>

تفاوت کفپوش و پارکت چیست؟

امروزه کفپوش‌ها با جنس‌ها، کیفیت‌ها و میزان مقاومت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همین موضوع نیز سبب شده است که افراد در انتخاب کفپوش مناسب دچار سردرگمی شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت کفپوش و پارکت صحبت کنیم تا بتوانید انتخاب درست و مطمئن‌تری داشته باشید. همراه ما باشید:

میان کفپوش و پارکت چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

کفپوش‌های pvc و کفپوش‌های پارکت چوبی و لمینت از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است که تصور کنید این دو نوع محصول مانند یکدیگر هستند. اما این باور کاملا اشتباه است؛ زیرا سازندگان در ساخت کفپوش‌ها و پارکت‌های چوبی و لمینت از طراحی مختلف، مواد سازنده متفاوت، میزان مقاومت متغیر، کلاس سایشی کاملا متفاوت و… استفاده کرده اند. یعنی اگر شما کفپوش‌ها و پارکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تفاوت‌های زیادی را مشاهده می‌کنید.

در نگاه اول متوجه می‌شوید که این نوع کفپوش‌ها از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. اما به طور معمول افراد با نگاه کردن به کفپوش‌های pvc و پارکت نمی‌توانند تشخیص دهند که دارای چه جنس و میزان مقاومتی هستند؛ زیرا این موارد بایستی مورد بررسی کامل قرار گیرند و با یک نگاه کلی نمی‌توان متوجه این تفاوت‌ها شد. به طور کلی از تفاوت‌های کفپوش و پارکت می‌توان به مواد سازنده، میزان مقاومت، حساسیت در برابر رطوبت، نحوه نصب، مقاومت در برابر خط و خش، قابلیت جابجایی، قیمت آن‌ها و… اشاره نمود.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ ظاهری

می‌توان گفت که اصلی‌ترین موردی که باعث تفاوت کفپوش و پارکت شده است مربوط به شکل ظاهری آن‌ها است. پارکت‌ها با توجه به اینکه از مواد درون طبیعت ساخته می‌شوند، دارای ظاهری بسیار شیک و طبیعی هستند. اگر به ظاهر پارکت‌ها توجه کنید، متوجه می‌شوید که درون بافت این نوع کفپوش، تکه‌ها و ترک‌های چوبی وجود دارد. این مورد باعث شده است که پارکت چوبی از طراحی و ظاهر بسیار زیبایی برخوردار باشد. اما این مورد در رابطه با کفپوش وجود ندارد. با توجه به اینکه مواد سازنده این دو نوع کفپوش با یکدیگر متفاوت هستند، شکل ظاهری ان‌ها نیز با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی است.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ ماده سازنده

در ساخت کفپوش‌های pvc از پلاستیک فشرده یا همان پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود. پارکت‌های چوبی نیز از جنس چوب درختان هستند. در ساخت این نوع کفپوش از چوب درختانی چون بلوط، گردو و… استفاده می‌کنند. در ساخت پارکت‌های لمینت نیز از الیاف چوب فشرده استفاده می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، کفپوش‌ها با پارکت‌ها از لحاظ متریال ساخت کاملا متفاوت هستند. توجه به متریال ساخت محصول برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این موضوع ارتباط کاملا مستقیمی با کیفیت و طول عمر کفپوش مورد نظر دارد.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ مقاومت در برابر عوامل محیطی

کفپوش‌های pvc از جنس پلاستیک فشرده هستند به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار هستند. این مورد سبب شده است که از آن‌ها در کف آشپزخانه، حمام و… استفاده کنند. به طور معمول پارکت‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت نیستند؛ زیرا ماده تشکیل دهنده آن‌ها چوب است و چوب نیز در برابر رطوبت، واکنش نشان می‌دهد. اما لازم است بدانید که پارکت‌های لمینت همواره دارای مقاومت نسبتا خوبی در برابر حرارت هستند. علاوه بر آن پارکت‌های لمینت در برابر اجسام نوک تیز و خط و خش نیز مقاومت بالایی دارند.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ نصب

از دیگر تفاوت‌های کفپوش و پارکت می‌توان به نحوه نصب آن‌ها اشاره کرد. به طور معمول کفپوش‌های pvc دارای نصب راحت و بسیار آسانی هستند، اما سرعت نصب آن‌ها بسیار پایین است. پارکت‌های لمینت به آسانی و با سرعت بالایی نصب می‌شوند. کفپوش‌های پی وی سی و پارکت‌های چوبی برای نصب به چسب نیاز دارند. اما پارکت‌های لمینت را می‌توان بدون استفاده از چسب و به راحتی توسط زبانه‌هایی که در کنار آن‌ها وجود دارد به یکدیگر وصل کرد و آن‌ها را بر روی سطوح نصب نمود.

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ مقاومت در برابر خط و خش

مقاومت در برابر خط خش جزو یکی دیگر از فاکتورهایی به حساب می‌آید که باعث تفاوت کفپوش و پارکت شده است. اینکه کفپوش مورد نظر در برابر خط و خش چه میزان مقاومتی دارد، همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از خریداران در هنگام خرید کفپوش به این موارد توجه زیادی می‌کنند.

