>

راه‌های تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت

 

یکی از راه‌های تغییر دکوراسیون و مدرنیته کردن فضاهای گوناگون مانند منزل، استفاده از پارکت لمینت است. این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شود. اما یکی از ویژگی‌های مهمی که باید قبل از خرید این محصول در نظر داشته باشید، تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت است. چگونه می‌توان ضد آب بودن پارکت لمینت را تشخیص داد؟ تفاوت لمینت‌های ضد آب با پارکت‌های قابل شستشو چیست؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات، مهم‌ترین نکات در رابطه با تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت به همراه مزایا و معایب این محصول، آورده شده است. در ادامه شما را به مطالعه ادامه مطالب دعوت می‌کنیم:

ویژگی‌های پارکت لمینت ضد آب

پارکت لمینت ضد آب، به راحتی اجازه نفوذ آب به داخل لایه‌های میانی خود را نمی‌دهد. برای ساخت این محصول از مواد ضد آب استفاده می‌شود. اگر آب در تمام طول روز نیز روی پارکت قرار بگیرد، به لایه‌های داخلی آن نفوذ نخواهد کرد. به همین دلیل نیاز به پوشش خاصی نیست. همچنین پارکت لمینت نسبت به سایر کفپوش‌ها نصب آسان‌تر و طول عمر بیشتری دارد.

بعد از تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت می‌توان از این محصول به عنوان گزینه‌ای مناسب برای آشپزخانه، حمام و یا زیرزمین، استفاده کرد. در صورتی که فرزند خردسال دارید، استفاده از پارکت لمینت یک راه عالی برای جلوگیری از آلودگی و محافظت از آن در برابر خراشیدگی است. همچنین این محصول به راحتی تمیز و نگهداری می‌شود. بر خلاف کفپوش‌های دیگری نظیر کفپوش‌های موکت، کاشی و یا چوب، شما هیچ نیازی به مشورت با متخصصان برای تمیز کردن آن ندارید. شما تنها به یک دستمال مرطوب برای تمیز کردن آن نیاز خواهید داشت.

راه‌های تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت

تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت بر خلاف انتظار کار بسیار راحتی است. شما می‌توانید با حداقل امکانات از ضد آب بودن این محصول اطمینان حاصل کنید. در این بخش راه‌های بسیار ساده‌ای برای این کار شرح داده شده است.

  1. تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت با استفاده از سطل آب

یک تایل را در داخل سطل آب فرو ببرید و به سرعت آن را بردارید. شما می‌توانید با مشاهده قطرات آب دفع شده از سطح، به ضد آب بودن آن پی ببرید. حال همین تایل را به مدت ۲۴ ساعت داخل سطل آب بگذارید، سپس بگذارید خشک شود. باری دیگر آن را داخل سطل آب فرو برده و به سرعت آن را بردارید. در صورتی که قطرات درست مانند بار اول دفع شدند، پارکت لمینت شما ضد آب بوده و کیفیت قابل قبولی دارد.

  1. تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت با استفاده از نور خورشید

در صورتی که از مواد غیر استاندارد برای ضد آب نشان دادن پارکت استفاده شود، می‌توان با استفاده از نور خورشید، آن را تشخیص داد. برای این کار لازم است تایل را به مدت یک تا دو روز در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. در صورتی که لبه‌ها و یا سطح تایل تغییر رنگ داد، یعنی پارکت کیفیت مطلوبی ندارد.

  1. تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت با خراشیدن

با کشیدن لبه ناخن روی پارکت لمینت ضد آب، لایه چربی زیر ناخن جمع می‌شود که با شستشوی مداوم از بین نخواهد رفت. اما در صورتی که از مواد بی‌کیفیت برای ضد آب نشان دادن آن استفاده شود، با خراشیدن پارکت، سطح آسیب دیده و خاصیت ضد آب بودن آن از بین می‌رود. برخی از افراد برای این آزمایش از چاقو و یا کلید استفاده می‌کنند. این کار نادرست است؛ چرا که پارکت در برابر اجسام نوک تیز آسیب می‌بیند. هدف نهایی موم روی کار است و به هیچ عنوان نباید به ساختار پارکت آسیب برسانید.

تفاوت پارکت لمینت ضد آب و پارکت‌های قابل شستشو در چیست؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که قبل از خرید پارکت لمینت ضد آب باید به آن توجه داشته باشید، تفاوت آن با پارکت‌های قابل شستشو است. پارکت لمینت ضد آب در برابر شستشو‌های ملایم و حجم قابل قبولی از آب، مقاومت می‌کند. این محصول در برابر آب فراوان و یا شوینده‌های بسیار قوی و همچنین شستشوی مکرر مقاومت زیادی ندارد. با این حال از این محصول می‌توان برای مصارف خانگی نظیر آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

اما پارکت‌های قابل شستشو، مقاومت بسیار زیادی در برابر حجم بالای آب و همچنین مواد شستشو دهنده بسیار قوی، دارند. از این نوع محصولات در مکان‌های خاصی نظیر استخر و یا مکان‌هایی که احتیاج به شستشو با شوینده‌های بسیار قوی دارند، مانند بیمارستان، استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پارکت لمینت ضد آب

بهترین پارکت برای استفاده در منازل، نوع ضد آب آن است. در صورتی که به هر دلیلی نسبت به تمیز بودن خانه و زیبای دکوراسیون خانه حساس هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از پارکت لمینت ضد آب استفاده کنید. شما می‌توانید بعد از تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت، از مزایای زیر بهره‌مند شوید.

  • شباهت بسیار زیادی با چوب طبیعی دارد.
  • نسبت به کفپوش ها، قابلیت نصب بسیار ساده‌ای داشته و به صورت شناور نصب می‌شود.
  • با استفاده از جارو برقی و یک پارچه مرطوب می‌توان آن را تمیز کرد.
  • نسبت به وینیل، در برابر خش مقاومت بیشتری دارد.
  • نسبت به کفپوش‌ها جایگزینی مقرون به صرفه است.

معایب استفاده از پارکت لمینت ضد آب

اما استفاده از پارکت ضد آب علاوه بر مزایایی که دارد، شامل معایبی نیز می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب یک پارکت ضد آب باکیفیت بالاتر، اثر این ویژگی‌ها را تا حد امکان کاهش دهید. در این قسمت معایب پارکت ضد آب شرح داده شده است.

  • انتخاب خوبی برای استخر‌ها نیست.
  • در صورتی که روی سطح ناهموار نصب شود، سروصدای زیادی ایجاد می‌کند.
  • تایل‌های آسیب دیده را نمی‌توانید سمباده بزنید؛ باید آن را تعویض کنید.

سخن پایانی

 

تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت تنها با استفاده از ابزار‌های بسیار ساده‌ای امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها علاوه بر ضد آّب بودن محصول، از کیفیت آن نیز مطلع شوید. در صورتی که در خانه خود از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید و به تمیزی خانه خود اهمیت می‌دهید، این کفپوش بهترین گزینه برای شما است؛ چرا که به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمیز می‌شود.