>

تفاوت پارکت و لمینت

امروزه اکثر افرادی که قصد خرید کفپوش برای پوشش کف ساختمان را دارند، از تفاوت‌های پارکت و لمینت اطلاعاتی ندارند و تصور می‌کنند که این دو نوع کفپوش یکی هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. همان طور که می‌دانید عوض کردن پوشش کف یکی از مهمترین تغییرات در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که می‌تواند تاثیر زیادی روی حال و هوای فضای خانه داشته باشد. اگر بتوانید پوشش کف را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید یک هماهنگی خاص را ایجاد کرده و محیطی گرم و دلنشین را به وجود آورید. اما گزینه‌های بسیار متعددی برای انتخاب نوع کفپوش وجود دارند. در صورتی که نتوانید کفپوشی مناسب را برای کف ساختمان خود انتخاب نمایید، مطمئنا خیلی زود از تغییر دکوراسیون خود پشیمان خواهید شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پارکت و لمینت بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

پارکت چیست؟

پارکت نوعی کفپوش زیبا است که برای ساخت آن ابتدا چوب درختان را به الوار تبدیل کرده و سپس آن را به صورت ابعادی کوچکتر در می‌آورند. هنگام نصب، این پارکت‌ها را به کف محیط مدنظر می‌چسبانند. پارکت‌ها، حس و حال طبیعت و گرمای خاصی را برای منزل شما به ارمغان می‌آورند و برای منازلی که قصد دارند فضای خانه را به صورت تاریخی جلوه دهند، یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود.

لمینت چیست؟

پارکت و لمینت‌ها دارای ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی هستند. لمینت‌ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پارکت‌های چوبی دارند، اما از چوب طبیعی درختان تهیه نشده اند. لمینت‌ها جزو بهترین و محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ها هستند که در بازار با نام پارکت لمینت نیز شناخته می‌شوند. در واقع این کفپوش‌ها از چند لایه چوب فشرده تهیه می‌شوند و با توجه به مزایایی که نسبت به پارکت چوبی دارند، یکی از بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای پوشش کف ساختمان محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای این کفپوش می‌توان به قیمت مناسب، نصب راحت، مقاومت بسیار بالا و… اشاره کرد.

تفاوت پارکت و لمینت در نحوه نصب

آیا می‌دانید اصلی‌ترین تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ پارکت و لمینت‌ها در موارد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند که نحوه نصبشان یکی از مهم‌ترین تفاوت آن‌ها محسوب می‌شود. در واقع برای نصب پارکت‌ها از یک نوع چسب مخصوص استفاده می‌کنند که کمی کثیف کاری دارد. پس از خشک شدن چسب، عملیات ساب و لاک زدن را روی سطح پارکت اجرا می‌کنند. معمولا یک روز پس از نصب پارکت می‌توان وسایل منزل را روی آن قرار داد.

اما برای نصب لمینت‌ها از چسب استفاده نمی‌شود؛ زیرا دور تا دور لمینت ها، شیارهایی به نام کلیک وجود دارد که به طور نر و ماده درون یک قرار می‌گیرند و به راحتی قفل می‌شوند. از این رو می‌توان با استفاده از لمینت، فضای بسیار بزرگی را بدون کثیف کاری و خیلی سریع فرش کرد.

علاوه بر این با توجه به این که هنگام نصب آن‌ها از چسب استفاده نمی‌شود، می‌توان آن‌ها را جمع آوری و در محیط دیگری به راحتی آن را نصب کرد. پیش از نصب لمینت‌ها، از فوم‌های مخصوصی برای کف ساختمان استفاده می‌کنند که عایق بسیار خوبی برای صدا و حرارت به حساب می‌آیند. عدم استفاده از چسب هنگام نصب این کفپوش‌ها مزایای دیگری نیز دارد، به عنوان مثال هنگام استفاده از این کفپوش‌ها هیچ آسیب و صدمه‌ای به کف اصلی ساختمان نمی‌رسد. مثلا اگر کف ساختمان شما سنگ فرش باشد و پس از مدتی قصد جمع آوری لمینت‌ها را داشته باشید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد و سنگ فرش‌های کف ساختمان شما مانند روز اول سالم خواهند ماند. به طور کلی نحوه نصب این دو کفپوش مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها است.

 

تفاوت لمینت و پارکت از نظر استحکام و مقاومت در برابر آب و اجسام نوک تیز

با توجه به این که پارکت‌ها از چوب خالص ساخته می‌شوند، بنابراین در برابر آب به شدت از خود واکنش نشان می‌دهند و اگر در معرض رطوبت و آب قرار بگیرند، ورم می‌کنند و ظاهر خود را از دست می‌دهند. از این رو پارکت‌ها را نمی‌توان در محیط‌های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه به کار برد. اما لمینت‌ها برخلاف پارکت‌ها دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستند.

پارکت‌ها بسیار حساس هستند و اگر اجسام بسیار سنگین و نوک تیز روی آن‌ها قرار بگیرد، به شدت آسیب می‌بینند. در نتیجه برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند، گزینه مناسبی نخواهند بود. اما لمینت‌ها نسبت به اجسام سنگین و نوک تیز، مقاومت و استحکام بهتری دارند و به راحتی آسیب نمی‌بینند. شاید لمینت و پارکت‌ها از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی نداشته باشند، اما مقاومت و دوام آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است.

