>

خطر مصدومیت بین چمن مصنوعی و طبیعی

هدف این مقاله: مقایسه خطرات مصدومیت بین زمین چمن مصنوعی و طبیعی است. اگه با خواندن این مقاله به جواب سوالات نرسیده اید، با ما در تماس باشیم Turfs.ir

طراحی: مطالعه دو سوی است.

مکان: لیگ برتر بازی مردان

شرکت کننده ها: 290 نفر از 10 باشگاه برتر اروپا که تو سال2003-4 بروی چمن مصنوعی بازی کردند و 202 بازیکن از لیگ برتر سوئد برای کنترل بازی.

هدف اصلی: آسیب دیدن

نتیجه: شدت آسیب در زمین مصنوعی و طبیعی یکی بوده است. تیم نظارت با بازی برو چمن طبیعی در مقایسه با تیمی که بروی چمن مصنوعی بازی کردند آسیب بیشتری دیدند.

پس: بازیکنایی که روی چمن مصنوعی بازی کردند، آسیب جدی ندیدند. اما تعداد مصدومی تو زمین مصنوعی که رگ به رگ شدن نیاز به توجه بیشتری دارد اما نتیجه رو باید با دقت بیشتری تفسیر کرد چون تعداد نفراتی که آسیب دیدند کم بوده است و نتایج دقیق نیست.

 

چمن طبیعی از قدیم برای تمرین و بازی فوتبال و ورزش‌های دیگه بوده است ولی بعضی از مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسبی ندارند نگهداری از چمن طبیعی رو سخت کرده. حتی استادیوم‌های جدید سقفی رو طراحی کردند که از چمن طبیعی محافظت کنند ولی تاثیری نداشته. اما با پیشرفت تکنولوژی چمن طبیعی جاشو به چمن مصنوعی داده و باعث حل این مشکل شده است. چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی نشون داده که 12 برابر کارایی بیشتری دارد درحالی که فقط 15% هزینه نگهداری نیاز دارد. با این حال، بازی روی نسل اول و دوم چمن مصنوعی عیب وایرادهایی مثل کج بودن زمین، چرخش توپ و خطر آسیب داشته است . رِن استورم و همکارانش در سال1975 تحقیقات دوساله ای تو سوئد انجام داده است که نشون داده بازی بروی چمن مصنوعی با کفش‌های مخصوص فوتبال، خطر آسیب رو بیشتر کرده. کارشناسایی مثل اِنگبرتسن و کِیس در سال 1980 در کشور نوروژ به مدت دوسال روی 16 تیم مطالعه کردند که متوجه شدند که در چمن مصنوعی 30 مصدوم/1000 ساعت بازی و 20 مصدوم/1000ساعت بازی روی چمن طبیعی است، این نتیجه ها از لحاظ آماری بی معنی است چون تعدادشان کم است. همین آزمایش را هورت در سال1970 انجام داد و نتیجه گیری کرد که بازیکنی که بروی چمن مصنوعی بازی میکند از آسیب جدی تری برخوردار است . اما این دو مطالعه از نظر آماری مورد قبول نیستند چون تعداد کمی مورد آزمایش قرار گرفته اند. در سال1991، آرناسون و همکارانش خطر آسیب در زمین فوتبال رو در ایسلند بررسی کردند و متوجه شدن که خطر آسیب روی چمن مصنوعی بیشتر از طبیعی است. ارتباطی که چمن مصنوعی با آسیب دیدن دارد ضعیف و کم است، چون تعداد گزارشات نشون داده شده محدود است. نتایج منفی که از آزمایش‌ها برای نسل اول چمن مصنوعی به دست امد باعث شد تا طراحی دیگه ای برای این نوع چمن انجام بدهند تا نتایج بهتری مثل چمن طبیعی داشته باشند. نسل سوم چمن مصنوعی که در سال 1990 ساخته شد، از مواد بهتری مثل فیبرهای پلی پروپیلن و یا پلی پروپیلن با ذرات ریز بازیافتی بود که این تغییر باعث شد کیفیت چمن مصنوعی بالا برود و برای بازی مناسب تر باشه(با توجه به آزمایشات انجام شده)  و این امر باعث شده است که FIFA وUEFA به جای چمن مصنوعی اسم زمین فوتبال رو به این دستاورد بدهند.

