>

سرامیک بهتر است یا کفپوش پی وی سی PVC ؟؟

(داچ فلور: انتخابی هوشمندانه برای کفپوش‌های متنوع)

کفپوش پی وی سی در سال‌های اخیر به عنوان یک وسیله کاربردی برای طراحان داخلی بسیار محبوب شده است. این نوع کفپوش به دلایل زیر در فضاهای تجاری و اداری و همچنین منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

-کفپوش پی وی سی دارای خاصیت ضدآب است و می‌توان از آن در فضاهایی با رطوبت بالا، مانند آشپزخانه‌ها و حمام‌ها، استفاده شود.

 

-کفپوش پی وی سی به خوبی در برابر سایش و فشار مقاومت دارد، بنابراین مناسب برای فضاهایی است که رفت و آمد زیادی دارند، مانند فروشگاه‌ها مدارس و …

 

-این نوع کفپوش نسبت به بسیاری از کفپوش های دیگر نصب و نگهداری آسان‌تری دارد. علاوه بر این، با توجه به خواص ضدباکتریالی کفپوش پی وی سی، در فضاهایی که نیازمند تمیزی مداوم هستند مانند بیمارستان‌ها، استفاده می‌شود.

 

-کفپوش پی وی سی در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها موجود است، بنابراین می‌توان آن را با سبک طراحی داخلی فضاها هماهنگ کرد و تنوع بیشتری را برای طراحان فراهم کرد.

 

با توجه به مزایای فوق، کفپوش پی وی سی به عنوان یک جایگزین مناسب برای فضاهای تجاری، اداری، و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله ابتدا راجع به کفپوش های پی وی سی و سرامیک به صورت جداگانه و کامل توضیح داده می شود سپس تفاوت های آن ها بررسی می شود.

کفپوش پی وی سی چیست؟

در سال ۱۹۱۲ پی وی سی توسط مخترع آمریکایی(والدو سیمون) اختراع شد. پی وی سی ماده ایی است که حاوی کربن، هیدروژن و کلر می باشد که در فرآیند پلیمریزاسیون تولید می شود. این نوع کفپوش بسیار مقاوم و درعین حال منعطف است.پی وی سی یک محصول پتروشیمی کاربردی است که نوعی پلاستیک هم محسوب می‌شود و در عصر حاضر از آن در ساختمان‌سازی به عنوان یک جایگزین سبک، مقاوم و مقرون‌به‌صرفه برای چوب و سیمان استفاده می‌شود.

 

مزایای کفپوش پی وی سی:

 

۱- نصب آسان: به دلیل سبکی این محصول، تیمی متشکل از دو نفر به راحتی و به سرعت قادر به نصب آن هستند.

 

۲- مقرون به صرفه: قیمت کفپوش های پی وی سی نسبت به کفپوش های دیگر حتی سرامیک یا موکت بهتر و ارزان تر است.

 

۳- مقاومت در برابر آب: کفپوش پی وی سی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد، این باعث می‌شود تمیز کردن آن بسیار آسان و کم هزینه باشد (برای تمیز کردن آن می توانید از مخلوط مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید) و سطح آن همیشه تمیز و درخشان باقی بماند.

 

۴-مقاومت در برابر شکستگی: خاصیت انعطاف‌پذیری کفپوش پی وی سی باعث می‌شود اشیای بلوری و چینی در برخورد با آن به راحتی شکسته نشوند.

 

۵- قابل نصب بر روی سطوح مختلف: کفپوش پی وی سی را می توان بر روی سطوح صافی مانند سنگ، سرامیک، سیمان و موزاییک نصب کرد.

 

معایب کفپوش های پی وی سی:

 

۱-نیاز به زیرسازی با کیفیت: کفپوش پی وی سی به دلیل ضخامت کم  نیاز به زیرسازی با کیفیت بالا دارد ، تا مشکلاتی مانند ترک خوردگی را به وجود نیاورد.

 

۲- حساسیت به آتش: کفپوش پی وی سی قابل اشتعال است بنابراین باید از اجسام داغ و جرقه های ناشی از جوشکاری یا سایر فعالیت های مشابه دور نگه داشته شود تا احتمال رخداد حادثه آتش سوزی کاهش یابد.

 

۳-خاصیت ارتجاعی :پی وی سی یک خاصیت ارتجاعی دارد، به این معنی که پس از قرار گرفتن وسایل سنگین روی کفپوش، اثرات فشار بر روی آن باقی می‌ماند و ممکن است خطوط فشار را بر کفپوش بوجود آورد.

