>

روش های تمیز کردن پارکت لمینت

روش‌های بسیار متعددی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کفپوش پارکت را تمیز کنید. اما همیشه انتخاب یک روش مناسب می‌تواند تاثیرات بیشتری را به همراه داشته باشد. اگر قصد دارید پارکت منزل خود را با استفاده از بهترین روش پاکیزه کنید، در ادامه جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد تمیز کردن کفپوش پارکت

 

 

  • برای پاک کردن پارکت به هیچ عنوان از شوینده‌های قوی چون شوینده‌هایی که دارای الکل و مواد شیمیایی خطرناک هستند، استفاده نکنید.
  • به هیچ وجه جهت پاک کردن پارکت از وایتکس استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از وایتکس سبب آسیب رسیدن به سطح پارکت می‌شود.
  • توجه داشته باشید که سطح پارکت را به خوبی و با دقت پاک کنید؛ زیرا رطوبت می‌تواند به داخل پارکت نفوذ کند و باعث خرابی آن شود.
  • بهتر است که برای پاک کردن پارکت از محصولات مناسب و با کیفیت شستشوی پارکت استفاده کنید و از استفاده از مواد مرطوب جهت انجام این کار بپرهیزید.
  • به دستورالعمل‌های ذکر شده برای نوع پارکت خود توجه داشته باشید و سعی کنید این موارد را به خوبی رعایت کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های مختلف روی سطح پارکت می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در مصرف این محلول‌ها زیاده روی نکنید.
  • توصیه می‌شود برای پاک کردن پارکت از آب استفاده نکنید و به جای آن به استفاده از شوینده‌های مناسب جهت این کار بپردازید. آب داغ نیز باعث می‌شود تا سطح پارکت دچار آسیب شود پس بهتر است که از این مورد نیز استفاده نکنید.

راه‌های تمیز کردن پارکت

 

برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که به طور معمول جهت پاک کردن پارکت‌های چوبی و لمینت از روش‌های نسبتا یکسانی استفاده می‌کنند. اما در برخی از مواقع استفاده از برخی از روش‌ها برای پارکت‌های چوبی گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند؛ زیرا پارکت‌های چوبی از ساختار نسبتا ضعیف‌تری برخوردار هستند. به همین علت بایستی در انتخاب روش مناسب برای پاک کردن پارکت توجه و دقت کافی داشته باشید.

علاوه بر این مورد لازم است تا در استفاده از هر یک از روش‌های پاک کردن پارکت، به نکات ذکر شده توجه داشته باشید. از روش‌های پاک کردن پارکت می‌توان به روش‌های مختلفی چون پاک کردن پارکت با استفاده از مواد شوینده مناسب، پاک کردن پارکت با استفاده از سرکه سفید، پاک کردن پارکت با چای کیسه‌ای و دستگاه بخارشوی و… اشاره نمود.

چگونگی تمیز کردن پارکت

اولین اقدامی را که برای تمیز کردن پارکت بایستی به درستی انجام دهید، این است که آلودگی‌های سطح پارکت را با استفاده از جارو و یا تی میکروفایبر پاک کنید.

پس از اینکه تمامی آلودگی‌ها رو از روی سطح پارکت برطرف کردید و مطمئن شدید که هیچ گونه آشغال، گرد و خاک و یا آلودگی روی سطح پارکت وجود ندارد، منتظر بمانید که سطح پارکت به خوبی خشک شود. سپس از مواد شوینده مناسب استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که روش‌های مصرف مواد شوینده مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. برای مطلع شدن از چگونگی تمیز کردن پارکت با شوینده مورد نظر می‌توانید برچسب محصول را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که مراحل ذکر شده و طریقه مصرف از مواد شوینده را به درستی انجام دهید تا بتوانید به نتایج مطلوب خود برسید.

تمیز کردن پارکت با استفاده از سرکه سفید

امروزه سرکه سفید جهت پاک کردن پارکت کاربرد زیادی دارد و اغلب افراد از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از سرکه سفید جهت تمیز کردن پارکت یک روش مناسب و کم هزینه به شمار می‌آید. سرکه سفید با دارا بودن خاصیت پاک‌کنندگی قوی که دارد، می‌تواند کفپوش پارکت شما را به خوبی پاکیزه کند.

برای پاک کردن پارکت با استفاده از سرکه سفید ابتدا بایستی یک سطل آب نسبتا گرم تهیه کنید. توجه داشته باشید که نباید میزان دمای آب بسیار بالا باشد و از آب ملایم جهت انجام این کار کمک بگیرید.

