>

دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک کف و راه های جلوگیری از آن

دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک:

 

تغییر رنگ و رنگ پریدگی در کاشی و سرامیک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه، برخی از اصلی‌ترین عوامل و دلایل تغییر رنگ کاشی و سرامیک را بررسی می‌کنیم.

 

– یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ کاشی و سرامیک، آب است. آب حاوی املاح و مواد معدنی است که طی زمان و تماس مستقیم با کاشی و سرامیک، می‌تواند تغییراتی در رنگ آن‌ها ایجاد کند. به طور معمول، آب سخت (حاوی غلظت بالای املاح) می‌تواند باعث تشکیل رسوبات بر روی سطح کاشی و سرامیک شود و آنها را تیره و کثیف کند.

 

-استفاده از محلول‌های شیمیایی قوی بر روی کاشی و سرامیک، مثل اسیدها یا مواد حاوی صابون، می‌تواند به تغییر رنگ و رنگ پریدگی کاشی و سرامیک منجر شود. این محلول‌ها می‌توانند به رنگ طبیعی کاشی یا سرامیک نفوذ کنند و باعث تغییر آن شوند.

 

-کیفیت تولید: کیفیت تولید و فرآیند اصلاحی کاشی و سرامیک نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. در برخی موارد، کاشی یا سرامیک با کیفیت پایین قادر به مقاومت در برابر تغییر رنگ نیستند و با گذر زمان، تغییر رنگ نشان می دهند.

 

– استفاده از مواد شیمیایی قوی و غیرمناسب برای شستشوی کاشی و سرامیک می‌تواند باعث تغییر رنگ آنها شود.

 

– در مواردی، اگر کاشی یا سرامیک به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرند  دچار تغییر رنگ می شوند.

 

– استفاده از مواد رنگزا نامناسب در فرآیند تولید کاشی و سرامیک ممکن است باعث تغییر رنگ آنها شود.

 

-فرایندهای تولید کاشی و سرامیک شامل مراحل مختلفی همچون مخلوط کردن خمیر، فشار دادن، پخت و لعاب زدن می‌شود. عواملی مانند تغییرات دما، زمان پخت، فشار و مقادیر مواد مورد استفاده می‌توانند تأثیری در رنگ نهایی کاشی و سرامیک داشته باشند.

 

-در حین حمل و نقل کاشی و سرامیک، ضربه‌ها و تکان‌ها می‌توانند منجر به تغییر رنگ در بسته بندی شوند. این امر به علت حساسیت برخی از رنگ‌ها و لعاب‌ها می باشد.

 

– عوامل محیطی مانند نور خورشید، رطوبت، شرایط هوا، آلودگی و مواد شیمیایی ممکن است به مرور زمان موجب تغییر رنگ در کاشی و سرامیک شوند.

چگونه از تغییر رنگ سرامیک و کاشی جلوگیری کنیم؟

 

برای جلوگیری از تغییر رنگ کاشی و سرامیک، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

1-استفاده از مواد تمیزکننده مناسب:

اطمینان حاصل کنید که هنگام تمیز کردن کاشی و سرامیک از محصولات شستشوی مناسب و ضعیف شیمیایی استفاده کنید.

 

2-نصب کاشی و سرامیک با کیفیت:

در هنگام خرید، به کیفیت تولید و مقاومت در برابر تغییر رنگ کاشی و سرامیک توجه کنید. توجه کنید که حتما محصولاتی با برچسب کیفیت و استاندارد مطلوب انتخاب کنید.

 

3-نگهداری منظم:

کاشی و سرامیک را با استفاده از محصولات تمیزکننده مناسب و به صورت منظم پاک کنید تا از رسوبات و آلودگی‌ها جلوگیری شود.

 

4-مراقبت در برابر آب:

از آب سخت استفاده نکنید و در صورت امکان از فیلتراسیون آب استفاده کنید. همچنین، پس از استفاده از آب بر روی کاشی و سرامیک، سطح آن را خشک کنید تا بر روی آن رسوب تشکیل نشود.

