>

آماده سازی زیربنای زمین فوتبال

مقدمه

 

برنامه کیفیت فیفا تو زمین فوتبال،با هدف بهبود کیفیت تولید و نصب چمن مصنوعی در سرتاسر جهان است . چمن مصنوعی در ابتدای کار باید هم در محیط آزمایشگاهی و هم در محیط باز زمین، آزمایش شود که بعد از  آزمایش، تولید کننده چمن میتواند گواهینامه تاییده شده از سمت فیفا را برای تولید چمن مصنوعی دریافت نماید. این گواهی نامه‌ی صادرشده برای این است که زمین، هم از نظر کیفیت و هم از نظر نصب همه‌ی شرایط فیفا را دارد .

کاری که فیفا برای گسترش کیفیت چمن مصنوعی تو سراسر جهان کرده است ، برگذار کردن سمینار، معرفی کردن تکنیکای جدید، ارتباط مستقیم با نصاب چمن مصنوعی و پاسخ به همه ی سوالات ، تولید کننده ها و موسسه های ارزیابی می‌باشد. با این حال ، توجه اصلی فیفا به کیفیت زیربنای چمن است چون که اگر زیربنا باکیفیت باشه طول عمر چمن بالامیرود و درنهایت هزینه های کمتری صرف می‌شود .بعد از نصب زیربنای خوب و با کیفیت می‌تواند هم علامت تک ستاره کیفیت و هم دوستاره با کیفیت را دریافت نمایید . همچنین انجمن‌ها و کمیته سازمانی عمومی هم بازخورد خوبی نسبت به زمین با کیفیت دارند. هرچقدر از چمن مصنوعی با کیفیت استفاده شود باعث تبلیغ و گسترش آن می‌شود پس درنتیجه در سراسر دنیا شناخته میشود و این خیلی مهم است که زمین چمن مصنوعی با کیفیت باشد تا طول عمر بالایی داشته باشد.

به همین دلیل است که فیفا اطلاعاتی رو جمع آوری کرده تا کمک و راهنمایی برای ساخت زیربنای مناسب چمن مصنوعی در هر منطقه با هر نوع آب و هوایی مثل شبکه فاضلاب ، پلاناریته و سطوح فشرده شده، باشد.

بررسی زمین

قبل از نصب چمن اول شبکه فاضلاب باید تعیین و نصب شود پس هر تولیدکننده چمن مصنوعی اول باید زمین را بررسی کند تا همه عواملی که ممکن است روی ساخت و نصب چمن تاثیر بگذارد را مشخص کند و در مراحل نصب درنظر بگیرد.

بررسی ویژگی های جغرافیایی

بررسی ویژگی های جغرافیایی یعنی مشخص کردن شیب، ارتفاع و عمق زمین ورزشی و زمین اطراف آن . مواردی که گفته شد با بررسی خاک زمین و آب و هوا انجام می‌شود و با توجه به نتایج به دست آمده است از این بررسی می‌شود زیربنای چمن مصنوعی رو نسبت به خاکش مشخص کرد و اگر این خاک موادی زائد داشته باشه باید حذف شود تا به خاک دلخواه برای نصب چمن تبدیل شود.

مقاومت و نفوذپذیری خاک

برای بررسی خاک باید قسمت‌های مختلف زمین چاله کنده شود ( حداقل 5 چاله) و لایه های درونی خاک و مقاومتشون آزمایش بشود و برای فهمیدن این موضوع که خاک چه میزان نفوذ دارد ، سطح زمین باید از آب شناور بشه تا قابلیت شبکه فاضلاب مشخص شود.

 

سیستم شبکه فاضلاب

  • بررسی کنید که سیستم جمع آوری آب درحال حاضر نصب شده است یا نه ( وارسی چاه و شبکه جمع آوری) اگه نصب شده شرایطی مثل تمیزی و مقاومت و غیره باید بررسی کنید.
  • خروجی های آب برای استفاده از زمین مناسب است پس باید این موارد را نیز بررسی و چک کنید
  • رودخانه، منبع آب و یا برکه هایی که اطراف زمینه باید شناسایی شود.

سابقه و پیشینه ی زمین

بررسی سابقه ی زمین خیلی مهم است چون که اطلاعاتی درمورد خطرات احتمالی مثل سیل میدهد و هم چنین باید مشخص شود که زمین در گذشته کابل، لوله های آب، پیشینه ی ساختمون های کهنه و زباله دونی بوده است یا نه. با نکات گفته شده مشخص است که زیربنا و شبکه فاضلاب تاثیر مستقیمی روی زمین می‌گذارد پس باید با دقت بررسی شود.