سپس یک فنجان سرکه سفید را داخل آب ولرم بریزید و به خوبی مخلوط کنید. اگر احساس می‌کنید که به محلول بیشتری برای پاک کردن پارکت نیاز دارید، می‌توانید مقدار محلول آب و سرکه سفید را بیشتر کنید.

البته در نظر داشته باشید که به مقدار زیادی از سرکه سفید استفاده نکنید.

محلول خود را طوری تهیه کنید که بیشترین حجم محلول شستشو را آب تشکیل دهد.

پس از ترکیب آب و سرکه سفید، محلول به دست آمده را با استفاده از یک دستمال نرم در سطح پارکت اعمال کنید.

بسیار مهم است که قبل از هر بار استفاده از دستمال، آب آن را به طور کامل بگیرید. انجام این کار باعث می‌شود تا هیچ گونه رطوبتی وارد سطح کفپوش پارکت نشود. همچنین اگر فکر می‌کنید که پارکت شما به شفافیت بیشتری نیاز دارد، می‌توانید مقدار کمی مایع ظرفشویی را به محلول آب و سرکه خود اضافه کنید.

پس از هر مرحله تمیز کردن پارکت لازم است تا آن محل را به طور کامل با یک دستمال خشک پاک کنید. در نظر داشته باشید که از مصرف سرکه سفید بسیار زیاد خودداری کنید؛ زیرا بسیاری از افراد معتقدند مصرف سرکه زیاد باعث می‌شود پارکت خیلی سریع دچار خرابی شود.

تمیز کردن پارکت با استفاده از چای کیسه‌ای

شاید تا به حال برای پاک کردن پارکت از چای کیسه‌ای استفاده نکرده باشید، اما لازم است بدانید که تمیز کردن پارکت با استفاده از چای کیسه یکی از بهترین روش‌ها جهت پاکیزه کردن پارکت به حساب می‌آید. چای کیسه دارای اسید تانیک است و استفاده از آن جهت پاک کردن پارکت همواره گزینه خوبی خواهد بود.

جهت انجام این کار کافی است؛ یک سطل آب گرم تهیه کنید و تقریبا دو عدد چای کیسه را داخل آن قرار دهید.

اجازه دهید تا چای کیسه‌ای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل آب گرم بماند تا بتواند به خوبی داخل آب گرم حل شود.

پس از این مدت زمان، از یک پارچه تمیز و یا یک حوله نرم کمک بگیرید و محلول را با استفاده از دستمال به سطح پارکت اضافه کنید.

توجه داشته باشید که بلافاصله پس از انجام این کار از یک دستمال خشک برای جذب رطوبت پارکت استفاده کنید تا محلول مورد نظر روی پارکت لکه ایجاد نکند.

اگر انجام مراحل ذکر شده را به درستی انجام دهید نتایج بسیار تاثیر گذاری را در پاکیزگی سطح کفپوش پارکت خواهید گرفت.

 

تمیز کردن پارکت با استفاده از دستگاه بخارشوی

از دیگر روش‌های خوب و کارآمد جهت تمیز کردن پارکت می‌توان به استفاده از دستگاه بخارشوی اشاره کرد. دستگاه بخارشوی کمک می‌کند تا آلودگی‌ها و کثیفی‌های سطح پارکت به خوبی برطرف شوند. البته در نظر داشته باشید که استفاده از بخارشوی برای تمام پارکت‌ها مناسب نیست. استفاده از بخارشوی برای پارکت‌های چوبی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین اگر پارکت منزل شما دارای سطح براق و مومی است باید از روش‌های دیگری برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اما برای پارکت‌های لمینت می‌توانید از بخارشوی استفاده نمایید.

اگرچه استفاده از بخارشوی برای پارکت لمینت گزینه خوبی محسوب می‌شود، اما در این رابطه نیز باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. لازم است که قبل از انجام این کار آشغال‌های ریز و درشت سطح پارکت را با استفاده از جاروبرقی جمع کنید. همچنین در محل‌هایی که پارکت دچار ترک خوردگی و یا خراش شده است از بخارشوی استفاده نکنید؛ زیرا این کار موجب می‌شود تا آب و بخار وارد سطح زیرین پارکت شده و در نهایت پارکت مورد نظر تخریب شود.

هرگز دستگاه بخارشوی را در یک نقطه از پارکت متوقف نکنید. همچنین پس از استفاده از بخار شوی، کف پارکت را با استفاده از یک دستمال نرم، خشک و پاکیزه پاک کنید تا رطوبت به داخل سطح زیرین پارکت نفوذ نکند. با استفاده از دستگاه بخارشوی با کیفیت و توجه به نکات ذکر شده می‌توانید، سطح پارکت خود را به بهترین شکل ممکن پاک کنید.

