چمن کار راحتی شده که با بازیافت چمن میشه محصولات دیگه ای تولید کرد. بازیافت چمن و تولید مجدد از آن هنوز درحال توسعه است که اینکار نیاز به حمایت بیشتر تولیدکننده ها داره. توسعه مایع داغ به عنوان زیرلایه دوم ممکنه عمل بازیافت مجدد چمن مصنوعی رو ثابت کنه اما جالب بدونید که تکنولوژی جدید یه دهه زمان میبره تا از طریق سیستم زباله عمل بازیافت رو انجام بده پس حداقل این عمل یک بار باید به صورت عینی آزمایش بشه.

برخلاف این مسائلی که گفته شد،در اروپا بازیافت راه حل مناسبی برای ماندگاری مواد استفاده شده در چمنه که این زمین های بازیافت شده در بازی های برگشت کاربرد داره. با توجه به امکانات بازیافت و هزینه های زیادی که عمل سوزاندن داره، به این معنی که زمین هایی که در اروپای غربی وجود داره بازیافت پذیره. و بقیه جاهای دنیا دفن زباله خیلی کم و ارزونه وبه خاطر اینکه بازیافت هزینه هایی داره پس خیلی کم پیش میاد که زمین ها حتی بازیافت شه.

همچنین مشکلاتی مثل مجوزهای غیرقانونی هست که هیچ جایگزینی نمیتونه با قیمت رقابت کنه. بدون نیاز به فعالیت قانون، بهترین راه حل برای بیرون اومدن از مسائل غیرقانونی، تربیت متخصص و شخص دارنده ی زمینه که شبکه جهانی ورزش متخصصان حرفه ای رو معرفی میکنهGlspn.com. و اینکه جای تذکر داره که قراردادی مبنی بر نصب زمین باید وجود داشته باشه که وقتی زمین طول عمری نداره، نصاب یا تامین کننده موظفه طول عمر زمین رو تضمین کنه.

4.0تاثیرات زیست محیطی برزمین فوتبال و بهترین عملکرد آن

تو این بخش ما میخوایم به مواردی که روی اثرات زیست محیطی از دفن چمن تاثیر میزاره بپردازیم. نمودار و شکل ها تو بخش 2.0 براساس بررسی تاثیرات زیست محیطی و بخش 3.0 طول عمر زمین بود.

نکته اصلی برای کاهش تاثیرات زمین فوتبال در پروسه طول عمری که داره، اینه که مشخصات زمین رو قبل از نصب بدونیم. همچنین مراحلی برای کاهش تاثیرات زیست محیطی روی زمین فوتبال وجود داره که درمورد نصب و دفن زمینه. این مراحلی که گفته شده راهنمای این نیست که چه موادی استفاده شه که بهترین عملکرد رو داشته باشه – برای اینه که توضیح بده که مواد تنوع زیادی داره اما با وجود این تنوع همشون قابل استفاده نیستن. وقتی زمین مشخص میشه، اولین چیزی که درموردش باید صحبت شه ویژگی های عملکردی زمینه. تصمیمات براساس زیست محیطی میتونه برپایه ی مشخصات مورد نیاز باشه. اگه دوماده عملکردی یکسان داشته باشه، این راهنما به ما کمک میکنه که بهترین تصمیم برای انتخاب ماده بگیریم. اگه هنوز اطلاعات بیشتری میخوای شبکه جهانی ورزش رو دنبال کن