اولین تجربه مثبت بازی روی چمن مصنوعی، مسابقات تیم جوانان بوده است که باعث شد فیفا تصمیم بگیرد بازی‌های بین المللی روی این زمین‌ها برگذار شود. هدف این مقاله، بررسی آسیب روی زمین فوتبال است. فرضیه ما این بوده که خطر آسیب روی چمن مصنوعی بیشتر از طبیعی است.

تکنیک

طراحی دو سوی در شکل 1 نشون داده شده. بازیکنای مرد از 10 باشگاه برتر فوتبال  به UEFA گزارش دادند که زمین چمن مصنوعی( نسل سوم) در فصول بازی 2003-4 نصب کرده اند.  UEFA سطح برتر را به عنوان دو بخش برتر لیگ فوتبال ملی معرفی میکند و تفاوت آسیب دیدن را بروی زمین چمن مصنوعی و طبیعی بررسی میکند. تیم سوئد برای ارزیابی بیشتر سطح زمین با گروه نظارت متشکل از بازیکنان باشگاهای لیگ برتر سوئد که بازی‌های خانه را بروی چمن طبیعی میکردند، مقایسه شدند.

مطالعه دوره ای و موضوعی

تیم چمن مصنوعی شامل 10 تیم( 290 بازیکن 25 ساله) که بین ماه فوریه2003 و ژانویه2005 وارد گروه مطالعاتی شدند . دو باشگاه اروپایی که بازی خانه خود را در چمن مصنوعی انجام دادند یک: به خاطر سخت بودن زبان صحبتشون و دوم: به خاطر کمبود منابع معتبر در گروه مطالعاتی نیستند . تیم کنترل شامل 9 تیم(202 بازیکن 24 ساله) از 11 تیم لیگ برتر سوئد، بازی خانه خود را در چمن طبیعی انجام دادند، که اطلاعات به دست اومده کامل بوده است  . یکی از تیم‌ها به خاطر کمبود منابع معتبر حذف شد و یکی دیگر از تیم‌ها به خاطر ارسال ناقص اطلاعات از رده خارج شد.

در ابتدای کار همه‌ی بازیکنان تیم‌ها که موافق با همکاری بودند ، فورم رضایت نامه رو امضا کردند. همه ی اطلاعات تیم‌ها تا نوامبر 2005 جمع شدند و باشگاه های دارای چمن مصنوعی 4-32 ماه اطلاعاتی رو جمع آوریو همه ی باشگاه ها به مدت 10 ماه با تیم کنترل همکاری کردند.

اطلاعات جمع شده در چهارچوبی استاندارد شامل ویزیت فرد آسیب دیده و ثبت آسیبی که توسط تیم پزشکی انجام شده است. بعضی از بازیکن‌ها یا به دلیل اردوهای فصلی و یا غیره و یا باشگاه هایی که چمن مصنوعی داشتند به دلیل تغییر زمین‌شان از تیم مطالعاتی حذف شدند و به تیم به سطح پایین تر به خاطر مجموعه اطلاعات ناقص منتقل شدند. جزئیات ده تیم فوتبالی که از نسل سوم چمن مصنوعی استفاده کردند:

روش و درستی مطالعه

پیشرفت و درستی روش ها و پروتوکول هایی که در این مطالعه استفاده میشود را قبلاً برایتان توضیح داده ایم.

تعاریف و روش جمع آوری اطلاعات از توصیه های مشترک برای مطالعات آسیب های فوتبال است . در این بررسی بازیکنا و انوع زمین ها برای همه ی فصول تمرین ( شامل مسابقه با تیمای ذخیره) در یه چهارچوب استاندارد با اعضای تیم حاضر در تمامی بخش‌ها تمرین و مسابقه ثبت نام شدند. تیم پزشکی درست بعد از اینکه آسیبی ببینند توفورم ثبت میکنن. این فورما هرماه به تیم مطالعاتی داده و همه ی گزارشا ضبط شده. همه ی تیما و بازیکنا با دفترچه ای که کلیه مراحل آسیب رو باید توضیح میدادی  برای افزایش قابلیت اعتماد به داده های جمع شده، ارائه شد. مطالعات انجام شده توسط کمیته دانشگاه لینکوپینگ سوئد وFIFA وUEFA تایید شد.

