>

روش‌های کندن انواع پارکت

امروزه پارکت‌ها به عنوان محبوب‌ترین کفپوش‌ها در ادارات، منازل و دیگر فضاها بسیار پرکاربرد هستند. این محصولات، جلوه بسیار زیبایی را به منزل می‌بخشند. البته ممکن است که در مواقع تردد زیاد به تعویض آن‌ها نیاز باشد. برای عوض کردن پارکت، شما باید پارکت قبلی را کاملا جدا کرده و سپس نوع جدید را با زیرسازی مناسب، جایگزین کنید. در این مقاله سعی شده است که روش‌های کندن انواع پارکت برای شما توضیح داده شود. اگر قصد جدا کردن این نوع کفپوش‌ها را دارید، خواندن این مقاله پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود.

دلایل نیاز به تعویض پارکت

پارکت‌ها ممکن است که به دلایل مختلفی به تعویض نیازمند باشند. این علتها به شرح زیر است:

  • خراشیدگی و آسیب: استفاده طولانی مدت، حرکت اشیاء سنگین، سقوط اشیاء سخت و برخورد آنها با سطح پارکت می‌تواند منجر به آسیب و خراشیدگی شود. در مواقعی که این آسیبها به گسترده‌ترین لایه پارکت (لایه فینیش) نفوذ کنند و به لایه‌های زیرین دسترسی داشته باشند، ممکن است، به کندن و تعویض آن‌ها نیاز باشد.
  • تماس زیاد با آب: پارکت‌های چوبی نباید به مدت طولانی در تماس مستقیم با آب قرار بگیرند. هنگامی که پارکت در معرض آب قرار می‌گیرد، آب را جذب کرده و متورم میشود. به همین دلیل، ممکن است به کندن و تعویض پارکت نیاز باشد.
  • تغییر سلیقه: در برخی موارد، نیاز به کندن پارکت ممکن است به دلیل تغییر سلیقه صاحبان ملک باشد. افراد ممکن است بخواهند طرح، رنگ یا نوع پارکت را تغییر دهند. آنها باید برای انجام این کار، پارکت قبلی را کنده و پارکت جدید نصب نمایند.
  • عیوب نصب: در صورتی که پارکت به طرزی نادرست نصب شود یا مواد نامناسب و غیراستاندارد در نصب آن به‌کار برود، ممکن است مشکلاتی از قبیل ترکیدگی، جدا شدن، شکاف‌ها و زبری در سطح پارکت رخ دهد. در این صورت، برای رفع مشکلات، پارکت باید کنده شده و مجدداً در محل خود نصب شود.

 

توجه داشته باشید که تشخیص دقیق علت نیاز به کندن پارکت بستگی به وضعیت ویژه خود پارکت و تشخیص کارشناس دارد.

ترمیم پارکت بهتر است یا کندن آن؟

یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها در محیط‌های داخلی ساختمان‌های مسکونی و اداری، پارکت‌ها هستند. این محصولات، زیبایی محیط را دوچندان می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است که به دلایل مختلفی مثل سوختگی، خراشیدگی، ضربه و سوراخ شدن، به ترمیم یا کندن آن‌ها نیاز باشد. بهتر است در نظر داشته باشید که اگر پارکت دچار خراشیدگی شده باشد، نیازی به کندن ندارد و بایستی ترمیم شود.

زیرا این قابلیت برای شما وجود دارد تا با استفاده از سنباده نرم، واکس و مقداری رنگ، این مشکل را برطرف نمایید. البته اگر قسمت‌هایی از پارکت دچار پارگی شده یا می‌خواهید آن را در محیط جدید نصب نمایید، بهترین راه برای شما، جدا کردن و کندن پارکت لمینت و پارکت چوبی از روی زمین است.

کندن پارکت لمینت

لازم به توضیح است که پارکت‌ها در دو نوع کلی لمینت و چوبی در بازار به فروش می‌رسند. نوع لمینت آن به کمک تایل‌های مستطیلی طراحی شده که در قسمت‌های زیرین آن، شیارهایی قرار دارد. با کنار هم قرار گرفتن دو تایل لمینت، شیارها درون یکدیگر محکم خواهند شد. در حقیقت، نصب پارکت لمینت بدون استفاده از چسب صورت می‌گیرد. سپس شما می‌توانید با جدا کردن شیارها از درون یکدیگر، کفپوش را به طور کامل از روی زمین جدا کنید.