 

5-تهویه هوا در مناطق مرطوب:

همواره سعی کنید در مناطقی مانند حمام و دستشویی به تهویه مناسب بپردازید. باز گذاشتن پنجره‌ها یا استفاده از هواکش، رطوبت را کاهش داده و جلوی تغییر رنگ کاشی و سرامیک‌ها را می‌گیرد.

 

6-تمیزکردن با جاروی نرم:

برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی سطح کاشی و سرامیک، از جاروی نرم استفاده کنید. استفاده از لوازم تمیزکننده زبر می‌تواند لایه رویی آنها را خراب کرده و باعث تغییر رنگ شود.

 

7-تمیزکردن با محلول مخصوص سرامیک و کاشی:

 حداقل هفته‌ای یکبار  کاشی و سرامیک‌ها را با محلول مخصوص سرامیک و کاشی تمیز کنید. این کار باعث جلوگیری از ایجاد کپک بر روی آنها می‌شود.

 

8-استفاده از محلول سفید کننده:

 برای لکه‌های سخت، می‌توانید از محلولی تشکیل شده از 25% سفید کننده و 75% جوش شیرین استفاده کنید. قبل از استفاده روی سطح کامل کاشی و سرامیک، همیشه محلول تمیزکننده را در یک قسمت کوچک تست کنید.

 

 

با این تدابیر و مراقبت‌های مناسب، می‌توانید از تغییر رنگ و رنگ پریدگی کاشی و سرامیک جلوگیری کنید.

در هر صورت، در صورت مواجهه با تغییر رنگ و رنگ پریدگی کاشی و سرامیک، بهتر است با تکنسین های مجرب داچ فلور تماس بگیرید تا  آن ها مشکل را بررسی کرده و راه حل مناسب را برای تعمیر یا تعویض به شما ارائه دهند.

چگونه مشکل رنگ پریدگی کاشی یا سرامیک را حل کنیم؟

 

رنگ پریدگی کاشی و سرامیک‌ها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در صورتی که قصد تعویض کامل کاشی‌ها را ندارید و میخواهید مشکل رنگ پریدگی را حل کنید، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید.

 

– ابتدا باید سطح کاشی را به طور کامل تمیز کنید. از مواد شوینده مناسب و با دستورالعمل تولید کاشی استفاده کنید.

 

– یکی از راه‌های اصلاح رنگ پریدگی کاشی، استفاده از رنگ‌های خاص برای رنگ‌آمیزی کاشی است. برای این کار، می‌توانید از رنگ‌های اکریلیک و سیلیکونی استفاده کنید که بر روی سطح کاشی قابل چسبیدن هستند. قبل از شروع رنگ‌آمیزی، سطح کاشی را به طور کامل تمیز کرده و آن را از گرد و خاک پاک کنید.

 

– استفاده از لعاب برای پوشش سطح کاشی و جلوگیری از رنگ پریدگی می‌تواند به عمر مفید کاشی و سرامیک کمک کند.

 

– در صورتی که رنگ پریدگی در بخش‌های محدودی از سطح کاشی اتفاق افتاده باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های ترمیم ، این بخش‌ها را تعمیر کنید. برای این کار، می‌توانید از رنگ آمیزی مجدد یا استفاده از روش‌های ترمیم سطحی مانند استفاده از پوشش‌های خاص یا پوشش سرامیکی استفاده کنید.

 

در هر صورت، قبل از انجام هر گونه ترمیم یا رنگ‌آمیزی، بهتر است با کارشناسان داچ فلور تماس بگیرید و تا آن ها به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

 

 

سخن آخر

 

کاشی و سرامیک‌ها، ممکن است طی فرآیند تولید یا پس از نصب، با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوند. اما برای هر یک از این مشکلات، راه حل‌هایی وجود دارد. مراقبت صحیح از کاشی و سرامیک‌ها یک عامل بسیار مهم برای حفظ دوام و جلوگیری از فرسایش آن‌ها است.