 

4- هزینه نصب بالا: نصب کفپوش به دلیل نیاز به زیرسازی با کیفیت ، هزینه‌ی بالایی را به همراه دارد.

سرامیک چیست؟

 

سرامیک به عنوان یک ماده جامد نافلز و غیر آلی شناخته می‌شود که با ترکیبات فلزی و نافلزی تشکیل می‌شود و با گرم شدن در دماهای بالا شکل گرفته و سپس سخت می‌شود. این خاصیت سرامیک‌ آن را برای کاربردهای مختلف مفید می‌کند، از جمله کاربرد های سرامیک می توان به استفاده آن در انواع کفپوش، پوشش دیوارها، قطعات الکترونیکی، لوازم آشپزخانه و ظروف غذاخوری اشاره کرد.

 

سرامیک‌ها معمولاً شکل‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند به صورت کاشی، سفال، پرسلان و یا مواد دیگری تولید شوند. آنها معمولاً مقاومت بالایی در برابر حرارت، خوردگی، ضربه و فشار دارند، و این ویژگی‌ها آنها را برای استفاده در شرایط سخت و محیط‌های صنعتی مناسب می‌سازد.

 

سرامیک ها انواع مختلفی دارند.

انواع مختلف سرامیک شامل پرسلان، فایبرگلاس و سرامیک‌های نانو می باشد.

 

 

 

مزایای سرامیک:

 

۱- قابلیت شست و شو: سرامیک‌ها به خوبی قابل شستشو هستند که باعث می‌شود در محیط‌هایی که نظافت مهم است، مانند بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، به عنوان پوشش دیوار و کف استفاده شوند.

 

۲- طول عمر و دوام: سرامیک‌ها دارای طول عمر بالا هستند و مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارند. به عبارت دیگر، ضربات و زدودگی‌های روزمره را به راحتی جذب نمی‌کنند.

 

۳- غیر قابل اشتعال: سرامیک‌ها ویژگی ضد آتش دارند و در برابر حرارت تغییر شکل و رنگ نمی‌دهند. این ویژگی آنها را برای استفاده در محیط‌هایی که ریسک آتش سوزی بالا است، مناسب می‌سازد.

 

۴- ثبات رنگی: سرامیک‌ها دارای ثبات رنگی بالا هستند و در برابر حرارت یا تابش نور خورشید رنگ و طرح آنها تغییر نمی‌کند. این ویژگی آنها را برای استفاده در محیط‌هایی با شرایط نوری متغیر مناسب می‌کند.

 

۵- مقاومت در برابر مواد شیمیایی: سرامیک‌ها از مقاومت قوی در برابر مواد شیمیایی برخوردارند و تغییر ساختاری نمی‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توان آنها را در هر محیطی که در تماس با مواد شیمیایی است،استفاده کرد.

 

 

معایب سرامیک :

 

— عیب اصلی سرامیک شکنندگی آن است.

—  بسیار مقاوم هستند و شکل پذیری ندارند .

—  استحکام کششی سرامیک بسیار کم است.

—  سرامیک خاصیت ارتجاعی بسیار کمی دارد.

پی وی سی یا سرامیک؟ کدام بهتر است؟!

 

— راحتی و کاربرد آسان: کفپوش  پی وی سی نرم و الاستیک است و از طریق جذب فشار هنگام قدم زدن، به پاها راحتی و آسایش می‌بخشد. در مقابل، سرامیک سطح سختی دارد و قدم‌زدن بر روی آن ممکن است باعث ایجاد استرس و ناراحتی شود.

 

— عایق حرارتی و صوتی: کفپوش پی وی سی خود عایق حرارتی و صوتی است که به معنای عدم انتقال سرما و گرما از کفپوش به پاها است. این ویژگی می‌تواند به کاهش مشکلاتی مانند کمردرد و پا درد کمک کند. در مقابل سرامیک چنین ویژگی ندارد.

 

—  مقاومت در برابر ضربه: مقاومت پی وی سی در برابر ضربه‌ها بهتر از سرامیک است. این به معنای کاهش خطر شکستن اجسام قیمتی و محافظت از کفپوش در برابر آسیب‌های مکانیکی است.

 

— هزینه نصب و قیمت مناسب‌تر: نصب کفپوش پی وی سی به صورت سریع و آسان انجام می‌شود و نیاز به زمان کمتری نسبت به نصب سرامیک دارد.

 

جمع بندی نهایی :    لازم به ذکر است که هر نوع کفپوش، مزایا و معایب خود را دارد و انتخاب نهایی بستگی به نیازها و شرایط خاص شما دارد و شما با توجه به شرایط خودتان و مطالعه مطالب بالا اقدام به خرید کنید  .