کفپوش‌ها در برابر خط و خش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این موارد کفپوش‌ها در برابر فرسایش نیز میزان مقاومت بالایی دارند. اما پارکت‌ها در برابر خط و خش و فرسایش بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند. به عبارتی دیگر بایستی در نگهداری از پارکت‌ها توجه و دقت بیشتری به خرج داد؛ زیرا پارکت‌های چوبی و لمینت در مقایسه با کفپوش‌ها از مقاومت پایین‌تری در برابر خط و خش برخوردار هستند.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ سازگاری با گرما و نور خورشید

سازگاری با گرما و نور خورشید، جزو یکی دیگر از تفاوت‌های کفپوش و پارکت به حساب می‌آید. کفپوش‌ها در برابر گرما و نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار نیستند و خیلی زود دچار تغییر رنگ می‌شوند. اما این مورد در رابطه با پارکت‌های لمینت کاملا برعکس است. پارکت‌های لمینت در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارند و هیچ گونه تغییر رنگی در آن‌ها ایجاد نمی‌شوند. شاید این مورد از نظر شما بی‌اهمیت به نظر برسد، اما بهتر است که در خرید کفپوش توجه به این مورد را نیز مدنظر داشته باشید.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ قابلیت جابجایی

برای آن دسته از افرادی که مستاجر هستند، قابلیت جابجایی کفپوش اهمیت بالایی دارد؛ زیرا هنگام اسباب کشی می‌توانند کفپوش‌ها را به محل جدید جابجا کنند و آن را مورد استفاده قرار دهند. یکی از مواردی که باعث شده است تا کفپوش‌ها و پارکت‌ها با با یکدیگر متفاوت باشند، مربوط به قابلیت جابجایی آن‌ها است. کفپوش‌ها را نمی‌توانید جابجا کنید. اما امکان جابجایی پارکت‌ها وجود دارد. پارکت‌های لمینت را می‌توانید به راحتی جابجا کنید. هر چند که جابجایی پارکت‌های چوبی کمی دشوار است اما باز امکان جابجایی آن‌ها نیز وجود دارد.

 

تفاوت کفپوش و پارکت از لحاظ قیمت

قیمت کفپوش و پارکت نیز یکی دیگر از تفاوت‌های میان آن‌ها به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که قیمت کفپوش‌ها بر اساس یک سری عوامل تأثیر گذار تعیین می‌شود. اما به طور کلی قیمت پارکت در مقایسه با قیمت کفپوش همواره بالاتر است. پارکت‌های لمینت با توجه به کیفیت و ویژگی‌های بسیار خوبی که دارند، در قیمت بالاتری در مقایسه با کفپوش‌ها عرضه می‌شوند.

کفپوش بهتر است یا پارکت؟

پیش‌تر در مورد تفاوت کفپوش و پارکت صحبت کردیم و تفاوت‌های میان آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. سوالی که پس از مطالعه این مطالب در ذهن افراد به وجود می‌آید این است که کفپوش گزینه بهتری محسوب می‌شود یا پارکت؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که نمی‌توان به قاطعیت گفت که کدام یک از این نوع کفپوش همواره گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود؛ زیرا این نوع کفپوش‌ها هر یک مزایا و معایب و ویژگی‌های به خصوصی دارند. کاربران می‌توانند با توجه به ویژگی‌های محصول، کفپوش مناسب خود را انتخاب نمایند.

به طور کلی ملاک افراد در انتخاب و خرید کفپوش‌ها متفاوت است. برخی از افراد به قیمت محصول توجه دارند و برخی دیگر کیفیت محصول را مدنظر قرار می‌دهند. با بررسی تفاوت‌های میان کفپوش و پارکت می‌توانید تشخیص دهید که همواره کدام یک از آن‌ها گزینه بهتری برای خرید به حساب می‌آید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از این نوع کفپوش‌ها همواره می‌تواند برای شما متناسب‌تر و بهتری باشد.

 

سخن پایانی

 

 

کفپوش و پارکت دو نوع محصول متفاوت هستند و میان آن‌ها تفاوت‌های بسیار متعددی وجود دارد. افرادی که در انتخاب کفپوش و پارکت دچار سردرگمی شده اند، بایستی اطلاعات خود را در رابطه با ویژگی‌های این دو نوع کفپوش بالا ببرند تا بتوانند انتخاب مناسب‌تری داشته باشند. در این مقاله ویژگی و مشخصات کفپوش و پارکت را با یکدیگر مقایسه کردیم. با استفاده از این مطالب می‌توانید تفاوت‌های میان این دو نوع کفپوش را به راحتی مورد بررسی قرار دهید. به شما توصیه می‌کنیم که اگر در رابطه با تفاوت‌های میان کفپوش و پارکت اطلاعات چندان زیاد و دقیقی را ندارید، اکنون با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی وب سایت تماس بگیرید و با کارشناسان مجموعه داچ فلور ارتباط برقرار کنید. کارشناسان داچ فلور شما را در انتخاب و خرید کفپوش مد نظرتان راهنمایی خواهند کرد.