>

آموزش نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت

امروزه استفاده از پارکت لمینت، به دلیل ظاهری زیبا و مدرن، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این محصولات علاوه بر ظاهری زیبا، دارای طول عمر بالا و قیمتی مقرون به صرفه هستند. اما این سطوح نیز نیاز به رسیدگی و مراقبت‌های مهم و درعین حال ساده‌ای دارند. اما در صورتی که به این موضوع اهمیت داده نشود، از طول عمر آن کاسته می‌شود. شما می‌توانید از طریق چند تکنیک ساده و کلیدی، علاوه بر داشتن پارکت لمینت تمیز و زیبا، سال‌های بیشتری از آن استفاده کنید. در ادامه مطالبی درباره مراقبت از پارکت لمینت را بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید:

نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت

اولین و بهترین راه نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت، تمیز نگه داشتن آن‌ها است. پارکت‌های نسل جدید نسبت به کفپوش‌های چوبی نگهداری بسیار ساده‌تری دارند؛ چرا که پارکت‌های نسل جدید در چند لایه ساخته شده اند. به همین خاطر مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند. اما باز نیز لازم است در مصرف و شستشوی پارکت زیاده روی نکنید. برای آشنایی کامل با نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت، لازم است دستورات زیر را رعایت کنید.

1- حتما راهنمای لمینت را مطالعه کنید

اولین و مهم‌ترین قدم شما برای نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت، مطالعه راهنمای آن است. ممکن است برخی از برندهای خاص، از متریال‌های ویژه‌ای تهیه شده باشند و نگهداری آن‌ها مستلزم رعایت نکات خاصی باشد. همچنین بیشتر تولیدکنندگان، راهنمایی با جزئیات کامل از نحوه نگهداری و مراقبت از انواع پارکت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

2- از ایجاد ضربه و یا خراشیدگی روی پارکت لمینت جلوگیری کنید

با وجود اینکه پارکت لمینت بسیار مقاوم است؛ اما همچنان می‌تواند در برابر اجسام سنگین و نوک تیز آسیب‌پذیر باشد. قرار دادن اجسام سنگین به صورت مستقیم روی پارکت و یا کشیده شدن اشیا نوک تیز می‌تواند منجر به ایجاد خراشیدگی و یا فرورفتگی شود. عدم توجه به این موضوع می‌تواند از عمر پارکت لمینت محبوب شما بکاهد. این موضوع در پارکت لمینت براق بیش‌تر به چشم می‌خورد.

3- از جاروی مناسب پارکت لمینت استفاده کنید

در بیش‌تر اوقات، پارکت از طریق یک طی نم دار و یا جاروبرقی تمیز می‌شود. حداقل دو روز یک بار با استفاده از جاروبرقی پارکت را از غبار و آلودگی تمیز کنید؛ زیرا غبارها و آلودگی‌ها به مرور زمان باعث از بین رفتن جلای پارکت می‌شوند. به یاد داشته باشید که برس جاروبرقی رو به بیرون نباشد؛ این کار باعث می‌شود که کوچکترین خط و خشی روی سطح ایجاد نشود. سعی کنید از جاروهای دستی با بافتی نرم و پلی استری استفاده کنید تا بدون آسیب بتوانید جلای پارکت خود را حفظ کنید.

4- فورا هر گونه رطوبت را از سطح پارکت لمینت پاک کنید

پارکت لمینت در مقابل رطوبت دوام بسیار بالایی دارد؛ اما به یاد داشته باشید که رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند به آن آسیب بزند. در صورتی که از گلدان‌های خانگی استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که کف آن سوراخ نباشد. همچنین سعی کنید هنگامی که آب روی پارکت می‌ریزد، آن را فورا تمیز کنید. بی‌توجهی به این مسئله به مرور زمان، باعث باد کردن لمینت و در نهایت از بین رفتن دوام و ظاهر زیبای آن می‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده بی‌جا از مواد شوینده نیز می‌تواند منجر به بروز این مسئله شود.

5- از پرده‌های ضخیم استفاده کنید

نور خورشید یکی از عواملی است که می‌تواند به پارکت لمینت آسیب بزند. در صورتی که پارکت در مدت زمان نسبتا طولانی، در معرض نور خورشید مستقیم باشد، ممکن است موجب تغییر رنگ آن شود. البته میزان آسیب‌پذیری آن درجات مختلفی داشته و بر اساس نوع پارکت متفاوت خواهد بود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم از پرده‌های ضخیم‌تر استفاده کنید.

6- استفاده از شوینده‌های صنعتی را به حداقل برسانید

برای مراقبت از پارکت لمینت لازم است آن را با شوینده‌های مخصوص تمیز کنید. شوینده‌های بر پایه روغن می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند. به همین خاطر بهتر است شوینده‌های مخصوص لمینت را ابتدا روی دستمال اسپری کنید. البته برای استفاده از بهترین راه ممکن برای افزایش طول عمر پارکت، بهتر است از شوینده‌های خانگی استفاده نمایید. ترکیب صابون بدون اسانس و آب گرم بهترین گزینه برای شستشو است. همچنین برای از بین بردن جرم می‌توانید از ترکیب آب گرم و سرکه سفید نیز استفاده کنید.

7- استفاده از پادری بهترین گزینه برای نگهداری پارکت لمینت است

استفاده از پادری و یا موکت‌هایی با بافت نرم، علاوه بر جلوگیری از قرار گرفتن گرد و غبار، در افزایش عمر پارکت بسیار موثر است؛ چرا که موکت و یا پادری از ایجاد خط و خش و همچنین آسیب به بافت آن جلوگیری می‌کند. به همین خاطر بهتر است در مکان‌هایی که در معرض نور خورشید و یا خط و خش هستند، از موکت استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در زمینه مراقبت از پارکت لمینت

در این قسمت مهم‌ترین نکات در رابطه با نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت آورده شده است. رعایت این نکات کوچک نیز می‌تواند در زیبایی و همچنین طول عمر پارکت لمینت خانه شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

  • روی پایه‌های مبل پدهای مخصوص قرار دهید.
  • از دستمال‌های زبر برای پاک کردن لمینت استفاده نکنید.
  • برای پاک کردن مواد غذایی از پارچه‌های میکروفایبری استفاده نمایید.
  • پارکت لمینت را مطابق با کلاس سایشی آن تهیه کنید.
  • در زیر ظروف از پد استفاده نمایید.

سخن پایانی

نگهداری و مراقبت از پارکت لمینت به طور صحیح و اصولی، تضمین کننده طول عمر بالای آن است. برای رعایت این موضوع، لازم است تنها نکات ساده‌ای را مد نظر داشته باشید. پاک کردن سریع لکه‌ها، جلوگیری از ایجاد خط و خش روی پارکت، عدم استفاده از پارکت لمینت در مکان‌های مرطوب از جمله این نکات هستند. برای انجام هیچ یک از این اقدامات نیاز به دانش تخصصی نیست. بدین ترتیب، شما می‌توانید با استفاده از روش‌های نگهداری ساده و در عین حال کاربردی، پارکت لمینت با دوام و عمر طولانی داشته باشید.