تعاریف

آسیب هایی که قابل ضبط بود یا در تمرین و یا در مسابقه اتفاق افتاده بود که این نوع آسیب‌ها بازیکن از شرکت کامل در مسابقه تا بعد از اینکه مصدومیت خوب شوند، بازی نمیکردند. مصدومیت  با توجه به طول غیبت بازیکن در دوره ی تمرین یا مسابقه به چهار نوع تقسیم میشه: خفیف( 1-3 روز)، جزئی(4-7 روز)، خوش خیم( 8-28 روز) و بدخیم(بالای 28 روز).منظور از تمرین، هر فعالیت فیزیکی که تحت فرمان مربی تیم باشد و منظور از مسابقه، شرکت بازیکنا در همه ی مسابقات است( بازیکن ذخیره و تیمای ملی).

تحلیل

نتایج اولیه به دست آمده از مصدومیت، هم درتمرین و هم در مسابقات بوده. دومین نتایج، شامل شدت آسیب است . بررسی هایی توسط تیم داخلی و خارجی انجام شد: تیم داخلی به بررسی آسیب بازیکن در چمن مصنوعی پرداخت و با زمین های دیگر( چه طبیعی و چه مصنوعی) مقایسه کرد و تیم خارجی به بررسی بازی تیم کنترل در زمین چمن طبیعی پرداخت. در این آنالیز، همه ی زمان و مصدومیت در دوره ای مشخص( ماه ژانویه تا اکتبر2005) برای پنج تیم سوئدی در زمین چمن مصنوعی ( جدول 1، تیم های 1-5) با تیم کنترل مقایشه شد. علاوه براین،برای کنترل تاثیر زمین‌های داخلی، و زخم و جراحتی که در مسابقات لیگ داخلی در فصل 2005 به وجو اومد به صورت ویژه ای تحلیل و بررسی شد. مصدومیت‌های مختلف روی زمین چمن و طبیعی

نتیجه گیری تیم داخلی:

در دوره مطالعات روی زمین چمن مصنوعی ساعات کلی 191 90 بود که 65% اون تمرین و مسابقات بود و 27% چمن طبیعی، و 8% بقیه زمینا رو دربرمیگرفت(جدول2). نتایج دیگه ای که از چمن مصنوعی به دست آمده از 47% تا81% متغیراست. همان طور که در شکل 2 میبینید، دراول سال چمن مصنوعی بیشترین حد و در اخر سال هم در بحث تمرین و هم در مسابقات پیشرفت صعودی داشته.

مصدومیت و ملاک‌های آن

حدود 775 مصدومیت ، که 455 تا آن یعنی حدوداً (59%) زخم و 320 تا یعنی حدودا(41%) مصدومیت شدید گزارش شد. تیم تحقیقاتی داخلی مصدومیت های به وجود امده است (تنها زخم) در چمن مصنوعی و طبیعی را باهم مقایسه کردند و متوجه شدند که این نوع مصدومیت هیچ فرقی در زمین نمیکند یعنی میزان مصدومیت در چمن مصنوعی و طبیعی به یک اندازه است (جدول3).

مصدومیت از نوع زخم، رگ به به رگ شدن قوزک پا(n=151)، کوفتگی(n=134) و گرفتگی ماهیچه(n=127). که هیچگونه خراش یا بریدگی گزارش نشده . اما تیم تحقیقاتی خارجی افزایش مصدومیت پیچ خوردگی قوزک پا روی چمن مصنوعی رو گزارش داد( جدول3). با این حال، میزان کشیدگی اندام تو زمین چمن مصنوعی نسبت به طبیعی خیلی کمتر است(جدول3).

هم چنین مشخص شد که مصدومیت های شدید بین دوتا زمین فرقی نمیکند، اگرچه در زمان تمرین این مصدومیت روی چمن طبیعی کمتر دیده شد(جدول3).

شکل3 میزان مصدومیت در تمرین و مسابقه از نوع زخم در طول یک سال نشان میدهد. اول و اخر سال میزان مصدومیت در مسابقه بالا بود.

