>

افزایش طول عمر پارکت لمینت

پارکت لمینت یکی از کفپوش‌های پرکاربرد در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری به شمار می‌رود. پارکت لمینت از مدل‌ها و جنس‌های مختلفی طراحی و تولید شده که شما بر حسب سلیقه و شرایط محیطی خود باید از یک محصول با کیفیت استفاده نمایید. هرکدام از محصولات معمولاً طول عمر مشخصی دارند که با در نظر داشتن این عامل می‌توانید از محصول موردنظر خریداری نمایید. پارکت لمینت به صورت میانگین از طول عمر ۱۰ الی ۱۵ سال برخوردار است که با رعایت یک سری نکات می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. برای افزایش طول عمر پارکت لمینت می‌توانید به رعایت یک سری نکات بپردازید تا طول عمر این محصول به ۲۰ الی ۲۵ سال افزایش پیدا نماید.

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر پارکت لمینت

لمینت یکی از کفپوش‌های پرطرفدار در بین کاربران محسوب می‌شود که به دلیل دوام بالای خود در ساختمان‌های متعددی قابل استفاده است. پارکت لمینت از چندین لایه تشکیل شده که به صورت مصنوعی در کارخانه‌ها در حال تولید است. طول عمر پارکت لمینت به کیفیت هسته آن بستگی دارد که این لایه در اثر فشرده شدن خرده‌های چوب طبیعی ایجاد می‌شود. زمانی که کیفیت لایه هسته پارکت لمینت بالا باشد، معمولاً پارکت لمینت از طول عمر بالایی برخوردار خواهد بود. عمر مفید پارکت لمینت بین ۱۰ الی ۱۵ سال است که برای افزایش طول عمر پارکت لمینت می‌توانید از راهکار‌های متفاوتی استفاده نمایید. موارد زیر جزء راه‌های افزایش طول عمر پارکت لمینت محسوب  می‌شود که با توجه به این موارد به راحتی می‌توانید از طول عمر بالای این کفپوش استفاده کنید.

  • – جاروبرقی کشیدن قسمت کف

یکی از راهکار‌های ساده اما مهم برای حفظ کیفیت پارکت لمینت استفاده از جاروبرقی برای قسمت کف است. به صورت کلی باید پارکت لمینت را به شکل مکرر جاروبرقی بکشید تا تمامی گردوخاک و سنگریزه‌های موجود بر روی آن پاک گردد. زمانی که گردوخاک بر روی سطح پارکت باقی بماند ممکن است سبب ایجاد خراش گردد. با کمک جاروبرقی به راحتی می‌توانید نظافت پارکت لمینت را انجام دهید و نگرانی از بابت آسیب به سطح نداشته باشید.

  • – استفاده از آب گرم برای از بین بردن لکه‌ها

برای از بین بردن لکه‌های حاصل از رنگ، خوراکی، قهوه، چای و… از روی پارکت لمینت، می‌توانید از آب گرم استفاده کنید. برای از بین بردن لکه بر روی پارکت لمینت، آب گرم را بر روی آن اسپری کنید و سپس توسط یک دستمال سطح را خشک نمایید. استفاده از آب گرم به شکل مکرر به راحتی می‌تواند هر نوع لکه‌ای را از روی پارکت لمینت از بین ببرد. البته در هنگام استفاده از آب گرم حواستان باشد که آب نباید جوش باشد، زیرا ممکن است آسیب شدیدی به کفپوش وارد نماید.

  • – از مصرف مواد شیمیایی خودداری کنید

پارکت لمینت جزء کفپوش‌هایی محسوب می‌شود که نسبت به مواد شیمیایی بسیار حساس بوده و ممکن است دچار واکنش گردد. مواد شیمیایی می‌تواند سبب از بین بردن کیفیت ظاهری و باطنی پارکت لمینت شود و در مدت زمان کوتاه کارایی آن را با مشکل مواجه کند. بنابراین برای افزایش طول عمر پارکت لمینت بهتر است از مصرف مواد شیمیایی خودداری کنید تا از این نوع کفپوش تا سال‌ها بتوانید استفاده نمایید.

  • – استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص

برای از بین بردن لکه بر روی پارکت لمینت اگر با استفاده از آب گرم لکه پاک نشد بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص استفاده نمایید. پاک‌کننده‌های مخصوص پارکت لمینت به دلیل کیفیت مواد اولیه هیچگونه آسیبی به سطح کار وارد نمی‌کنند.

  • – خشک کردن کف

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برای افزایش طول عمر پارکت لمینت خشک کردن سریع قسمت کف است. پارکت لمینت معمولاً جذب آب بسیار کمی دارد، اما بهتر است برای افزایش طول عمر آن در صورت ریخته شدن مایعات به سرعت سطح را خشک نمایید. با خشک سریع مایعات از روی سطح کار می‌توانید از نفوذ آب به سطح جلوگیری کنید.

  • – عدم استفاده از پارکت لمینت در برابر نور مستقیم خورشید

بهتر است پارکت لمینت را تا حدودی از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا زیبایی کار از بین نرود. تابش بیش از اندازه نور به پارکت لمینت آسیب سختی به آن وارد می‌کند که در این صورت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن کیفیت آن از بین می‌رود. زمانی که ساختمان شما به شدت نورگیر است می‌توانید از شیشه‌های ضد فرابنفش استفاده کنید.

  • – استفاده از فرش در قسمت‌های پرتردد

قسمتی از پارکت لمینت که تردد بالا است را فرش پهن کنید تا طول عمر این کفپوش افزایش یابد. با استفاده از فرش هم می‌توانید زیبایی محیط را افزایش دهید و هم اینکه سبب افزایش طول عمر پارکت لمینت گردید.

  • – استفاده از پارکت لمینت مناسب با فضا

بهتر است قبل از خرید پارکت لمینت ابتدا شرایط نصب پارکت را در محیط بررسی کنید تا طبق شرایط موجود بتوانید بهترین پارکت را انتخاب نمایید. طبق میزان تردد و رطوبت محیط از یک پارکت مناسب خریداری کنید تا مشکلی به مرور زمان ایجاد نگردد. قسمت‌هایی که تردد بالا است باید از پارکت‌های لمینت که درجه سختی بالایی دارند، و یا اینکه برای محیط‌های رطوبتی از پارکت‌های ضد آب استفاده نمایید. با انتخاب درست پارکت لمینت بر اساس شرایط محیطی می‌توانید از طول عمر محصول خود لذت ببرید.

 

افزایش طول عمر پارکت لمینت به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما با توجه به این فاکتورها می‌توانید طولانی مدت از این محصول کاربردی استفاده نمایید. پارکت لمینت به دلیل عملکرد بالای خود، مورد رضایت کاربران زیادی است. طبق عوامل موجود بهتر است بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را خریداری کنید تا مشکلی در این راستا برای شما رخ ندهد.

نتیجه‌گیری

 

پارکت لمینت به طور کلی طول عمر آن ۱۰ الی ۱۵ سال است که برای افزایش این مدت زمان می‌توانید از یک سری راهکار‌های اساسی استفاده کنید. با نگهداری و مراقبت اصولی از پارکت لمینت طول عمر محصول افزایش پیدا می‌کند. البته در هنگام خرید پارکت لمینت بسیار توجه کنید و از افراد با تجربه در این حرفه کمک بگیرید، زیرا در صورت بی‌کیفیت بودن محصول با رعایت نکات لازم طول عمر آن افزایش پیدا نمی‌کند. داچ فلور یکی از تولید‌کننده‌های معتبر و مطرح پارکت لمینت در کشور است که با کیفیت‌ترین محصول را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.