روش کندن پارکت لمینت از روی زمین به شرح زیر است:

  • در ابتدا تمامی وسایل روی پارکت را از اتاق خارج کرده و سطح آن را به طور کامل تمیز کنید.
  • پس از آن، قرنیزهای مورد استفاده در لبه دیوار را از محل خود خارج کنید.
  • سپس یک ابزار اهرم مانند را میان درز بیرونی‌ترین تایل لمینت قرار دهید و آن را به سمت بالا بکشید. توجه داشته باشید که زاویه در حدود ۴۵ درجه ایجاد شود.
  • در آخر، شیار بین تایل‌ها را از یکدیگر جدا کنید.
  • سعی کنید که این روند را برای کندن تمام تایل‌های پارکت لمینت به ترتیب تکرار نمایید.
  • نکته بسیار مهمی که بهتر است به آن توجه داشته باشید، این است که به هیچ وجه نباید فشاری به پارکت‌ها وارد کنید. زیرا ممکن است به شیارهای پشت آن‌ها آسیب وارد بشود. در نتیجه نتوانید آن‌ها را در محل جدید نصب نمایید.

کندن پارکت چوبی

کندن این نوع پارکت‌ها، خیلی دشوار نیست. زیرا آن‌ها بدون چسب به یکدیگر متصل شده‌اند. اما اتصال پارکت‌های چوبی به زمین، از طریق چسب‌های مخصوص صورت گرفته است. بنابراین، کندن آن‌ها مقداری سخت خواهد بود. شما براي کندن پارکت چوبی به ابزارهایی مثل سشوار صنعتی و کاردک نیاز دارید. بهتر است که بعد از آماده کردن این ابزارها، مراحل زیر را به انجام برسانید:

  • تمامی وسایل روی این کفپوش‌ها را از اتاق خارج کرده و سپس روی آن را تمیز کنید.
  • از گوشه دیوار، خارجی‌ترین قسمت از پارکت را با سشوار صنعتی حرارت دهید. این سشوارها قادر هستند تا با تولید هوای بسیار گرم، چسب پشت پارکت را با سرعت بالایی ذوب کنند.
  • سپس به آرامی و از طریق کاردک، پارکت را از روی زمین جدا کنید.
  • در ابتدا سعی کنید که سشوار را به شکل ثابت بر روی یک نقطه قرار دهید و سپس حرارت را به آرامی به قسمت‌های انتهایی پارکت هدایت کنید.
  • مراحل توضیح داده شده را تا کندن تمامی تایل‌های پارکت چوبی از روی زمین ادامه دهید.

جدا کردن چسب پارکت

جدا کردن چسب پارکت، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شما باید در زمان جدا کردن پارکت از روی زمین انجام دهید. شما می‌توانید با جدا کردن هر تایل به کمک سشوار، کاردک و حلال مخصوص، به آرامی چسب را از پشت آن جدا کنید. لازم به توضیح است که این امکان برای شما وجود دارد تا به کمک این روش، چسب‌های باقی‌مانده روی زمین را تمیز نمایید. اگر چسب‌های نرم شده به روی سطح پارکت، چسبیده و کشیده شده‌اند، روش‌های مختلفی برای تمیز کردن آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها، استفاده از سرکه، یخ خشک و حرارت دهی با سشوار خواهد بود.

بایستی در نظر داشته باشید که اگر در هنگام جدا کردن پارکت از روی زمین، چسب‌ها را سریعا از روی هر تایل، تمیز کرده و سپس آن‌ها را به بیرون از اتاق و با فاصله از هم قرار دهید، شانس چسبیدن پارکت لمینت به چسب بسیار کم خواهد بود. به همین دلیل، می‌توانید پارکت‌ها را مجددا در محل جدید خود نصب نمایید.

در این مقاله، سعی کردیم انواع روش‌های کندن پارکت‌های لمینت و چوبی را برای شما شرح دهیم. علاوه بر آن، شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت داچ فلور، راهنمایی‌های لازم را برای انجام این کار، از متخصصان مجرب ما دریافت نمایید.