>

تاثیر فیزیولوژی زمین روی عملکرد بازی

مقدمه

 

با پیشرفت و شناخته شدن چمن مصنوعی در حوزه ی صنعت ورزش، لازمه تا درمورد تفاوت و مزیت چمن طبیعی و مصنوعی حرف بزنیم. وقتی صحبت از ویژگی های چمن مصنوعی و عملکردش تو مسابقه و بازی میشود، چیزی که بهش فکر می کنیم متفاوت بودن زیاد مصنوعی از طبیعی است ولی جالبه بدانید که این دوتا زمین تفاوت زیادی ندارند، ما تو این مقاله به تاثیر فیزیولوژی و عملکرد بازیکنان تو بازی می‌پردازیم. از نظر جنبه های تکنیکی و تاکتیکی این دو زمین هیچ وقت مثل هم نمی‌شوند حالا ما در این مقاله به شما توضیح میدهیم که هر زمین در مسابقه و بازی چه تاثیری روی بازیکن دارد.

روش آزمایش

یه بازی شبیه سازی با 16 بازیکن مرد جوان(16تا18 سال) باشگاه انگلیس پیرمیرشیپ ، تشکیل شد. این روش قبلا هم برای یه بازی شبیه سازی شده بود تا محققا عملکرد زمین رو بررسی کنند. بازی شبیه سازی شده شامل یک سری حرکات بازی تو زمین مثل راه رفتن، دو با قدم آهسته و دوییدن است که همه ی این حرکات تحت کنترل و با سرعتی ثابت انجام میشود. این مرحله ها توی 20 متر مسیره که با مانع هایی روی زمین جدا و مشخص شده و یک سیگنال‌های صوتی طراحی شده که برای بازیکنا پخش میشود تا بفهمند کجای زمین راه برند، با سرعت بِدوند و یا آهسته بدوند. با توجه به روند راه رفتن، دو آهسته و دوییدن، بازیکنا باید سه بار مسیر زمین رو به مدت 15 دقیقه دو سرعتی بروند( شکل1 و2). این روش کلا 20 دقیقه و 30 دقیقه، دو سرعتی طراحی شده بود . در این تست، بازیکن‌ها دو گروه شدند و هر گروه دوباره نصف شدند یعنی هر گروه 8 بازیکن داشت که هر گروه به دو زیرگروه 4 نفره تقسیم شد، زیرگروه اول، اولین بخش تست رو با زمین مصنوعی و زیرگروه دوم با چمن طبیعی انجام دادند. این تست برای گروه دوم به صورت برعکس انجام شد( ینی زیرگروه اول با چمن طبیعی و زیرگروه دوم با چمن مصنوعی) و همه ی تست‌ها در یک روز و با چهار ساعت استراحت انجام دادند. در طول این تست، ضربان قلب بازیکنا ثبت شد و بعد از بازی نمونه خون بازیکنا برای انجام آزمایش میزان اسید لاکتیک خون گرفته شد این دو نمونه آزمایش برای تشخیص میزان استرس بازیکنا در دو زمین مصنوعی و طبیعی بود. علاوه براین اندازه گیری های فیزیولوژی یعنی تست 15 دقیقه دو سرعتی با سیستم دقت بالای مسافت سنج گرفته شد تا نتایج دقیقی به ما بدهد . شکل 2 عملکرد سه بازیکن رو نشون میدهد

تکنیک های تمرین به ما این اجازه رو میده تا میزان استرس فیزولوژی بازیکن در داخل زمین بازی با روشی کنترل شده رو شبیه سازی کنیم، پس با این شبیه سازی‌ها میشود تاثیر زمین بازی رو عملکرد بازیکن تشخیص داد. با این روش ها میشود به سه مسئله مهم که تا به امروز مشخص نشده بود، برسیم. اول اینکه: آیا نیاز به شبیه سازی بازی فوتبال با توجه به زمین‌ها تفاوت داشته یا نه؟ دوم: آیا میزان خستگی بین زمین‌ها یکی بوده؟ و سوم:در تست دو سرعتی، بازیکن تحت تاثیر زمین بوده یا نه؟ جواب به این سوال‌ها نیاز به اطلاعات و بررسی های دقیق دارد تا بشود تفاوت اصلی بین دو زمین رو پیدا کرد که برای رسیدن به این نتیجه ما نیاز به داده های متغیر و تصادفی داریم. نمودار پایین نتایج به دست امده از جامع آماری محدودی رو نشان میدهد. اگه احساس کردین که نیاز به توضیح بیشتر دارید. 