 

تیم مطالعاتی داخلی که بروی چمن طبیعی و مصنوعی کار کردن:

گزارش تیم خارجی

پنج تیم سوئدی با بازی تو چمن مصنوعی حدود 553، 26 ساعت ( 341، 23 ساعت تمرین و 32،12 ساعت بازی مسابقه)، تعداد 177 مصدوم و تیم کنترل با 406 60 ساعت بازی ( 866، 52 ساعت تمرین و 7540 ساعت مسابقه)، تعداد 443 مصدوم گزارش شده است . تیم خارجی برخلاف تیم نظارت تعداد مصدوم کمتری را گزارش دادند، درحالی که تعداد مصدومیت در زمان تمرین برابر بوده(جدول 4). این اطلاعات محدود به بازی های لیگ خانه شده با این حال باز هم مقدار مصدومیت در زمین چمن مصنوعی کمتر دیده شد( جدول4). در مقایسه با تیم نظارت، بازیکنان در چمن مصنوعی کشیدگی اندام کمتری داشتند.

بررسی های تیم خارجی

توضیحات

 

بررسی هایی که در زمینه مصدومیت انجام شده برپایه ی سیستم  ضبط مصدومیت و انتخاب بازیکن به عنوان نمونه آزمایش بوده است . این گزارشات به دست امده طبق توافق نامه بین المللی برای مطالعه ی پزشکی در شاخه مصدومیت بوده که توسط FIFAو UEFAتایید شده است . درحال حاضر تنها منبع گزارش مصدومیت بروی چمن مصنوعی، بازی بازیکنای برتر باشگاه بروی چمن مصنوعی است. به خاطر همین ما با 12 باشگاه برتر اروپا که چمن مصنوعی نسل سوم رو نصب کردند، مکاتبه کردیم و از آنها دعوت کردیم تا در گروه تحقیقاتی ما شرکت کنند . 9 باشگاه از11 باشگاه لیگ برتر سوئد که روی چمن طبیعی بازی و به عنوان تیم نظارت شرکت میکنند. تحقیقات چه در تیم خارجی و چه در تیم داخلی نشان میده که مصدومیت در جفت زمین‌ها چه مصنوعی و چه طبیعی بوده و مصدومیت‌هایی که در حین تمرین یا مسابقه به وجود امده قابل مقایسه با مطالعات فوتبال برتر در اروپاست. مسابقه و تمرین از ماه نوامبر تا فوریه به خاطر شرایط بد هوا و درنتیجه نامناسب بودن زمین مصدومیت در زمین چمن طبیعی بیشتر از مصنوعی بوده است . اما جالب است بدانید که مصدومیت در این ماه ها، چه در زمین طبیعی و چه مصنوعی بالا بوده. این مشاهدات نشان میدهد که نتیجه مطالعه ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد . اگه قرار است در دوماه از سال که میزان مصدومیت بالاست به طور یکنواخت پراکنده کنیم، نرخ مصدومیت کم خواهد شد. که با این کار متوجه میشیم میزان مصدومیت بروی چمن مصنوعی بیشتر از طبیعی نیست.

تنها تفاوت اصلی در انواع مصدومیت در چمن مصنوعی، خطر پیچ خوردگی قوزک پا بالا و گرفتگی ماهیچه پایین بوده. اما باید توجه داشت که تفاوت های بد دست امده در گزارش را با دقت بیشتری ارائه دادند یعنی احتمال اینکه اعداد متفاوت باشد وجود دارد. تفاوت مصدومیت بین زمین طبیعی و مصنوعی در زیرگروه ها محدودتراست چون داده های اطلاعاتی ما محدود است. نسل اول و دوم چمن مصنوعی میزان مصدومیتی که گزارش شد بیشتر بوده اما با پیشرفت چمن مصنوعی در نسل سوم این آمار کاهش پیدا کرده .

زخم، سوزش، خراش از مصدومیت هایی است که در زمین چمن مصنوعی گزارش شده اما شاخه مطالعاتی ما تو این مقاله نیست پس بعدا بررسی میشه.

پس با بررسی های انجام شده متوجه شدیم که مصدومیت عاملای مختلفی داره و مزیت تیم نظارت این بود که بازی‌های خانگی که بروی چمن طبیعی انجام می‌شد، درحال حاضر بروی چمن مصنوعی است که چمن مصنوعی برخلاف طبیعی درهر روز از سال شرایط یکسانی دارد و با تغییر آب و هوا شرایط زمین تغییر نمیکند. چمن مصنوعی برند های مختلفی دارد ولی همه‌ی آن ها مورد تایید فیفا نیست پس برای تهیه کردن چمن حتما تحقیق کنید.

 

تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه داچ فلور