>

آیا پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است؟

پارکت لمینت یکی از برترین نوع کفپوش‌های موجود در بازار به شمار می‌آید. این نوع کفپوش با توجه به ویژگی و مزایای بسیار خوبی که دارد، توانسته است توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت این نوع کفپوش شده ساختار این نوع کفپوش از مواد طبیعی است. این نوع کفپوش‌ها همان طور که می‌دانید از چوب درختان طبیعی ساخته می‌شوند. می‌توان گفت که حدود ۹۰ درصد ساختار پارکت لمینت از چوب درختان است

اما سوالی که در ذهن اکثر مخاطبان به وجود می‌آید این است که آیا این نوع پارکت دوستدار محیط زیست است یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم تا به طور کلی در مورد این موضوع صحبت کنیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

آیا پارکت لمینت‌ها با محیط زیست سازگاری دارند؟

امروزه بسیاری از افراد سعی می‌کنند به سراغ محصولاتی بروند که دوستدار محیط زیست هستند. اغلب افرادی که به محیط زیست علاقه دارند، از خود می‌پرسند که آیا پارکت لمینت باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود؟ آیا این نوع کفپوش با محیط زیست سازگاری دارد؟

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم پارکت لمینت از چوب درختان مختلف ساخته می‌شود. می‌توان گفت که اصلی‌ترین مواد سازنده این کفپوش چوب درختان مختلف است. این نوع محصول در مقایسه با دیگر انواع کفپوش‌ها سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. سازگاری پارکت لمینت با محیط زیست دارای دلایل مختلفی است. اگر شما نیز می‌خواهید دلایل این موضوع را جویا شوید، بخش‌های بعدی را دنبال کنید.

تجدیدپذیر بودن چوب پارکت

در ساخت پارکت لمینت‌ها به طور معمول از فیبرهای چوبی و همچنین تکه‌های چوب استفاده می‌شود. لازم است بدانید که چوب جزو یکی از منابع تجدیدپذیر به شمار می‌آید و قابل جایگزین است. استفاده از تکه‌های چوب در ساخت و تولید پارکت لمینت سبب شده است تا این کفپوش قابل بازیافت باشد. این مورد یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این نوع کفپوش به حساب می‌آید. اما این فقط بخشی از مزایای استفاده از پارکت لمینت است.

پارکت لمینت دارای یک سطح آب‌بندی شده و بسیار محکم است. وجود این ویژگی در این محصول سبب شده است تا هیچ گونه گردوغباری به داخل آن نفوذ نکند. بر اساس این موضوع می‌توان گفت که پارکت لمینت یک محصول کاملا بهداشتی است و می‌توان به راحتی آن را نگهداری و نظافت کرد. استفاده از این نوع پارکت برای آن دسته از افرادی که دارای آلرژی و مشکلات تنفسی هستند، بسیار مناسب و کاربردی است.

 

ساخت اکولوژیک پارکت لمینت

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب پارکت لمینت‌ها این است که به صورت اکولوژیک تولید می‌شوند. در ساخت این نوع محصول، مواد شیمیایی و سمی و موادی را که دارای کلر هستند را اضافه نمی‌کنند. یعنی در ساخت این نوع محصول از هیچ گونه مواد شیمیایی و یا فلزات سمی و خطرناک استفاده نمی‌شود. این موضوع باعث شده است تا پارکت لمینت به یک نوع کفپوش دوستدار محیط زیست تبدیل شود. می‌توان گفت که پارکت لمینت بیشترین مزایای زیستی را دارد.

اما فواید پارکت لمینت به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا پارکت لمینت دارای مزیت‌های متعدد دیگری نیز است. یکی از مزایای خوب این محصول این است که می‌توان از آن جهت تولید فیبرهای مرغوب و باکیفیت نیز استفاده کرد. برای ساخت پارکت لمینت، علاوه بر منابع طبیعی از ضایعات چوبی نیز استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده است تا اثرات مخرب و زیان بار زیست محیطی این محصول کاهش یابد.