حفاری گیاخاک

گیاخاک درخاک و از گیاه‌های فاسد شده و مدفوع حیوونا به وجود میاید. به این ترتیب این محیط محل رشد گیاه، قارچ و باکتری است. از دید یک مهندس عمران، گیاخاک قدرت و پایداری کمی دارد پس باید مطمئن شد که لایه های خاک تحت تاثیر این مواد نیستند. مراحلی که باید بررسی شود :

  • پاک سازی محیط مورد نظر از هر گونه علف
  • حفاری لایه های سطحی و ارگانیک خاک برای رسیدن به لایه های پایین تر که این کار احتمال رشد گیاه در زیرلایه ها کاهش میدهد

 

این نکته رو باید بدانید که حفاری زمین با ماشین های مخصوص حفاری انجام می‌شود . اگه سوالی دارید که تا اینجا به جوابش نرسیدید با ما در ارتباط باشید Turfs.ir

شبکه فاضلاب

عملکرد یه بازی خوب تو روزای بارونی مشخص می‌شود پس باید زمین فوتبال حتما شبکه فاضلاب مناسبی داشته باشد . کار شبکه فاضلاب، جمع کردن آب زائد زمین و اطراف زمین است. این آبی که تخلیه می‌شود ، اگر تمیز باشد می‌شود از آن استفاده مجدد کرد ینی برای آبیاری زمین و یا حاشیه اون کاربرد دارد و یا حتی اگر امکانش بود آب را تصفیه کرد و برای مواردی همچون استحمام مورد استفاده قرار داد.

انواع شبکه فاضلاب

 

شبکه فاضلاب عمودی

شبکه فاضلاب عمودی در زیرلایه های مجرای فاضلاب نصب میشه اما باید قبل از نصب از سالم بودن شیب و زیرلایه های زمین مطمئن شد تا آسیبی به این شبکه نزنه.

این کانالای عمودی باید جوری نصب شوند که آب را از زیرلایه جمع کند و همچنین جوری طراحی شده باشد که فاصله آب جمع آوری شده را به قسمت تخلیه که اطراف زمین است را به حداقل برساند. یادتون باشه که شیب کانالا با شیب زمین نباید برابر باشد. برای مقاومت و عملکرد بهتر کانال، فاصله بین زیرلایه های زمین و کانال ها باید ضدآب نصب شود و قبل از این که کانال ها را نصب کنید، دقت  داشته باشید که لوله ها حتما تمیز شده باشند . برای جلوگیری از آلودگی ذرات ریزی که ممکنه از شستن زیرلایه به وجود بیاد، کانال ها باید با فیلتر حفاری شه و بالاترین کانال باید باز و مستقیماً با زیرلایه در ارتباط باشد.

همه ی لوله ها باید به جمع کننده خارجی یا مستقیما به چاه وصل باشند و مطمئن شوید که تخلیه آب به درستی انجام شود و یادتون نره که لوله ها باید به بیرونی ترین لوله جمع کننده خارجی متصل شده باشد . به دلیل عوامل نگهداری و مراقبت، قطر لوله های جمع کننده نباید کمتر از 120 میلی متر باشد و محفظه کنترل برای بررسی و تمیزکردن راحت باید در فاصله حداکثر 60 متر نصب شود .

برای جلوگیری از خراب شدن فاضلاب ( با توجه به شلوغی ساخت و ساز و تغییرشکل لوله ها) در طول ساخت، پایه کار بدون راه حل تخلیه آب چه به صورت دائمی و یا موقتی رها نمیشود و نصب همه ی شبکه فاضلاب باید قبل از مجرای خروجی طراحی شده باشد.

وقتی که شبکه فاضلاب محلی دردسترس باشد، شبکه زهکشی باید با لوله هایی که ابزار ویدیوئی و تمیزکردن دارند ، در ارتباط باشد تا درصورت بروز مشکل به کمک این ابزار رفع شود. اگه متصل شدن به شبکه فاضلاب محلی ممکن نباشد میتوان چاه یا گودال کند . این راه حل وقتی عملکرد خوبی داره که نفوذ خاک طبیعی  و سازگاری با آب زیرزمینی بررسی بشود . اندازه ی این چاه یا گودال بستگی به شرایط آب و هوا و میزان نفوذ آب به زمین طبیعی دارد. از مقاومت شبکه فاضلاب در زمین، ضخامت لایه های نصب شده در بالای سیستم شبکه فاضلاب مطمئن شوید .