تفاوت لمینت و پارکت در دوام

پارکت‌ها در مقایسه با لمینت ها، دارای دوام و ماندگاری بیشتری هستند و طول عمر بالایی دارند. در واقع در صورتی که از پارکت‌ها به درستی نگهداری شوند، بین ۵۰ تا ۸۰ سال عمر می‌کنند. اما طول عمر لمینت‌ها حدود ۱۰ سال است. علاوه بر این پارکت‌ها نقش و طرح خود را به راحتی از دست نمی‌دهند؛ زیرا ساختار آن‌ها طبیعی است.

به طور کلی می‌توان گفت که تنوع در طرح و رنگ نیز یکی دیگر از تفاوت‌های پارکت و لمینت است. پارکت‌ها از لحاظ طرح و رنگ تنوع بسیار کمی نسبت به لمینت‌ها دارند؛ زیرا پارکت‌ها همان طرح اصلی چوب را دارند. دقت داشته باشید که اگر قطعه‌ای از پارکت آسیب ببیند، نمی‌توان آن را تعویض کرد، در حالی که لمینت دارای چنین قابلیتی است و در صورتی که صدمه ببیند می‌توان برای رفع آن اقدام کرد.

زیبایی ظاهری پارکت

یکی دیگر از تفاوت‌های پارکت و لمینت که به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد، زیبایی ظاهری است. پارکت در مقایسه با لمینت حس بهتری را برای دکوراسیون شما به ارمغان می‌آورد؛ زیرا همان طور که گفته شد پارکت‌ها کاملا طبیعی هستند. اگر از آن دسته افراد هستید که به محیط زیست علاقه زیادی دارید و به آن اهمیت می‌دهید، بهتر است بدانید که پارکت‌ها از این نظر بهتر از لمینت‌ها هستند؛ زیرا لمینت‌ها در طبیعت به سختی تجزیه می‌شوند، به دلیل این که در ساخت آن‌ها از رزین و فشار زیادی استفاده می‌شود. اما پارکت‌ها به دلیل این که طبیعی هستند، به راحتی تجزیه می‌شوند.

دقت داشته باشید که نگهداری از لمینت راحت‌تر از پارکت است و می‌توانید به راحتی سطح لمینت را با استفاده از تی یا پارچه‌ای مرطوب تمیز کنید. در حالی که برای تمیز کردن سطح پارکت باید از مواد مخصوصی استفاده کنید، در غیر این صورت پوشش محافظ این کفپوش دچار مشکل می‌شود و ورم می‌کند. به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت که لمینت نسبت به پارکت دارای مزایای بیشتری است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پارکت هم می‌تواند گزینه مناسبی برای کفپوش محل کار یا منزل باشد.

تفاوت پارکت و لمینت در قیمت

پارکت‌ها نسبت به لمینت‌ها گران‌تر هستند، به دلیل این که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و مراحل نصب آن‌ها کمی سخت و زمان بر است. قیمت لمینت‌ها نسبت به سایر کفپوش‌ها مانند سنگ، پارکت چوبی و سرامیک بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. بنابراین اگر قصد دارید هزینه کمی را صرف پوشش کف ساختمان خود کنید، لمینت برای شما یک گزینه ایده آل است.

بررسی مزایا و معایب پارکت و لمینت

در بخش‌های قبلی سعی کردیم اطلاعاتی را در مورد تفاوت پارکت و لمینت در اختیار شما قرار دهیم. اما برای این که به راحتی متوجه تفاوت‌های این دو کفپوش شوید در ادامه به بررسی معایب و مزایای آن‌ها نیز خواهیم پرداخت:

  • مزایا و معایب پارکت: از جمله مزایای پارکت‌ها می‌توان به زیبایی ظاهری، طول عمر زیاد، دوام و ماندگاری بالا، القا کننده طبیعت، قابلیت ترمیم، تجزیه در طبیعت و غیره اشاره کرد. اما در کنار این مزایا یک سری معایب نیز وجود دارند. از جمله معایب پارکت‌ها می‌توان به قیمت بسیار بالا، مقاومت و استحکام پایین در مقابل اجسام تیز، واکنش سریع نسبت به آب، نصب زمان بر، تنوع پایین در طرح و رنگ، عدم قابلیت تعویض و نگهداری سخت اشاره کرد.
  • مزایا و معایب لمینت: لمینت‌ها دارای مزایای بسیار متعددی هستند که از مهم‌ترین مزایای آن‌ها می‌توان به تنوع زیاد در طرح و رنگ، نصب سریع و آسان، قابلیت تعویض، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، نظافت و نگهداری بسیار آسان، بادوام و مقاوم در برابر اجسام تیز، مقاوم در برابر فشار و ساییدگی و غیره اشاره کرد. اما این کفپوش نیز مانند پارکت، معایبی دارد که از جمله آن می‌توان به‌عدم قابلیت ترمیم، عدم تجزیه در طبیعت، دوام کمتر نسبت به پارکت چوبی اشاره کرد.

 

سخن پایانی

 

پارکت و لمینت‌ها جزو کفپوش‌های محبوب و پرطرفدار به شمار می‌آیند که در این مقاله به تعریف آن‌ها پرداختیم و سپس تفاوت، معایب و مزایای آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی لمینت‌ها به دلیل برخورداری از مزایای زیادی که نسبت به پارکت‌ها دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید جهت زیباسازی دکوراسیون داخلی خود، لمینت مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی داچ فلور خریداری نمایید.