 

همچنین در نظر داشته باشید که چوب‌هایی که برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسط مراجع معتبر تایید شده‌اند. با توجه به این مسئله می‌توان گفت که این نوع کفپوش هیچ گونه ضرری برای سلامت انسان و محیط زیست ندارد.

اهداف زیست محیطی

لازم است بدانید که چوبی که برای تولید پارکت لمینت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنگل‌های طبیعی به دست نمی‌آید بلکه این چوب از جنگل‌های دست کاشت حاصل می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که کشور ما دارای کمبود پوشش گیاهی و آب و هوای گرم و خشک است. به همین دلیل تولیدکنندگان پارکت لمینت، چوب‌های مورد نیازشان را از کشورهایی که از لحاظ پوشش گیاهی غنی هستند مانند (روسیه) تامین می‌کنند.

علاوه بر این مورد، در نظر داشته باشید که پارکت لمینت‌ها فقط از چوب خام درختان ساخته نمی‌شوند، بلکه در برخی از مواقع نیز ضایعات چوبی چون چوب‌های سردرختی و ضایعاتی که در صنایع چوب بری موجود هستند را خریداری می‌کنند و آن‌ها را در ترکیب ساخت پارکت لمینت مورد استفاده قرار می‌دهند.

این مورد جزو یکی از مزایای خوب پارکت لمینت به حساب می‌آید که باعث سازگاری آن با محیط زیست شده است. همچنین در نظر داشته باشید که به خاطر همین موضوع است که پارکت لمینت موریانه نمی‌زند.

 

فرمالدهید پارکت لمینت

آیا می‌دانید که فرمالدهید چیست؟ گاز فرمالدهید به یک نوع ماده گفته می‌شود که به صورت طبیعی در ملامین و چوب موجود است. در نظر داشته باشید که سطح پوشنده پارکت لمینت نیز از همین جنس است. به عبارتی ساده تر، پارکت لمینت نیز میزان مشخصی گاز فرمالدهید دارد. در نظر داشته باشید که این نوع گاز برای سلامت انسان هیچ گونه ضرری ندارد و هیچ گونه آسیبی به سلامتی انسان نمی‌زند؛ زیرا زمانی که این محصول تولید می‌شود، گاز فرمالدهید به طور کامل درون لایه اورلی (لایه پوششی پارکت لمینت) حبس می‌گردد. از این رو می‌توان گفت که وجود این ویژگی محصول در دراز مدت هیچ گونه مشکلی را برای محیط زیست به وجود نخواهد آورد.

آلودگی‌های زیست محیطی

شاید شما در رابطه با نصب پارکت لمینت اطلاعات چندان زیادی نداشته باشید. اما لازم است بدانید که نحوه نصب این نوع کفپوش در مقایسه با دیگر نوع کفپوش‌ها تفاوت‌هایی دارد. به طور معمول برای نصب انواع کفپوش‌ها از چسب‌های مختلف استفاده می‌شود. اما پارکت لمینت از این قاعده مستثنا است. پارکت لمینت‌ها با استفاده از چسب روی سطح زمین نصب نمی‌شوند و این جزو یکی از ویژگی‌های خوب آن‌ها به حساب می‌آید.

همانطور که می‌دانید چسب یک نوع ماده شیمیایی است که برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که پارکت لمینت‌ها هیچ گونه آلودگی زیست محیطی را به همراه ندارند. بر اساس این موضوع نیز می‌توان گفت که پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است و هیچ گونه صدمه‌ای را به محیط زیست وارد نمی‌کند. می‌توان گفت که همین مسئله باعث محبوبیت بیش از حد این نوع کفپوش شده است.

