>

تمیز کردن پارکت با سرکه

پارکت لمینت یکی از مهم‌ترین کفپوش‌های مورد استفاده در کشور ایران است که نگهداری صحیح و اصولی یا تمیز کردن آن از موارد مهمی است که تمام افراد باید به آن توجه داشته باشند. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تمیز کردن و جلا دادن به پارکت لمینت وجود دارد که افراد می‌توانند آن‌ها را به کار ببرند. توجه داشته باشید استفاده مداوم از انواع مواد شوینده صنعتی و شیمیایی در طولانی مدت سبب آسیب به پارکت‌ها می‌شود، به طوری که آن‌ها را نازک کرده یا کیفیت رنگ آن‌ها را از بین می‌برد. استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند جزء موارد منحصر به فرد جهت تمیز کردن و رفع کدری پارکت‌ها باشد، تمیز کردن پارکت با سرکه یکی از متداول‌ترین این روش‌ها است که در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری در مورد آن می‌پردازیم

نحوه استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت

 

با استفاده از سرکه مخصوصاً سرکه سفید می‌توان به آسانی تمام گرد و غبار یا لکه‌های موجود روی پارکت را تمیز کرد، به این منظور در ابتدا باید اقدام به برداشتن تمامی تجهیزات و وسایل اضافه مانند میز، مبل‌ها و تمام وسایل کوچک و بزرگ از روی پارکت کنید. در مرحله بعد از مخلوط آب گرم و سرکه استفاده کنید، استفاده از یک فنجان سرکه به همراه یک لیتر آب کفایت می‌کند، سپس از یک پارچه تمیز یا حوله استفاده کنید، به این صورت که آن را درون آب و سرکه فرو برده و سپس آب اضافی آن را بگیرید.

در مرحله بعد به آرامی آن را روی پارکت بکشید توجه داشته باشید هیچگاه از یک طی خیس برای تمیز کردن پارکت لمینت استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های خشک شده روی پارکت‌ها شود.

علاوه بر موارد ذکر شده توجه داشته باشید از استفاده بیش از اندازه سرکه پرهیز کنید، زیرا سرکه دارای مواد اسیدی فراوانی است و ممکن است در طولانی مدت باعث کاهش کیفیت پارکت لمینت‌ها شود، همانطور که گفته شد استفاده از یک فنجان سرکه به همراه مقدار زیادی آب کافی است

مزایای استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت لمینت

 

استفاده از سرکه به منظور تمیز کردن پارکت لمینت می‌تواند مزیت‌های فراوانی داشته باشد؛ در ادامه این قسمت به بررسی مهم‌ترین مزایای استفاده از این محلول برای تمیز و درخشان کردن پارکت لمینت‌ها اشاره می‌کنیم:

 

  • – برای افرادی که به مواد شوینده شیمیایی و صنعتی حساسیت دارند، استفاده از سرکه می‌تواند یک گزینه پاک کننده مناسب و منحصر به فرد باشد.

 

  • – قیمت سرکه ارزان است و همیشه و در همه جا می‌توان آن را پیدا کرد.

 

  • استفاده از مخلوط سرکه و آب در طولانی مدت باعث کاهش کیفیت رنگ یا ماندگاری پارکت‌ها نمی‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از این ماده استفاده کنید.

 

  • – سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده نیز شناخته می‌شود و شما می‌توانید برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های سطحی روی پارکت لمینت آن را به کار ببرید.

 

  • – به منظور پیشگیری از ایجاد مشکلات تنفسی در کودکان، استفاده از سرکه به عنوان یک محلول پاک کننده می‌تواند مناسب باشد.

معایب استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت

 

در کنار مزایای ذکر شده، استفاده از سرکه جهت تمیز کردن پارکت لمینت می‌تواند معایبی نیز داشته باشد؛ برای مثال این ماده ممکن است برای برخی از افراد مخصوصاً کسانی که آسم دارند، التهاب ریه یا مشکلات تنفسی ایجاد کند. علاوه بر این، استفاده نکردن از دستکش در هنگام کار با آن ممکن است مشکلات پوستی یا حساسیت برای افراد به وجود بیاورد.

عدم ترکیب صحیح آب و سرکه و یا استفاده از سرکه خالص ممکن است در طولانی مدت سبب کاهش رنگ پارکت‌ها یا ایجاد خط و خش روی آن‌ها شود به همین دلیل نیاز است تا با دقت بیشتری از این ماده استفاده کنید. همچنین اگر به انواع مشکلات تنفسی مبتلا هستید بهتر است در زمان استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت لمینت، از ماسک مناسب استفاده نمایید.

نکاتی که هنگام استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت باید در نظر گرفته شود.

 

یک سری نکات مهم و حیاتی در هنگام استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت لمینت وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه کرده و آن‌ها را به کار ببرید می‌توانید با اطمینان بیشتر و بدون نگرانی از این ماده استفاده کنید؛ این نکات عبارت است از:

 

  1. – اگر فرزند کوچک یا حیوانات خانگی در منزل دارید در هنگام استفاده از سرکه آن‌ها را از این محلول دور نگه دارید تا مشکلاتی برای آن‌ها به وجود نیاید.

 

  1. -پس از استفاده از سرکه نیاز به خشک کردن یا پاک کردن آن با آب نیست و این ماده در کمترین زمان خشک می‌شود.

 

  1. -پس از استفاده از مخلوط آب و سرکه به عنوان یک پاک کننده قوی، تا مدت‌ها نیاز به تمیز کردن پارکت لمینت ندارید زیرا درخشندگی و تمیزی آن‌ها تا چند روز باقی می‌ماند.

 

  1. -در هنگام کار با این مواد از رفت و آمد زیاد یا استفاده از دمپایی پلاستیکی پرهیز کنید، زیرا امکان لیز خوردن روی پارکت‌های خیس وجود دارد.

 

  1. -فراموش نکنید در هنگام استفاده از سرکه برای تمیز کردن پارکت لمینت، حتماً در و پنجره را باز بگذارید تا بوی سرکه سریعا از بین برود.

 

  1. -دقت داشته باشید در هنگامی که متوجه شدید مخلوط آب و سرکه کثیف شده است، سریع آن را تعویض کنید.

نتیجه گیری

 

استفاده از سرکه به عنوان یک محلول پاک کننده، درخشان کننده و زدودن لکه‌ ها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری یافته است و بسیاری از افراد مخصوصاً خانم‌‌های خانه‌دار ترجیح می‌دهند برای تمیز کردن پارکت لمینت منزل، از این محلول استفاده کنند.

این ماده به دلیل داشتن ترکیبات موثر و بدون ضرر می‌ تواند در کمترین زمان به شما در داشتن منزلی تمیز و درخشان کمک کند؛ در صورتی که می‌ خواهید پارکت لمینت منزل یا محل کار خود را در کمترین زمان و با صرف هزینه ناچیز تمیز کنید می‌توانید از سرکه استفاده کنید. کفپوش‌ها از جمله حساس‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های موجود در خانه هستند که شما با استفاده از محلول آب و سرکه می‌توانید آن‌ها را به سرعت تمیز کرده و عمر و ماندگاری آن‌ها را نیز افزایش دهید.