شبکه فاضلاب افقی

شبکه فاضلاب افقی جایگزین مناسبی برای سیستم فاضلاب عمودی است و میتواند در مناطقی با بارش کم که مواد زیرلایه قابل نفوذ در جایی که ساخته شده بومی و محلی نیست، استفاده بشه. در این مورد، سیستم فاضلاب یا در بالای زیرلایه یا درست درپایین چمن مصنوعی قرار دارد و همچنین بارش مواد روی لایه ها و جریان آن در پشت زمین چمن بدون مجرای فاضلاب طبیعی ساخته شد است . اگه این نوع از فاضلاب استفاده میشود، باید از زیرلایه ها با نصب لایه های ضدآب محافظت کرد که این زیرلایه های ضدآب بین بالاترین زیرلایه و زیرلایه فاضلاب افقی یا درست زیر چمن مصنوعی نصب میشود . این لایه ضدآب میتواند توری فیلتر( فویل یا فرش مصنوعی) باشد.

دقت کنید که برای نگهداری، قطر شبکه فاضلاب حداقل 120 میلی متر و برای تمیزی راحت تر محفظه کنترل تو فاصله 60 متری نصب شود .

مناطق باران خیز

جهان باتوجه به ریزش باران به چندین منطقه آب و هوایی تقسیم می‌شود.

مناطق با ریزش باران کم نیاز به نصب شبکه فاضلاب ندارند چراکه ریزش باران کم تخلیه ای ندارد. اما مناطق با ریزش باران مناسب، تنها به تخلیه محیط نیاز دارد. پایه های غیرقابل نفوذ به توری های نفوذ ناپذیردر زمینی نفوذناپذیر باتوجه به تخلیه آب از زمین نیاز دارد . در این جور مناطق، و این نکته رو فراموش نکنید که نوک شیب باید با پلانتری FQP طراحی شود و به همین دلیل این شیب ها باید از حداقل تا حداکثر در فاصله چند متری افزایش پیدا کند .

مناطق با دمای متعادل

مناطق با دمای متعادل تقریباً بین مناطق گرمسیری و قطب جنوبه که نیاز به زیرلایه و شبکه فاضلاب دارند، اگه مواد غیرقابل نفوذ در دسترس باشد ، مرکز هر کدوم از مناطق با توجه به میزان بارشی که دارد باید مورد استفاده قرار بگیرد.

جنگل‌های بارانی گرمسیری و مناطق بادهای موسمی و طوفانی

این مناطق بین مناطق گرمسیری و خط استوا است، که نیاز به زیرلایه و شبکه فاضلاب دارد و اگه مواد غیرقابل نفوذ دردسترس باشد، فاصله مرکز هر منطقه بین فاضلاب‌های پشت سرهم از مناطق معتدل نزدیک ترست ونسبتا خروجی آب بزرگتری دارند.

نصب شبکه فاضلاب

شبکه فاضلاب در زیرلایه ها و درست پایین لایه اصلی نصب می‌شود. این خیلی مهم است که شبکه فاضلاب در پوششی از فیلتر باشد چون باعث میشود از آلودگی‌ها و ذرات ریز لوله های فاضلابی که از تمیز کردن لایه ها جمع شده، درامان باشد. دقت کنید که فاضلاب به درستی نصب شده باشد و لایه های غیرقابل نفوذ در تمامی لایه ها باشد میتوانید قبل از نصب این مورد را تست کنید.

مقاوم سازی پایین ترین لایه

پایین ترین لایه جز مهم ترین لایه ها به حساب میاید. اگه این لایه محکم نباشد ، همه ی لایه ها به درستی نصب نمیشود و مشکلات جدی رو در پی دارد و باید لایه های بالایی که روی این لایه نصب شداست رو برای تعمیر پایین ترین لایه برداشت.

محکم سازی:

  • باید همه ی زیرلایه ها کنده شود تا به محکم ترین لایه از خاک برسیم که طبق میزان استاندارد کالیفرنیا( CBR) > 5% است.
  • اگه میزان CBR<2% باشد ، بخش جدیدی که انتخاب شده استحکام کافی رو ندارد و باعث بروز مشکلات میشود.
  • اگه میزان CBR< 5% و>2% باشد ، نزدیک به میزان اصلی CBR>5% می‌شویم.

 

برای آنکه چطور پایین ترین لایه محکم رو تشخیص بدهیم ، اول باید منطقه ای که خاک سستی داره رو بعداز حفاری ارزیابی کنیم.

تقویت و مقاوم سازی پایین ترین لایه

مقاوم سازی ینی تک تک لایه ها باهم به لایه ای محکم تبدیل شود . پایین ترین لایه، اولین لایه از پایین است و این خیلی مهم است که لایه های بالایی به خوبی بهم فشرده شده باشد.

  • – غلتک ارتعاشی برای مقاوم سازی پایین ترین لایه باید استفاده بشه که غلتک با حداقل پراکندگی 5000کیلوگرم باشد. برای پایین ترین لایه باید ماشین جاده صاف کن استفاده شود تا به میزان 95 درصدی سطح تراکم ازCBR برسد.
  • – نصب پایین ترین لایه مجدد با همون شیبی که نصب شد تکرار می‌شود که به لایه ی تکرار شده پایه گفته میشود.
  • – و اخرین لایه باید ≤20 میلی متر و پایین تر از 3 متر از لبه باشه.