مشاهدات:

1) آیا نیاز به شبیه سازی بازی فوتبال با توجه به زمین‌ها تفاوت داشته یا نه؟

میزان ضربان قلب و اسید لاکتیک جواب این سوال است. میزان ضربان قلب تو این آزمایش 166 تپش در هر دقیقه تو زمین چمن مصنوعی و 167 تپش در هر دقیقه تو زمین چمن طبیعی و میزان اسید لاکتیک خون 3.0 میلی مولر در هر لیتر تو زمین چمن مصنوعی و 3.5 میلی مولر تو زمین طبیعی بوده است. نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان میدهد که از نظر فیزیولوژی تفاوت زیادی بین دو زمین وجود ندارد. همچنین، میزان ضربان قلب و اسید لاکتیک خون به دست اومد با میزان‌شان در بازی واقعی یکی بوده پس ما برای اطمینان این نتایج را با شرایط عادی بازی مقایسه کردیم ( شکل 3 و 4).

2) آیا میزان خستگی بین زمین‌ها یکی بوده؟

علاوه بر مشخصه های فیزیولوژی ورزش، خیلی مهم است که بشود میزان خستگی بازیکنا حین آزمایش را تشخیص داد. به خاطر همین، ما با دو سرعتی، بازیکن‌ها به این نتیجه رسیدیم که این دو سرعتی تو سه بخش و باچهار ثانیه استراحت انجام شد، ما تصور میکردیم این تنها روش مناسب برای رسیدن به میزان خستگی بازیکن تو زمین است. میانگین تست انجام شده از بخش اول، دوم و سوم دو سرعتی تو شکل 5 نشون داده شده.

شکل 5: میزان دو سرعتی در زمان ( دو سرعتی اول،دوم و سوم)      رنگ آبی: چمن مصنوعی

 

نتایج آزمایش نشان میدهد دو سرعتی اخر در مقایسه با دو سرعتی اول با  15 متر مسیر افزایش پیدا کرده، اما این افزایش در هر دو زمین تفاوتی نداشته است. این ازمایش را یک بار دیگر با تست‌های آماری گرفتند، و نشان داد که تفاوت خستگی در هر دو زمین یکی بوده است.

3) درتست دو سرعتی، بازیکن تحت تاثیر زمین بوده است یا نه؟

جالب است بدانید که تست دو سرعتی تو عملکرد فیزیولوژی بازیکن حین بازی تو زمین تاثیر گذار است. برای جواب این سوال ما دفعات دو سرعتی چه در زمین مصنوعی و چه در زمین طبیعی باهم مقایسه کردیم که متوجه شدیم دو سرعتی در زمین طبیعی با سرعت پایین تری انجام میشود که تنها 0.04 ثانیه با دو سرعتی رو چمن مصنوعی فرق داشته است و اینکه به زمین بازی مربوط میشود نه به تغییرات تصادفی در نتیجه دو سرعتی در زمین چمن طبیعی 2.63 ثانیه و در زمین مصنوعی 2.59 ثانیه بوده که تفاوت در این ثانیه ها در زمین بازی حدود 21 سانتی متر که تقریبا معادل 1.4 درصد می‌شود.

 

 

 

خلاصه مشاهدات

 

البته این تست گرفته شده محدود و خیلی از حرکات تمرینی بازیکن مثل دریبل کردن، تکل زدن، هِد زدن و غیره نبوده . تست عمداً تنها چند عمل فوتبال مثل راه رفتن، دو سرعتی و دو آهسته داشت و اینکار به این دلیل بوده که حرکات استانداردی که فقط رو زمین میشود رو بررسی کنیم و اگه تعداد حرکات بالا بود کنترل بازی و آزمایش هم سخت تر می‌شد. ما تو این مقاله خواستیم تاثیر حرکات فیزیولوژی بازیکن، زمین را به شما نشان بدهیم. اگه یادتان باشد، تفاوتی در میزان خستگی بازیکن در زمین طبیعی و مصنوعی یکی بود. که این نتیجه را از آزمایش ضربان قلب و میزان اسید لاکتیک خون فهمیدیم.

 

 

با تشکر از بازیکنای باشگاه چلسی برای همکاری خوبشون در انجام این آزمایش.

تهیه شده توسط دپارتمان تحقیق و توسعه داچ فلور