 

آیا می‌توان پارکت لمینت را بازیافت کرد؟

پیش‌تر درمورد اینکه پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است صحبت کردیم و دلایل سازگاری این نوع کفپوش با محیط زیست را مورد بررسی قرار دادیم. اما سوال اساسی که در این رابطه وجود دارد، این است که آیا می‌توان پارکت لمینت را بازیافت کرد؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که بله؛ پارکت لمینت‌ها جزو محصولات قابل بازیافت هستند. یعنی این محصولات به راحتی بازیافت می‌شوند و به مواد قابل استفاده تبدیل می‌شوند.

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم در ساخت پارکت لمینت‌ها از مواد مضر و شیمیایی استفاده نمی‌شود، همین موضوع باعث شده است که این محصول برای سلامتی انسان و طبیعت هیچ گونه ضرری نداشته باشد و بتوان به راحتی آن را بازیافت کرد. می‌توان گفت که این موضوع باعث شده است تا محبوبیت پارکت لمینت دو چندان شود. اگر شما نیز به محیط زیست بسیار اهمیت می‌دهید و به خرید محصولاتی علاقه دارید که دوستدار محیط زیست هستند، ما به شما خرید پارکت لمینت‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع پارکت‌ها دارای مزایای زیست محیطی بسیار زیادی هستند و از همه مهتر امکان بازیافت دارند و می‌توان آن‌ها را به مواد دیگری تبدیل کرد.

آیا می‌توان پارکت لمینت را در طبیعت رها کرد؟

شاید شما نیز از خود بپرسید که آیا می‌توانیم پارکت لمینت‌های خود را در محیط زیست رها کنیم؟ آیا انجام این کار برای محیط زیست زیان بار نیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که شما می‌توانید هر قطعه‌ای از پارکت لمینت را دور بندارید. انجام این کار هیچ گونه صدمه‌ای را به طبیعت وارد نمی‌کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که شما می‌توانید با خیال راحت، هرگونه بقایای پارکت لمینت را در طبیعت رها کنید. ساختار پارکت لمینت کاملا طبیعی است، از این رو هیچ گونه نگرانی بابت انجام این کار وجود ندارد. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار پیشنهاد نمی‌شود.

اگرچه انجام این کار صدمه‌ای را به طبیعت وارد نکند، اما باعث می‌شود که نظم طبیعت از بین برود. ما این موضوع را فقط از جنبه‌ی وارد شدن اثرات مخرب بر محیط زیست، مورد بررسی قرار دادیم. اگر قصد دارید که پارکت لمینت‌های خود را دور بندازید و اگر تعداد پارکت لمینت‌های شما بسیار زیاد است، به شما توصیه می‌کنیم که آن‌ها را به کارخانه‌های بازیافت و یا ضایعاتی منتقل کنید. در نظر داشته باشید که کارخانه‌های بازیافت می‌توانند این نوع کفپوش‌ها را بازیافت کنند و از آن‌ها محصولات جدیدی را تولید نمایند. انجام این کار نه تنها باعث می‌شود که بتوان پارکت لمینت‌ها را بازیافت کرد، بلکه باعث می‌شود که هیچ گونه الودگی محیطی به وجود نیاید و نظم طبیعت نیز از بین نرود. اگر شما نیز دوستدار محیط زیست هستید، بهتر است که به این موارد توجه بالایی داشته باشید.

 

 

سخن پایانی

 

آیا به فکر خرید پارکت لمینت‌ها هستید؟ آیا شما نیز جزو افرادی هستید که دوستدار محیط زیست هستید و قصد دارید محصولاتی را خریداری نمایید که با محیط زیست سازگاری داشته باشند؟ پارکت لمینت‌ها را می‌توان از بهترین نوع کفپوش‌ها دانست. یکی از مزایای خرید و استفاده از این نوع کفپوش‌ها این است که این نوع محصولات دوستدار محیط زیست هستند و به محیط زیست هیچ گونه آسیب و صدمه‌ای وارد نمی‌کنند. در این مقاله در مورد این موضوع که آیا پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است و یا خیر صحبت کردیم و همچنین دلایل سازگاری پارکت لمینت با محیط زیست را مورد بررسی قرار دادیم.