فیلتر توری

فیلترها اساس نفوذپذیری دارد ، که وقتی با خاک همراه میشود ، توانایی جداسازی، فیلترکردن، تقویت، حفاظت یا تخلیه رو دارد.

  • – فیلترهای بافته شده یا بافته نشده هر دو برای بالابردن ظرفیت و برای جلوگیری از واردشدن آلودگی‌های پایین ترین لایه به پایه است.
  • – این فیلترای توری میتونه با دست و یا با ماشین نصب شه اما باید دقت کنید که بین لایه ها 300 میلی متر همپوشانی داشته باشه.

 

 

تراکم، مواد و درجه بندی لایه پایه

طراحی های متنوعی از لایه پایه در سطح جهانی وجود دارد که این تنوع با توجه به تراکم طبیعی این لایه دردسترس است . هدف این لایه تشکیل لایه ای محکم و استوار برای ساخت سیستم زمین فوتبال است . با این حال، بعضی از مواد متراکم مثل خاک سرخ لاتریت در آفریقا و آهک رس در کاریبن غیرقابل نفوذ است. شن و سنگای آتشفشانی در هلند و بلژیک موجود است که ، هردو نفوذپذیراند همچنین سنگای آتشفشانی در کشوری مثل آلمان هم پیدا میشود . بیشترمناطق دنیا از شیوه های سنتی و قدیمی برای تراکم استفاده میکنند . برای متراکم کردن لایه پایه اول یک لایه از سنگ تخریب می‌شود بعد تیکه های بزرگ سنگه خرد می‌شود که این سنگ های ترک خورده استفاده های زیادی دارد.  

اولین لایه

از نظر ساختار لایه اول سخت ترین لایه اس اما به خاطر اندازه بزرگشون از هم جدا نمیکنن و بین هر حفره نگه میدارن. حفره های بزرگ برای نفوذپذیری مناسبه ولی انسجام لازم رو ندارند پس نسبتاً ضعیف اند.

لایه دوم

لایه دوم تشکیل شده از خورده سنگ های متراکم است که در لایه اول شکاف‌های کوچکتر تبدیل به شکاف‌های بزرگتر می‌شود و این کار باعث میشود ساختاری منسجم تر به وجود بیاید. پس درنیتجه هرچی حفره ها کمتر باشه میزان نفوذپذیری خاک هم بیشتر می‌شود.

لایه سوم

لایه سوم مجموع دولایه اول است که رعایت شرایط گفته شده ضروری است . پلانریتی باید ≤ 10 میلی متر و پایین تر از 3 متر از لبه باشد و دقت کنید که سطح استانداردCBR ینی5% رو دارا باشد. لایه آخر از خورده سنگ ها با شکاف‌های نزدیک برای محکمترکردن سطح غیرقابل نفوذ استفاده می‌شود. به همین دلیل، باید به مقدار کم استفاده شود تا لایه های جدا از هم تشکیل ندهد چون باعث میشود ساختار ضعیف و در نتیجه میزان نفوذپذیری بیشتری شود .

نفوذپذیری

نفوذپذیری لایه پایه باعث عبور جریان آب هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی میشود . جریان آب عمودی از حفره فاضلاب توی زمین چمن میگذرد و به شبکه فاضلاب پایین ترین لایه، درست قبل از محل تخلیه آب که در خارج از زمینه، ریخته میشود. برای رسیدن به بیشترین ظرفیت فاضلاب عمودی، باید مطمئن شد که نفوذپذیری لایه های دیگه مناسب است . جریان افقی از شیب سطح میگذرد و به محل تخلیه فاضلابی که لبه ی زمین است ریخته میشود.

سطوح غیرقابل نفوذ اجازه عبور جریان های عمودی به لایه پایه رو نمیدهد . جریان آب از شیب سطح زمین به سمت فاضلاب خارج از زمین ریخته می‌شود . این نوع از طراحی لایه پایه، خیلی مهم است چون سطح پایستگی پلانریتی رو تا≤ 6 میلی متر پایین تر ازلبه 3 متری افزایش میدهد.

فکر میکنم توی این مقاله بیشتر مطالب درمورد زیربنا گفته شد است ولی اگه هنوز سوالی داری با ما درتماس باش Turfs.ir

 

مناطق  معتدل مختلف

باتوجه به پیشرفت چمن مصنوعی در سراسر جهان لازمه درمورد آب و هوای‌های مختلف هم اطلاعاتی داشته باشیم. به خاطر همین لیستی از مناطق اصلی در پایین تهیه شده که شامل حداقل شرایط است.