 

بهترین روش برای تمیز کردن پارکت

پیش‌تر در مورد اینکه از چه روش‌هایی می‌توان برای تمیز کردن پارکت استفاده نمود صحبت کردیم. از میان روش‌های ذکر شده، استفاده از مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن پارکت تاثیر پذیری بیشتری دارد. اگر در سطح پارکت شما آلودگی و کثیفی بسیار زیادی وجود دارد، بهتر است از مواد شوینده مناسب جهت انجام این کار کمک بگیرید. به طور معمول استفاده از سرکه سفید، چای کیسه‌ای و… در مواقعی پیشنهاد می‌شود که سطح پارکت زیادی آلوده و کثیف نشده است. پس با توجه به این موضوع می‌توان گفت که استفاده از مواد شوینده جهت انجام این کار همواره بهترین گزینه خواهد بود.

 

چگونه لکه‌های کوچک سطح پارکت را تمیز کنیم؟

در پاک کردن لکه‌ها از روی کفپوش پارکت توجه و دقت بالایی داشته باشید و از ابزارهایی که باعث ایجاد خط و خش در سطح پارکت می‌شوند استفاده نکنید. برای برطرف نمودن لکه‌ها از روی کفپوش پارکت کافی است تا چند قطره سرکه سفید را روی محل لکه بریزید و پس از چند دقیقه آن را با دستمال خشک و نرم از روی پارکت پاک کنید. با استفاده از این روش می‌توانید لکه‌های سطح کفپوش پارکت خود را تمیز کنید.

برای پاک کردن پارکت از چه مواد شوینده‌ای استفاده کنیم؟

می‌توان گفت که میزان پاکیزگی سطح کفپوش پارکت و میزان پاک شدن لکه و آلودگی از سطح آن به مواد شوینده‌ای که جهت انجام این کار انتخاب می‌کنید بستگی دارد. امروزه مواد شوینده بسیاری زیادی جهت تمیز کردن پارکت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما بهتر است که در انتخاب شوینده مناسب دقت و توجه کافی داشته باشید؛ زیرا انتخاب یک شوینده نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند تاثیرات بسیار زیان باری را برای کفپوش پارکت شما به همراه داشته باشد.

اولین چیزی را که در انتخاب شوینده مناسب باید مدنظر داشته باشید این است که از شوینده‌های بسیار قوی استفاده نکنید؛ زیرا این نوع شوینده‌ها سبب می‌شوند تا پارکت شما دچار آسیب شود. حتی در برخی از مواقع نیز، انتخاب یک شوینده نامناسب سبب می‌شود تا پارکت شما تخریب شود و به صورت تکه تکه از کف زمین جدا گردد.

در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از شوینده‌های یکسان جهت تمیز کردن پارکت‌های چوبی و لمینت استفاده کنید؛ زیرا مواد تشکیل دهنده این دو نوع پارکت متفاوت هستند به همین دلیل باید شوینده مناسب و مرتبط با هر نوع پارکت را خریداری کنید. به عنوان مثال شامپو پارکت لمینت تکنو فلور یکی از بهترین شوینده‌هایی به حساب می‌آید که از آن برای تمیز کردن پارکت لمینت می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از این شوینده می‌توانید پارکت لمینت خود را بدون دردسر و با سرعت بالا تمیز کنید.

 

برای براق کردن سطح پارکت چکار کنیم؟

ایجاد براقی و شفافیت در سطح پارکت سبب می‌شود تا ظاهر پارکت بسیار نو و زیبا به نظر برسد. پس از تمیز کردن پارکت با استفاده از روش‌های مختلف، می‌توانید با استفاده از محصولات متنوع، براقی و شفافیت زیادی را در پارکت خود ایجاد کنید. در بازار اسپری‌ها و براق کننده‌های پارکت بسیار زیادی وجود دارند که می‌تواند از آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید به منظور انجام این کار ترکیب مایع ظرفشویی و آب را نیز مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

پاکیزه و تمیز بودن کفپوش منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نقش بسیار زیادی در ظاهر محیط ایفا می‌کند. برای تمیز کردن پارکت همواره روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. همچنین در تمیز کردن پارکت باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید. در این مقاله به بررسی روش‌های تمیز و پاکیزه کردن پارکت پرداختیم و نکات مربوط به انجام این کار را مورد بررسی قرار دادیم. این نکته را فراموش نکنید که هر چه کیفیت پارکت شما بهتر باشد، رفع آلودگی از آن کمتر است. اگر به دنبال یک مجموعه معتبر برای خرید بهترین پارکت‌های بازار هستید، ما داچ فلور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.